printlogo


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خبر داد:
پیش‌بینی برداشت 75 هزار تن پسته از باغات رفسنجان
پیش‌بینی برداشت 75 هزار تن پسته از باغات رفسنجان
کد خبر: 741
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۷۵ هزار تن پسته از باغات شهرستان رفسنجان برداشت شود که روزانه ۱۰ هزار کارگر در امر برداشت پسته دخیل خواهند بود.
"حسین رضایی" در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: فصل برداشت پسته نزدیک است و باغداران در تکاپوی مهیاکردن نیرو و امکانات برای برداشت این کالای ارزآور و با ارزش هستند که پیش بینی می شود از ۷۵ هزار تن پسته تر، ۲۵ هزار تن پسته خشک برداشت و در انبارها نگهداری شود.
وی ادامه داد: امسال مسئولان عزم خود را جزم کردند تا سامان‌دهی کارگران فصلی به نحو احسن انجام شود که مهمترین مسأله در این خصوص جا و مکان این کارگران بوده که پیرامون آن در ستاد پسته شهرستان مباحثی مطرح شد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به تغییرات جوی و اثراتی که روی محصول امسال داشته تصریح کرد: آن‌چه موجب نگرانی در نهایی شدن این محصول شده؛ گرمای تیرماه امسال بوده که از ۷ تیر آغاز شده و شاهد میانگین دمای ۳۳ درجه در این منطقه بودیم که این دما سال گذشته ۲۹ درجه بود.
رضایی خاطرنشان کرد: از ۱۵ خردادماه سال جاری تاکنون، ۴۲۷ ساعت دمای بالای ۳۸ درجه را در این منطقه داشتیم که بی‌سابقه بود از طرفی میوه پسته در برابر دمای ۳۸ درجه تحملش کم می شود ضمن آنکه حدود ۲۳ تا ۲۴ روز دمای بالای ۴۰ درجه را در رفسنجان تجربه کردیم که اگر آفت پسیل را مقداری تحت کنترل درنیاورده بودیم، خسارت زیادی به محصول پسته رفسنجان وارد می‌شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان محصول رقم اکبری و فندقی را خوب عنوان کرد و گفت: ارقام کله‌قوچی و احمدآقایی حساسیت بالایی دارند، ۳۰ درصد سطح زیر کشت پسته در شهرستان رفسنجان احمدآقایی و اکبری و ۷۰ درصد کله‌قوچی و فندقی است.
رضایی در ادامه با اشاره به پیش بینی برداشت ۲۵ هزار تن پسته خشک از باغات رفسنجان در سال جاری، افزود: ۷۴ درصد محصول مربوط به ۳۰ درصد باغات سطح زیر کشت شهرستان است.
وی در توضیحاتی ادامه داد: بهرمان نوق با ۶ هزار تن بیشترین پسته منطقه نوقات را دارد، فردوسیه نوق ۲ هزار و ۳۰۰ تن، اسماعیل‌آباد ۲ هزار و ۹۰۰ تن محصول دارد اما کشکوئیه به دلیل وجود رقم کله‌قوچی بیشترین صدمه را دیده و ۲ هزار و ۲۰۰ تن پسته دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اضافه کرد: منطقه کبوترخان امسال ۳ هزار و ۳۰۰ تن محصول دارد که نسبتا بد نیست و حومه با ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت هفت هزار و ۷۰۰ تن پسته دارد که برای مناطق نوق و حومه باید نسبت به برداشت برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد تولید استان کرمان مربوط به رفسنجان است که با وجود برداشت ۷۵ هزار تن پسته تر، امسال پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار نفر روز کارگر برای برداشت کمک کنند که روزانه ۱۰ هزار نفر کارگر وارد باغات و ترمینال ها خواهند شد که این میزان کارگر باید سامان‌دهی شوند علاوه بر آن نان مورد نیاز این تعداد کارگر باید برنامه‌ریزی‌شده تأمین شود و از نظر اسکان باید بتوانیم آن‌ها را سروسامان دهیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/741