printlogo


چهل و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان،برگزار شد
تاکید بر اهمیت تکمیل زنجیره ارزش در معادن استان کرمان
تاکید بر اهمیت تکمیل زنجیره ارزش در معادن استان کرمان
کد خبر: 724
رئیس اتاق کرمان در چهل و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات معادن برای تحقق رونق تولید در این بخش، با اشاره به اهمیت فرآوری و افزایش ارزش افزوده محصولات معدنی گفت: اقدامات مناسب انجام شده در زمینه فرآوری محصولات معدنی استان، با ایجاد شهرک های صنعتی مدرن در نزدیکی صنایع بزرگ فولاد و مس نتیجه می دهد که امیدواریم این موضوع مهم در اولویت فعالیت ها قرار گیرد.

سیدمهدی طبیب زاده، افزود: اگر شمش تولیدی کارخانجات فولاد در حال احداث یا بهره‌برداری به قطعات ارزشمندی تبدیل شود، از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور به دلیل واردات این قطعات، جلوگیری می شود. وی بر توجه بیشتر به معادن کوچک تاکید و اظهار کرد: در استان بیشتر به چند معدن بزرگ توجه می‌شود در حالی که سازمان های صنعت، معدن و تجارت و زمین شناسی به همراه استانداری کرمان باید تمرکز ویژه بر بهره‌برداری از معادن کوچک با بهره‌برداران بخش خصوصی، داشته باشند.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه معدن می تواند مهمترین بخش اقتصاد و پیشران توسعه استان باشد، اظهار کرد: باید ایجاد صنایع معدنی و تولیدات با ارزش افزوده بالا و تکمیل زنجیره ارزش معدن را در کرمان داشته باشیم. طبیب زاده، با بیان اینکه هنوز کار اساسی در معادن استان انجام نشده به طوری که اکتشاف معادن به صورت کور و نه سیستماتیک انجام شده است، افزود: تاکنون فقط معادنی که در ظاهر مشخص بوده‌اند اکتشاف شده‌اند، در حالی که معادن ارزشمند دیگر در عمق پنهان هستند که باید با روش های مدرن کشف شوند.

وی ادامه داد: برای پایدار بودن معادن و زنجیره ارزش آن، باید برنامه‌ها، تکنولوژی، اعتبارات و تمرکز ویژه بر روی کشف معادن جدید صورت گیرد و در استخراج، بهره برداری و فرآوری محصولات معدنی نیز از به کار بردن روش های منسوخ و تکنولوژی های عقب افتاده پرهیز شود. طبیب زاده افزود: اکتشاف باید طی یک برنامه چند ساله، در صدر فعالیت ها و اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد و مسئولان استان نیز از آن حمایت کنند. وی انتقال تکنولوژی، صادرات، اولویت قرار دادن دانش آموختگان رشته های معدن و زمین شناسی برای اشتغال در این حوزه، رونق تولید و الزامات اقتصاد مقاومتی را در بخش معدن استان بسیار مهم دانست و گفت: معادن قابلیت در اولویت قرار گرفتن فعالیت های اقتصادی استان را دارد.

مجوز ورود ماشین آلات 15 سال ساخت برای معادن صادر شود

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با اشاره به اینکه کشور در شرایط سخت و بحرانی قرار دارد، گفت: باید توجه بیشتری به صنایع کوچک شود زیرا جهش بزرگی در این حوزه می تواند صورت گیرد. بابک اسماعیلی، افزود: در گذشته ورود ماشین آلات دست دوم برای استفاده در معادن مجاز بود که توجه به جزئیات آن نشان می دهد این قانون نیز برای معادن بزرگ تصویب شده است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی اگر اجازه ورود ماشین آلات معدنی با 15 سال ساخت و بدون قید حد توان برای ماشین آلات را صادر کنند، تحول بزرگی در معادن کوچک رخ می دهد. اسماعیلی، اظهار کرد: بزودی پژوهشی را با موضوع عمر متوسط ماشین آلات معدنی در اتاق انجام خواهیم داد که معتقدیم عمر این ماشین آلات 35 تا 40 سال است.

گفتنی است در این نشست که استاندار کرمان نیز حضور داشت، جمعی از فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاه و مدیران مرتبط با حوزه معدن استان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. همچنین رعایت سیستم کلاسه‌بندی استاندارد برای کاهش ریسک فرآیند اکتشاف، در اختیار عموم قرار گرفتن اطلاعات پایه زمین شناسی، تشکیل صندوق سرمایه گذاری اکتشاف، انجام اکتشافات توسط شرکت های صاحب صلاحیت، بهره‌گیری از ظرفیت شورای معادن استان و ترغیب به خرید خدمات از شرکت های استانی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود که بخشی از آنها به تصویب رسید.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/724