printlogo


همایش معرفی فرصت‌های تجاری و راهکارهای ورود به بازار عمان برگزار شد
چشم انداز روشن همکاری های اقتصادی ایران و عمان
چشم انداز روشن همکاری های اقتصادی ایران و عمان
کد خبر: 940
همایش معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و راهکارهای ورود به بازار عمان که در کرمان برگزار شد فرصت مناسبی بود تا ظرفیت های بازار عمان برای فعالان اقتصادی و بازرگانان کرمانی تبیین و چشم انداز همکاری های اقتصادی ایران و عمان تشریح شود.این همایش محصول همکاری مشترک اتاق کرمان و اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان بود که ریاست آن بر عهده محسن ضرابی عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان است.
 عمان؛ راه ورود به بازارهای جهانی
رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه این مجموعه، توسعه بازار را مدنظر دارد، افزود: همه مدیران استان عزم خود را برای توسعه استان جزم کرده‌اند که امیدواریم شرایطی رقم بخورد تا ورود به بازارهای جهانی را از طریق کشور عمان شاهد باشیم.
سیدمهدی طبیب زاده در همایش معرفی فرصت های تجاری و سرمایه‌گذاری و راهکارهای ورود به بازار عمان،ضمن تقدیر از محسن ضرابی اقدامات انجام شده توسط اتاق مشترک ایران و عمان را بی نظیر دانست و گفت: حضور پرشور فعالان اقتصادی و مدیران استان در این همایش نشان دهنده اهمیت و ویژگی خاص تجارت با کشور دوست و برادر عمان است. سیدمهدی طبیب‌زاده با تاکید بر اینکه عمان از دیرباز تاکنون روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با ایران داشته است، اظهار کرد: این پرسش مطرح می شود که با این همه احساس نیاز و استقبال فعالان اقتصادی از برنامه هایی با موضوع بازار عمان، چرا حضور ایرانی ها و کرمانی ها در بازار این کشور بسیار کم است؟.
سرمایه گذاران را از کرمان فراری ندهیم
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عمان ۷۶۷ میلیون دلار در سال ۹۶ بوده که این آمار در سال ۹۷ با وجود تحریم ها به میزان ۴۵ درصد افزایش یافته است.
محسن ضرابی در همایش معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و راهکارهای ورود به بازار عمان در محل اتاق کرمان افزود: از سال ۸۲ تا ۹۲ مراودات تجاری ۲ کشور ایران و عمان بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ میلیون دلار متغیر بوده است.
وی اظهار داشت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در ابتدا نقشه راه بین ۲ کشور را ترسیم و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم مبادلات تجاری و رفع موانع را شناسایی کرده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: ایجاد زیرسخت ها، بهبود وضعیت شرایط ویزا (دادن ویزا در فرودگاه مسقط با هزینه اندک)، راه اندازی خط مشترک کشتیرانی در سال ۹۴ و ایجاد خط مستقیم بین بندر شهید رجایی، جاسک و خرمشهر با عمان شرایط مراودات تجاری ۲ کشور را طی سال‌های گذشته بهبود بخشیده است.
وی ادامه داد: راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی بین بندر چابهار با صلاله به علت تحریم نبودن این بندر، در برنامه اتاق مشترک ایران و عمان قرار دارد.
ضرابی گفت: ایجاد خط مستقیم هوایی از اصفهان، شیراز، کیش، چابهار و مشهد و تهران به عمان، ثبت شرکت و افتتاح حساب ارزی برای فعالان اقتصادی ایرانی، حجم بازرگانی ۲ کشور را بسیار بهبود بخشیده است.
به گفته ضرابی با استفاده از کشور عمان و صادرات مجدد از این کشور، ایران می‌تواند به بازارهای جهانی دست یابد.
وی بیان داشت: عمان رابطه دیرینه با آفریقا دارد و یمن همسایه این کشور است و بسیاری از نیازهای خود را از عمان تامین می کند و مشکلات بانکی که موجب از دست رفتن بازارها جهانی برای ایران می‌شود، از راه بانک های عمانی میسر است.
وی با اشاره به اینکه ۲ کشور بحرین و عمان که fta (تجارت آزاد) را دارند گفت: عمان با ۶ کشور عربی، آفریقایی، آمریکا و سنگاپور قرار داد تجارت آزاد امضا کرده و می خواهد آن را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توسعه دهد.
ضرابی عنوان کرد: با دریافت گواهی عمان می توان با تعرفه گمرکی صفر کالاها را از این کشور صادرات کنیم که در این زمینه ابتدا باید در کشور عمان سرمایه‌گذاری کنیم.
