printlogo


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی:
در طرح انتقال آب از صفارود، تابع نظر کارشناسی هستیم
در طرح انتقال آب از صفارود، تابع نظر کارشناسی هستیم
کد خبر: 780
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله انتقال آب در داخل استان (از صفارود به کرمان) به مسائل اجتماعی برخورد کرده، گفت: ما معتقدیم در استان کرمان نمی توانیم کاری را انجام بدهیم که یک جا آباد و یک جا خراب بشود و اگر نظر کارشناسی این است که با این انتقال آب، جایی خراب نمی شود که محکم ایستاده و طرح انتقال آب داخل استان را اجرا می کنیم اما اگر نظر بدهند که جایی خراب می شود، راضی نیستیم و به صلاح ما نیست،آن هم در استانی که باید کنار هم باشیم نه اینکه دعوای شهرستانی راه بیندازیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت آب استان کرمان تاکید کرد: از نظر بنده هیچ چالشی مهم تر و اولویت دار تر از حل مشکل آب در استان کرمان نیست و اولویت استان آب است و اگر آب نباشد موضوعیت ندارد درباره مسئله دیگری صحبت کنیم.
پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بحرانی به حدی رسیده است که آب در کرمان برای اولین بار جیره بندی شده و یک محله آب دارد، محله دیگر ندارد و ما 1300 لیتر آب در ثانیه کمبود داریم که برای حل این مشکل چند کار پیگیری شده که یک مسئله انتقال آب از خارج از استان به کرمان است که بخشی از کار عملیاتی شده و جلو می رود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله دیگر انتقال آب در داخل استان است که به مسائل اجتماعی برخورد کرده، گفت: ما معتقدیم در استان کرمان نمی توانیم کاری را انجام بدهیم که یک جا آباد و یک جا خراب بشود و اگر نظر کارشناسی این است که جایی خراب نمی شود که محکم ایستاده و طرح انتقال آب داخل استان را اجرا می کنیم اما اگر نظر بدهند که جایی خراب می شود، راضی نیستیم و به صلاح ما نیست. آن هم در استانی که باید کنار هم باشیم نه اینکه دعوای شهرستانی راه بیندازیم.
پورابراهیمی تصریح کرد: قرار شده دستگاه قضائی، استاندار و تیم کارشناشی(مورد وفاق گروه های درگیر در این قضیه) درباره طرح انتقال آب از صفارود به کرمان نظر دهند که ما تابع کار کارشناسی و علمی هستیم.

افتتاح فاز اول طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان با حضور رییس جمهور
وی بیان کرد: طرح دیگر برای حل مشکل آب، انتقال آب از خلیج فارس بود و این پروژه که برای برخی رویا بود، اکنون عملیاتی شده و در سال گذشته نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان سندیکای بانک ها برای این پروژه تشکیل شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخش هایی از این منابع به طرح تزریق شده و نیمه دوم امسال اولین فاز بهره برداری از آب انتقال یافته از بندرعباس به استان کرمان را در شهر سیرجان با حضور رییس جمهور آغاز می کنیم که سالانه 130 تا 150 میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال آب این فاز است.
وی افزود: سرمایه گذار این طرح شرکت های ملی مس و صنایع معدنی گل گهر هستند که براساس مذاکراتی که داشتیم متوجه شدیم در سال های آینده به میزان حدود 35 میلیون مترمکعب آب مازاد خواهند داشت و خط انتقال آب دارد تا سرچشمه می آید و صحبت کردیم از سرچشمه به کرمان کار انتقال آب برای دوره زمانی کوتاه مدت حداقل برای سال آینده از این طریق عملیاتی شود و توافق اولیه مبنی بر انتقال 40 میلیون مترمکعب آب سالانه است.

باید در آینده مردم کرمان آب شرب را از مصارف دیگر جدا کنند
پورابراهیمی تصریح کرد: اگر موضوعات دیگر با تاخیر اجرا شود، این طرح در دسترس ماست و قرار است مطالعات انجام و امیدواریم این کار اجرایی شود و مسئله ای که هست، قیمت آب است.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه آب منتقل می شود، قیمت آن بالاست و باید در آینده مردم کرمان آب شرب را از مصارف دیگر جدا کنند. در بسیاری از کشورها نیز وضعیت اینگونه است و باید این فرهنگ بشود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر قیمت هر مترمکعب آب معدنی که در منازل استفاده می کنیم، یک و نیم تا 2 میلیون تومان است که قیمت آن در شهرها و روستاهای ما 3 هزار و 6 هزار تومان است لذا باید مردم ارزش آب را دانسته و درست مصرف کنند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/780