printlogo


در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان،عنوان شد
«سرمایه گذاری داخلی» متولی ندارد
«سرمایه گذاری داخلی» متولی ندارد
کد خبر: 646
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با بیان اینکه استقرار پنجره واحد سرمایه گذاری از آرزوهای همه ماست، اظهار کرد: در کشور سازمان سرمایه گذاری خارجی داریم اما هیچ کس در داخل کشور متولی سرمایه گذاری داخلی نیست.
 بابک دین‌پرست، اظهار کرد: سامانه صدور مجوزهای کسب و کار از ابتدای مردادماه سال قبل در کشور فعال شده که 43 هزار و 520 درخواست مجوز در سطح کشور در این سامانه ثبت و برای 11 هزار و 493 مورد معادل 26 درصد مجوز صادر شده که در استان کرمان یک هزار و 68 درخواست مجوز در این سامانه ثبت و 389 مورد معادل 36 درصد صادر شده که از میانگین کشوری بالاتر است.
وی افزود: قریب به دوسال است که در زمینه اصلاح آیین نامه مربوطه پیگیری می کنیم و به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفته و برگشته که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
دین‌پرست تصریح کرد: برای نخستین بار وزارت کشور در سال گذشته به دلیل نگاه ویژه به بخش خصوصی با روسای اتاق بازرگانی، اصناف، تعاون و خانه معدن تفاهمنامه امضاء و برای کمک به آنها اعلام آمادگی کرده است.
وی بیان کرد: در زمینه پنجره واحد الکترونیکی در یکی دو استان از جمله اصفهان کارهای خوبی انجام شده و در این زمینه همه ظرفیت های استان مشخص شده و هر مجوز قانونی به عنوان مثال برای احداث یک هتل لازم است، صادر و در نرم افزار تعبیه شده و فقط جای اسم خالی است و وقتی سرمایه گذاری بخواهد کار کند، این فرم پر می شود و مجوزها به او ارائه می شود و همه دستگاه ها اختیارات را اعلام و مجوزها را صادر کرده اند.
معاون وزیر کشور گفت: سامانه صدور مجوزهای کسب و کار از ابتدای مردادماه سال قبل در کشور فعال شده که 43 هزار و 520 درخواست مجوز در سطح کشور در این سامانه ثبت شده که 11 هزار و 493 مورد معادل 26 درصد مجوز صادر شده است.
وی عنوان کرد: در استان کرمان یک هزار و 68 درخواست مجوز در این سامانه ثبت شده و 389 مورد معادل 36 درصد صادر شده که از میانگین کشوری بالاتر است.
دین‌پرست اظهار کرد: قوانین متعدد و متناقض مشکلاتی ایجاد کرده است و اینقدر آیین نامه به دولت می آید و ابلاغ می شود که خسته کننده شده و اذیت کننده است.
وی در ادامه با اشاره به مسائل مطرح شده درباره مشکل مالیاتی فعالان اقتصادی گفت: تلاش می کنیم مسئله تقسیط بدهی بدهکار مالیاتی را حل کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور گفت: مشکل طلب زغالسنگ کرمان از ذوب آهن اصفهان را پیگیری خواهم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور را به ریاست وزیر کشور داریم که مصوبه شورای عالی امنیت ملی را دارد و 10 سال در حوزه امنیتی بوده و بیش از یک سال در حوزه اقتصادی فعالیت می کند که 9 استان از جمله کرمان در این شورا قرار دارند.
دین‌پرست بیان کرد: تصویب نامه توسعه و تجهیز سرمایه گذاری در این مناطق را در دی ماه 89 داشته ایم که آذرماه سال گذشته در دولت اصلاح شده و تسهیلات ویژه ای برای بخش خصوصی دارد.
وی تصریح کرد: از موارد تسهیلات این تصویب نامه این است که همه سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش خصوصی، تعاونی و کسب و کارهای خرد و خانگی در این مناطق توسط دولت و از طریق نظام بیمه کشور در برابر حوادث ضدامنیتی به صورت 100 درصد بیمه می شود.
معاون وزیر کشور بیان کرد: بند دیگر این تصویب نامه می گوید نرخ سود تسهیلات ریالی و ارزی و تسهیلات سرمایه در گردش برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، معدنی، گردشگری، خدماتی و فرهنگی تا پایان برنامه ششم توسعه در این 9 استان به میزان 50 درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار مصوب می شود.
