printlogo


مدیر پارک علم و فناوری استان،تشریح کرد:
بستر پیوند صنایع بزرگ و کوچک کرمان
بستر پیوند صنایع بزرگ و کوچک کرمان
کد خبر: 696
تفاهم نامه خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با پارک علم و فناوری کرمان می‌تواند نقطه عطفی در مسیر نوسازی و تحول صنعتی استان کرمان، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و حرکت استان کرمان به سمت تحقق اقتصاد دانش بنیان باشد.
مسعود ترکزاده، مدیر پارک علم و فناوری استان کرمان در گفت‌وگو با اقتصاد کرمان هدف مجموعه‌ی پارک علم و فناوری را تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی اعضای هیات‌های علمی و دانشجویان کل کشور عنوان کرد و گفت: پارک علم و فناوری یکی از ساختارهای ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از رشد یک تکنولوژی حمایت می‌کند. در یک پارک علم و فناوری به دلیل گسترده بودن بازه سنی خلاقیت، چهار ساختار مجزا از هم داریم، اولین ساختار کانون علمی کودک و نوجوان است که وظیفه آن تعریف و باز تعریف اصول نوآوری و کارآفرینی در بچه های قبل از دبستان است. دومین ساختار کانون شکوفایی و خلاقیت است که بچه‌های تا سن دبیرستان را پوشش می‌دهد و و ظیفه‌اش پرورش خلاقیت و هدایت آن در حوزه‌های مختلف است و در ساختار سوم که مراکز رشد فناور است وظیفه پذیرش اولیه‌ی ایده‌های خلاقانه و تفکرات تجاری سازی را به عهده دارد.
ترکزاده ادامه داد: در مراکز رشد یک ایده بدون اینکه نیاز به ثبت شرکت باشد در قالب یک هسته‌ی فناور مورد پذیرش قرار می‌گیرد، در مدت 6 تا 9 ماه که این هسته در دوره‌ی پیشرو قرار دارد، مورد حمایت‌های مالی آموزشی و تکنیکال قرار می‌گیرد. بعد از مدت 6 تا 9 ماه دیگر فعالیت این هسته در غالب یک شخص حقیقی امکان پذیر نیست، یا هسته فناور باید از مرکز رشد خارج شود یا تبدیل به یک شخصیت حقوقی شود که در اینجا این تیم کاری فعالیت خودشان را در قالب یک شرکت ادامه می‌دهند که در این زمینه هم پارک وظیفه از حمایت تاسیس شرکت را به عهده دارد. در مرحله پیشرو تا مبلغ 150 میلیون ریال حمایت مالی هم از آن ایده به عمل میاریم و بعد از وارد شدن به مسیر رشد که 3 سال در این مرحله باقی می‌ماند تا مبلغ 2میلیارد و 500 میلیون تومان حمایت مالی از این شرکت می‌شود و در مدت 3 سال این شرکت باید به تراکنش‌های مالی قابل قبولی برسد و بعد از 3 سال باید وارد شرکت‌های پارک علم و فناوری شود. شرکت‌های پارک، شرکت‌هایی هستند که به بلوغ شرکتی رسیدند و مادامی که در این مجموعه باشند می‌توانند از معافیت‌های مالیات ، بیمه و 110 خدمتی که در وزارت علوم و تحقیقات تعریف شده استفاده کنند.
ترکزاده تفاوت یک شرکت که در پارک علم و فناوری عضو است با دیگر شرکت‌ها را در مالکیت تکنولوژی بیان کرد و افزود: تکنولوژی یاد گرفتنی است و خریدنی نیست مهمترین تفاوت یک شرکتی پارکی با دیگر شرکت‌ها این است که یک شرکت پارکی صاحب تکنولوژی است و آن را وارد نکرده ، بلکه تکنولوژی را تولید کرده و صاحب آن است. یکی از بزرگترین مشکلات شرکت‌های غیرپارکی این است که تکنولوژی را خریدند و چون صاحب آن نیستند به اصول توسعه آن آگاه نیستند، به همین دلیل از چرخه رقابت حذف می‌شوند. زیربنا و ساختار اصلی اقتصاد مقاومتی هم همین است، چه در شرایط تحریم باشیم و چه نباشیم خلق تکنولوژی است که به کمک ما می‌آید.
مدیر پارک علم وفناوری استان گفت: نزدیک به 200 شرکت مستقر داریم که این آمار از شرکت‌هایی هستند که هنوز به درآمد نرسیدند تا شرکت‌هایی که گردش مالی چند میلیاردی را در سال دارند که این اتفاق نتیجه 13 سال فعالیت پارک علم و فناوری کرمان است.
ترکزاده در خصوص همکاری دانشگاه‌های استان با پارک علم و فناوری عنوان کرد: 12  مرکز رشدی که در استان وجود دارد تقریبا با همکاری دانشگاه‌های استان فعالیت می‌کنند و عملا چرخه ورود یک ایده مرکز رشدی است که در دانشگاه ایجاد شده است ولی اینکه یک مرکز رشد چقدر فعالیت داشته باشد، بستگی به حمایت آن دانشگاه از مرکز رشدش دارد، برای مثال مرکز رشد دانشگاه ولیعصر رفسنجان یکی از موفق‌ترین مراکز رشد دانشگاهی استان است.
مسعود ترکزاده در خصوص استفاده شرکت‌های بزرگ از خدمات پارک علم و فناوری توضیح داد: یکی از اولویت‌های پارک پذیرش و حمایت شرکت‌های تولیدی بزرگ ، برای استفاده از تکنولوژی شرکت‌های کوچک است. اگر یک واحد صنعتی بزرگ نیازهایش را در پارک تامین کند، زحمت شرکت‌های کوچک به سمت نیازهای واقعی استان و جایی می‌رود که از قبل بازارش وجود دارد.
ترکزاده از تاسیس یک سایت 250 هکتاری در نزدیکی ماهان و در مجاورت دانشگاه تحصیلات تکمیلی برای شرکت‌های ذیل پارک علم و فناوری خبر داد و گفت : تا کنون 50 شرکت در این طرح ثبت نام کردند و امیدواریم تا پایان سال 98 از بخش عمده‌ای از این پروژه بهره‌برداری شود.
ترکزاده حضور شرکت‌ها در کنار یکدیگر و در مجاورت دانشگاه تحصیلات تکمیلی را موجب هم افزایی آنان عنوان کرد.
 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/696