printlogo


در گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی استان‌ها در وزارت صمت، ابلاغ شد
ماموریت استانی برای رونق
ماموریت استانی برای رونق
کد خبر: 570
پیش‌بینی طرح رونق تولید برای سال‌جاری موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق این برنامه هدفگذاری خود را در پنج سطح «بین‌الملل و کلان»، «فرهنگی و اجتماعی»، «سیاست‌گذاری صنعتی»، «رشته‌های فعالیت» و «بنگاه‌ها» دسته‌بندی کند. رصد تقسیم‌بندی صورت گرفته نشان‌دهنده آن است که برخی از این سطوح به‌صورت مستقیم بر بخش صنعت اثرگذار است و برخی دیگر می‌تواند مشکلات موجود در بنگاه‌های تولیدی را تسهیل کند.

تسهیل مسیر تولید و همراستا کردن سایر دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال‌جاری عمده دلیلی است که موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت سطح‌بندی اقدامات پیش‌بینی شده برای سال‌جاری را در دستور کار قرار دهد تا به این طریق تمام بخش‌ها برای رسیدن به رونق تولید پای کارآیند. در کنار تقسیم‌بندی این وزارتخانه برای سال‌جاری، چهار کارگروه نیز در این وزارتخانه تشکیل شده که در این خصوص می‌توان به کارگروه «هماهنگی صنعت»، «معدن»، «بازرگانی خارجی» و «بازرگانی داخلی» اشاره کرد. با توجه به اقدامات صورت گرفته می‌توان گفت وزارت صنعت، معدن و تجارت عزم خود را برای اجرایی کردن طرح رونق تولیدی جزم کرده و سعی دارد با واگذاری بخشی از امور به سایر دستگاه‌ها زمینه رونق را فراهم کند. به گفته سعید زرندی، معاونطرح و برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت سال ۹۸ براساس مبارزه با تحریم‌ها و رونق تولید تعریف شده و در این زمینه کارها و فعالیت‌های مرتبط با تولید در ۵ سطح بین‌الملل و کلان، فرهنگی و اجتماعی، سیاست‌گذاری صنعتی، رشته‌های فعالیت و بنگاه‌ها تقسیم شده است که سطح یک و دو این تقسیم‌بندی در حوزه اقتصاد کلان است و خارج از وزارتخانه اجرایی می‌شود، اما تمامی مباحث آن بر بخش صنعت اثر گذار است. به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سطح دوم نیز در برگیرنده سیاست‌های پولی و مالی است؛ این سطح هم خارج از وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، اما بر بخش صنعت اثرگذار است، چرا که شامل قوانین و مقرراتی است که صنعت و تولید را دچار چالش می‌کند، از این رو ما در سال ۹۸ تمرکز برحل این مشکلات کرده‌ایم.

اما در کنار تقسیم‌بندی صورت گرفته، این وزارتخانه هفت محور با تاکید بر رونق تولید تدوین و به سازمان‌های استانی ابلاغ کرده است تا به این طریق مسیر رونق برای استان مشخص شود. ۷ هدف اجرایی در نظر گرفته شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال‌جاری دربرگیرنده «توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل»، «توسعه صادرات غیرنفتی»، «بهبود فضای کسب‌و‌کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت»، «توسعه معادن و صنایع معدنی»، «توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری»، «مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری» و «تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری» است که برای هرکدام به فراخور نیاز، برنامه‌های اجرایی به‌منظور تحقق این اهداف در نظر گرفته شده است؛‌ این ۷ هدف دارای ۳۱ برنامه اجرایی است و نیاز استان‌ها در آن مدنظر قرار گرفته و برای اجرا به سازمان‌های استانی ابلاغ شده است. سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی استان‌ها، گفت: استان‌ها با تعامل و براساس این اهداف باید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف‌گذاری صورت‌گرفته در ۳۱ برنامه به‌صورت مشترک است و تفاوت میان استان‌ها در بخش کمی است.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/570