وی تصریح کرد: همچنین سقف اعتباری و اختیار بانک ها در این استان ها 30 میلیارد تومان و 20 میلیون دلار است.
***باید ایرادات پنجره واحد کنونی برای عملکرد دقیق و بهتر احصاء شود
دکترمحمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: عدم ایجاد پنجره واحد الکترونیکی به عدم همکاری دستگاه ها در ارائه اطلاعات و همکاری با پنجره واحد برمی‌گردد. ضمن اینکه باید ایرادات پنجره واحد کنونی برای عملکرد دقیق و بهتر احصاء شود.
وی افزود: علاوه بر رویکرد سنتی وزارت کشور در بحث های امنیتی و ...؛ در چند سال اخیر براساس شرایط کشور و رویکرد شخص وزیر، در بحث اقتصادی ورود کرده که نقطه قوت است و یکی از ماموریت ها، رونق فضای اقتصادی استان ها در وزارت کشور است.
پورابراهیمی تصریح کرد: این ظرفیت وجود دارد که شوراهای استانی مشکلات و پیشنهادات را جمع بندی و به شورای عالی و وزارت کشور ارائه کنند تا اصلاح کار با سرعت بیشتر محقق شود و یکی از اتاق های بازرگانی فعال و موثر در تصمیم گیری کلان کشور اتاق استان کرمان است و پیشنهاداتی که از جلسات استان می آید، بهترین ظرفیت کارهای کارشناسی و میدانی است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شوری اسلامی ادامه با اشاره به مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی بیان کرد: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده به دلیل نقص در محتوا و اجرای ناصحیح به جای اینکه به مصرف اصابت کند، به تولید اصابت کرد و مشکلات متعددی به وجود آورده که نیازمند اصلاح قانون است.
وی با اشاره به کار قریب به دو ساله در مجلس در زمینه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: 90 درصد از مشکلات فعلی در اصلاحیه لایحه دولت حل می شود و در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی رتبه بندی شده اند و مبنا بر این است که هیچ کس مشکل مالیاتی ندارد و تخلف نمی کند مگر اینکه احراز شود.
پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حدود 10 هزار نفر در صنعت زغال استان کرمان فعال هستند و این عدد اشتغال می تواند به دو برابر افزایش پیدا کند.
وی افزود: مشکل عمده ای که در ارتباط با حیات فعالان زغالسنگ وجود دارد، طلب این شرکت از ذوب آهن اصفهان است که بیش از 50 میلیارد تومان مطالبه دارد و طی دو هفته پیگیری ما ذوب آهن تاکنون پرداختی انجام نداده است.
نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خطاب به معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور بیان کرد: شرکت زغالسنگ دچار مشکل است و شرکت های بخش خصوصی نیز که تعداد زیادی کارگر دارد، دچار چالش شده اند که از شما درخواست می کنیم این مسئله را پیگیری و حل کنید.
وی با اشاره به عدم اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار در دولت دهم گفت: باید اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار پیگیری شود.
*** استان کرمان رتبه هفدهم در فضای کسب و کار کشور
همچنین سیدمهدی طبیب‌زاده رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در این جلسه با اشاره به وضعیت فضای کسب و کار استان کرمان اظهار کرد: رتبه استان کرمان در فضای کسب و کار کشور هفدهم است و دومین دغدغه فعالان اقتصادی، رقابت غیرمنصفانه است.
وی در ادامه بیان کرد: در استان کرمان با توجه به تاکید استاندار بر استقرار پنجره واحد سرمایه گذاری، سه شبه هر هفته برگزار می شود و سازمان های متولی کار حضور دارند و اتاق بازرگانی به عنوان هماهنگ کننده استقرار پنجره واحد الکترونیکی در استان انتخاب شده است.
طبیب‌زاده تصریح کرد: بنا داریم صدور مجوزها به صورت الکترونیکی باشد و قرار نباشد متقاضی به سازمان های متفاوت مراجعه کند.
رییس اتاق کرمان خطاب به معاون وزیر کشور گفت: ما مذاکره و فرآیندهای صدور مجوز را احصاء کرده ایم اما پلت فرم موردنیاز در این زمینه در کشور نیست و اجماعی درباره پلت فرم استقرار پنجره واحد الکترونیکی در کشور وجود ندارد که از شما درخواست داریم این مشکل را حل کنید.
وی افزود: یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی مراحل دشوار اخذ مجوزهاست که پنجره واحد الکترونیکی به تسهیل این روند کمک می کند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/646