printlogo


با حضور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور؛
آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی در کرمان افتتاح شد
آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی در کرمان افتتاح شد
کد خبر: 645
آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب خاوری (کرمان) با حضور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان افتتاح شد.
آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در حاشیه این افتتاحیه و در نشستی با رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد: کرمان به عنوان بهشت معادن کشور شهرت دارد و معادن بخش قابل توجهی از اقتصاد این استان را شامل می‌شوند.
وی بیان کرد: در استان کرمان آمادگی هرگونه همکاری با سازمان زمین‌شناسی جهت فعالیت در حوزه اکتشافات وجود دارد تا بتوانیم ذخایر معدنی را پیش‌بینی کنیم.
معاون استاندار کرمان همچنین در خصوص تهیه زمین مورد نیاز اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب خاوری (کرمان) برای نگهداری نمونه‌ها و سنگ‌ها قول همکاری داد.  
علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این نشست، ارتقای جایگاه سازمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب خاوری در کرمان یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین مراکز ناحیه‌ای سازمان است که اقدامات موثری نیز در حوزه معدنی کشور انجام داده‌اند.
وی دو هدف سازمان را تولید اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی و صیانت از ثروت تولیدی در قالب شناخت مخاطرات زمین‌شناسی برشمرد.
شهیدی ادامه داد: ثروتی که با سختی‌های فراوان در حوزه مواد معدنی و غیره به دست می‌آید، باید در توسعه پایدار کشور استفاده شود.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیان داشت: نگاه سازمان بر تمرکززدایی از مرکز کشور به سمت مراکز ناحیه‌ای است و حمایت از استان‌ها را لازم می‌دانیم.
وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب خاوری در کرمان عنوان و خاطرنشان کرد: کرمان نخستین استان معدنی کشور است و سرمایه‌گذاری در مرکز زمین‌شناسی این منطقه در حقیقت کمک به توسعه استان است.
علی رشیدی مدیر اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب خاوری با اشاره به فعالیت 20 ساله این مرکز در استان کرمان عنوان کرد: با مساعدت سازمان زمین‌شناسی کشور سال گذشته فضای مستقلی برای آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی براساس استانداردهای موجود و نگاه به آینده فراهم شد.
وی بیان داشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان کرمان به لحاظ معدنی وجود دارد، این آزمایشگاه امکان گسترش و راه‌اندازی فعالیت‌های جدید را نیز دارد.
دکتر رشیدی در ادامه با اشاره به اهمیت راه‌اندازی آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی در استان کرمان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل پرداخت.

** 65 درصد مالیات استان را واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی پرداخت می‌کنند
حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدت و تجارت استان کرمان نیز به سهم نسبتا بالای استان کرمان در تولید ناخالص داخلی و تامین حقوق دولتی کشور پرداخت و گفت: بخشی از حقوق دولتی که به حساب خزانه واریز می‌شود باید به استان‌ها جهت ایجاد زیرساخت‌ها و صنایع فناوری برگشت داده شود.
وی بیان کرد: از طریق شورای معادن استان سال گذشته 22 میلیارد تومان پول به استان آورده شده و امسال برنامه‌ریزی داریم که این سهم را به 250 میلیارد تومان برسانیم.
حسینی‌نژاد با بیان اینکه 65 درصد مالیات استان را واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی پرداخت می‌کنند، تاکید کرد: حقوق دولتی استان باید برگشت داده شود.

**حلقه مفقوده حوزه معدن، اکتشافات است
سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز فعالیت بیشتر سازمان زمین‌شناسی را در تهیه نقشه‌های جدید از پهنه‌های معدنی استان را خواستار شد و بیان کرد: حلقه مفقوده حوزه معدن، اکتشافات است و لازم است که اکتشافات جدیدی را برای تامین خوراک آینده واحدهای صنعتی خود داشته باشیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/645