printlogo


در مجمع عمومی سالیانه شرکت «سیمان ممتازان» چه گذشت؟
تقسیم سود 1000 ریالی به ازای هر سهم
تقسیم سود 1000 ریالی به ازای هر سهم
کد خبر: 624
مجمع عمومی سالیانه سیمان ممتازان به منظور بررسی عملکرد مالی منتهی به سال ۱۳۹۷ با حضور اکثریت سهامدران این شرکت برگزار شد که گزارش ارائه شده، نشان از عملکرد بسیار مطلوب شرکت در همه شاخص‌ها داشت.

در این مجمع، مدیرعامل شرکت سیمان ممتازان به ارایه گزارش عملکرد این شرکت در سال گذشته پرداخت و گفت: سالیانه بیش از ۴ میلیارد تن سیمان در دنیا تولید می‌شود که ایران با ۵۴ میلیون تن تولید، در رده یازدهم قرار گرفته است.

محمد ربانی، با بیان اینکه ظرفیت تولید سیمان کشور در سال ۱۳۸۰ حدود ۲۸ میلیون تن بود و در سال‌های بعد به ۸۶ میلیون تن رسید، گفت: این افزایش نشان از عملکرد بسیار خوب در ظرفیت‌سازی دارد. وی میزان تولید سیمان کشور در سال ۹۷ را حدود ۵۴ میلیون تن عنوان و با بیان اینکه  ظرفیت اسمی تولید کلینکر سیمان ممتازان سالانه ۹۹۰ هزار تن است، اظهار داشت: در سال ۹۷، یک میلیون و ۸۵ هزار تن کلینکر در شرکت سیمان ممتازان تولید شد که ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی بود.

ربانی ادامه داد: همچنین در این سال، تولید سیمان ممتازان به ۹۳۲ هزار تن رسید که ۹۱ درصد ظرفیت تولید اسمی شرکت است.

ربانی در خصوص فروش داخلی سیمان ممتازان گفت: در سال۹۶، ۷۹۲ هزار تن فروش داخلی ثبت شده و در سال ۹۷، ۸۳۵ هزار تن، که رشد خوبی داشتیم و کاهش صادرات را از این طریق جبران کردیم. وی ادامه داد: همچنین فروش کلینکر نیز از ۱۴۶ هزار تن در سال ۹۶ به ۱۳۷ هزار تن در سال ۹۷ رسید که مقداری افت داشت و دلیل آن به موضوع تحریم‌ها بر‌می‌گردد.

مدیرعامل شرکت سیمان ممتازان همچنین به دیگر شاخص‌های اثرگذار شرکت از جمله مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو فرمولی برای کارخانه‌هایی مانند سیمان ممتازان تنظیم کرده و در آن حد مجاز برای مصرف انرژی بر هر تن کلینکر حداکثر ۱۰۵ کیلو وات ساعت در نظر گرفته شده که میزان مصرف سیمان ممتازان در سال ۹۷، کمتر از ۱۰۱ کیلو وات ساعت بوده است.

 ربانی در خصوص انرژی حرارتی نیز گفت: سوخت کارخانه گاز است و مصرف ۷۴۰ کیلو کالری بر کیلوگرم کلینکر برای سیمان ممتازان تعریف شده که در سال ۹۷، ۷۴۵ و نیم کیلو کالری مصرف داشته ایم و نسبت به سال گذشته حدود  ۳تا ۴ کیلو کالری کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت سیمان ممتازان اظهار داشت: همچنین سال گذشته در هزینه انرژی برق صرفه‌جویی داشتیم، به این شکل که اگر تابستان ها با وزارت نیرو همکاری و از ماشین آلات به گونه‌ای استفاده کنیم که در ساعات پیک فشاری به شبکه نیاید مشوق‌هایی را در نظر می‌گیرند و سیمان ممتازان طی سال‌های گذشته این مشوق‌ها را دریافت کرده که این میزان در سال گذشته ۲۸۹ میلیون تومان بوده است.وی در ادامه به بحران آب اشاره کرد و افزود: مصرف آب صنعتی کارخانه در سال گذشته نسبت به سال ۹۶، حدود ۲۵ هزار متر مکعب افزایش داشته که علت آن نقص در قسمت برج خنک کننده کوره بود و به دلیل نبود قطعات یدکی باعث می‌شد آب بیشتری مصرف شود اما در مصرف آب غیر صنعتی کاهش داشتیم و از ۱۷۲ هزار متر مکعب به  ۱۵۵ هزار متر مکعب رسیدیم.

ربانی افزود: فروش خالص سیمان ممتازان در سال ۹۶، ۱۱۴ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ به ۱۴۲میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، سود ناخالص نیز در سال ۹۶ معادل ۴۸ میلیارد تومان بود که با ۵۷ درصد افزایش در سال ۹۷ به ۷۵ میلیارد تومان رسید. مدیرعامل شرکت سیمان ممتازان ادامه داد: سود عملیاتی در سال ۹۶، ۲۹میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ این مبلغ به ۵۴ میلیارد تومان رسید و ۸۵ درصد افزایش داشت.

وی با بیان اینکه هزینه های مالی نیز کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: خالص سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی در سال ۹۶، ۳۷ میلیارد تومان بود و در سال گذشته به ۱۶ میلیارد تومان رسید که علت این کاهش نیز تبدیل وام های ارزی به ریالی بود و باعث شد سود قابل توجهی به شرکت برگردد و از همان محل، افزایش سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی را رقم زدیم.

ربانی افزود: سود خالص شرکت ۵۳ میلیارد تومان در سال ۹۶ بود که در سال ۹۷ تقریبا به ۶۴ میلیارد تومان رسید.

گفتنی است در پایان این مجمع، سود هر سهم در سال۹۷، یک هزار و ۶۲۳ ریال عنوان شد که به ازای هر سهم ۱۰۰۰ ریال سود خالص تقسیم شد.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/624