printlogo


مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان،تاکید کرد
ترویج فرهنگ حمایت از تولید و کالای کرمانی
ترویج فرهنگ حمایت از تولید و کالای کرمانی
کد خبر: 687
شهرک های صنعتی استان قلب تپنده و کانون پویای فعالیت و رونق اقتصادی هستند هرچند این روزها از شرایط مطلوب گذشته فاصله گرفته اند اما همچنان آهنگ توسعه صنعتی از شهرک ها و نواحی صنعتی کرمان و سایر شهرستان های استان، شنیده می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان در پاسخ به این سوال که با چه شرایطی در حال حاضر در شهرک های صنعتی استان روبرو هستیم،گفت:تا کنون حدود 1400 واحد صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان مستقر گردیده است و از لحاظ نوع رشته  به 7 نوع از قبیل برق والکترونیک ، سلولزی ، شیمیایی ، غذایی فلزی ، کانی غیر فلزی و نساجی تقسیم می شوند  و توزیع بین دسته های فوق به ترتیب ، 4 ،8 ، 18 ، 25 ، 19 ، 24 و 2 درصد می باشد . از واحد های مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان حدود 30 درصد غیر فعال می باشند.
 مجید غفاری،در خصوص تعداد شاغلان در صنایع مستقر در شهرک های صنعتی و اینکه این میزان چه سهمی از اشتغال بخش صنعت استان را شامل می شود،افزود:اشتغال واحد های صنعتی مستقر حدوداً 28،000 نفر می باشد که با توجه به اشتغال حدوداً 70،000 نفری بخش صنعت استان 40 درصد سهم واحد های مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان است. .
وی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های چشمگیر استان در عرصه صنایع کوچک در مقایسه با کشور،اظهار داشت:استان کرمان با توجه به تنوع آب و هوایی که دارد از محصولات کشاورزی متنوعی برخوردار است و عمده واحدهای صنعتی شکل گرفته درحوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در حوزه خرما ، پسته و محصولات گلخانه ای است . از طرفی با توجه به وجود صنایع بزرگ معدنی ، ایجاد صنایع پایین دستی و برنامه ریزی توسعه صنایع فعلی مرتبط از ظرفیت های مهم استان است که در قالب مدل پیمانکاری فرعی در دست اقدام است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان ارزیابی خود از توزیع جغرافیایی صنایع در سطح شهرک های صنعتی استان را اینگونه مطرح کرد:عمده صنایع کوچک و متوسط استان در شهرستان های کرمان ، سیرجان ، رفسنجان و جیرفت متمرکز شده است که از دلایل آن می توان به وجود زیر ساخت های مختلف از جمله حمل و نقل ، منابع مالی ، بازار فروش کالا و ... اشاره کرد.
غفاری در ادامه به توزیع انواع صنایع موجود در شهرک های صنعتی استان بر حسب صنایع کوچک ، متوسط و بزرگ و چشم انداز آینده پرداخت و بیان داشت: با توجه به ظرفیت های استان بیشترین صنایع در شهرک ها و نواحی صنعتی در دو حوزه صنایع غذایی و کانی های عیر فلزی است که دلیل عمده آن صنایع تبدیلی در حوزه محصولات کشاورزی است و در شهرستان های جیرفت و عنبر آباد بیشتر در حوزه صیفی جات و مرکبات و ... ، شهرستان بم در حوزه خرما و صنایع بستبندی ، رفسنجان و سیرجان در حوزه پسته و همچنین در حوزه کانی های غیر فلزی سنگ های تزیینی ساختمانی و .. قرار می گیرند که با توجه به ظرفیت معادن، صنایع فلزی نیز رشد خوبی دارند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی به بیان اولویت های کاری خود پرداخت و افزود:شرکت شهرکهای صنعتی متولی تامین زیر ساخت مناسب جهت استقرار صنایع در کلیه شهرستانهای استان  است و تا کنون با ایجاد 40 شهرک و ناحیه مصوب در استان وظیفه ذاتی خود را به نحو مطلوب به انجام رسانیده است و درحال حاضر در جای جای استان پهناور کرمان با 4563 هکتار اراضی در اختیار ، امکان استقرار صنایع کوچک و متوسط استان را دارا است .از طرف دیگر دربحثهای حمایتی صنایع کوچک منجمله آموزش ، بازدید و شرکت در نمایشگاه ها ، مدل های توسعه ای مانند خوشه ها و پیمانکاری فرعی و موارد متعدد دیگر در حال خدمات رسانی هستیم.
غفاری تصریح کرد: قبول دارم که در مقایسه با گذشته مشکلات افزایش یافته اما می توانیم آن ها را حل کنیم و اگر از تولیدات استان حمایت کنیم زمینه رونق تولید و اشتغال بومی را فراهم ساخته ایم.
وی افزود:امروز اگر کالای کرمانی خریده شد و صنایع کوچک و متوسط جان گرفتند توجیه سرمایه گذاری ایجاد می شود و خود مردم به این سمت حرکت خواهند کرد ، متاسفانه امروزه صنعتگر را یک آدم بی درد پولدار می شناسند و متاسفانه نه تنها این ذهنیت در بین عموم مردم وجود دارد بلکه دستگاه های دولتی هم به این تفکر دچارند در حالی که باید از تولید کنندگان و سرمایه گذاران در این حوزه که زمینه اشتغال میلیون ها نفر را مهیا ساخته اند، حمایت ویژه کرد و مشکلات  آنها را از طریق بهبود فضای کسب و کار حل نماییم.در پایان هم از کلیه صنعتگران و تولید کنندگان استان که علیرغم تمامی مشکلات همچنان با عشق به میهن در حال تلاش و تولید هستند، قدردانی می کنم.
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/687