وی افزود: طی مذاکره‌ای که سال ۹۶ با بانک های عمانی انجام دادیم، ۷۰ درصد تامین مالی طرح های سرمایه‌گذاری را به شرکت های ایرانی تسهیلات پرداخت می‌کنند و نوپایی شرکت های ایرانی در کشور عمان موجب شد نتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم لذا در این زمینه در سال ۹۶ بخشنامه بانک مرکزی برای ضمانت پرداخت تسهیلات در کشور عمان اجرا شد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: صندوق ضمانت صادرات تقاهم نامه‌ای با عمان امضا کرد که سرمایه گذاران ۲ کشور برای استفاده از تسهیلات مشکلی نداشته باشند.
وی تاکید کرد: پس از تحریم ها و رابطه خصمانه برخی کشورهای منطقه علیه ایران، مذاکراتی با بنادر عمان انجام دادیم و در این زمینه بندر صلاله با رتبه ۵۱ دنیا و خطوط مستقیم کشتیرانی به تمامی نقاط برای انجام امور بازرگانی در نظر گرفته شد.
ضرابی افزود: با توجه به مشکلات بانکی، باید کالاهای مورد نیاز و صادراتی را از طریق تهاتر از کشور عمان انجام دهیم که این امر در مرحله برنامه ریزی قرار دارد.
وی اضافه کرد: اتاق مشترک ایران و عمان شرایط را برای حضور فعالان اقتصادی در ۲ کشور ایجاد کرده و سه پروژه عمانی ها در استان کرمان از جمله سرمایه گذاری در منطقه آزاد سیرجان، منطقه صنعتی جیرفت و شهر کرمان است که مدیران شهری باید از این پروژه استقبال کنند که الگویی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشد.
محسن ضرابی همچنین با اشاره سرمایه گذاری عمانی ها در دیگر کشورها گفت: چند سالی است که سرمایه‌گذاران عمانی در استان کرمان در قالب سه پروژه در منطقه آزاد سیرجان، منطقه صنعتی جیرفت و بزرگترین پروژه سرمایه گذاری خارجی شهری در شهر کرمان ورود پیدا کرده اند که امیدوارم مدیران دستگاه های مختلف استان کرمان از این پروژه ها و خصوصاً پروژه شهر کرمان مانند گذشته حمایت کنند و اگر هم قرار است کاری صورت گیرد نباید هر روز مطالب و مباحث حاشیه ساز توسط افراد مختلف در مورد این پروژه شنیده شود یا آنگونه عمل نشود که نه تنها عمانی ها بلکه سرمایه گذاران سایر کشورها نیز جرات نکنند برای سرمایه گذاری به استان کرمان مراجعه کنند.
ضرابی ادامه داد: عمان در حوزه‌های شیلات صنعت و گردشگری رتبه خوبی دارد و عمانی‌ها برای توریست سلامت، مذهبی و گردشگری به ایران توجه دارند و می‌توانیم فناوری های نو را از طریق عمان صادرات مجدد کنیم.
وی بیان داشت: تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای کشور ایجاد کرده که این محدودیت‌ها تا حدودی رفع و فصل شده و اکنون امکان افتتاح حساب در کشور عمان فراهم است و منطقه آزاد صلاله برای شرکت های سرمایه‌گذاری علاوه بر حساب عمان سایر حساب های ارزی را افتتاح می کند و امکان ثبت شرکت تجاری در عمان و مناطق آزاد فراهم است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: کشور عمان با پنج میلیون نفر جمعیت، ثبات اقتصادی و تورم چهار دهم درصدی، پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران ایرانی و با وجود بنادر آزاد، مردم خونگرم، دولتمردانی هوشیار که در ۴۰ سال گذشته روابط سیاسی خود با ایران را در عالی ترین سطح نگهداشتند، ظرفیت مطلوبی برای فعالان اقتصادی ایرانی محسوب می‌شود.
دولت عمان از سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند
مدیرکل توسعه کسب و کار منطقه آزاد صلاله با اشاره به موقعیت جغرافیایی و طبیعی و فرصت های عمان گفت: دولت این کشور برای توسعه اشتغالزایی و مبادلات تجاری خود، از سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند.
محسن الوهیبی در همایش معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری و راهکارهای ورود به بازار عمان در محل اتاق کرمان افزود: دولت عمان با دادن امتیازاتی از جمله واگذاری ۱۰۰ درصد سهام داری خارجی، ۳۰ سال معافیت عوارض کالاهای وارداتی و صادراتی، تسهیل در مجوز ثبت شرکت ها، استفاده از مزایای قرارداد fta (تجارت آزاد) و مزایای دیگر از سرمایه‌گذاران و بازرگانان ایرانی حمایت می‌کند.
وی اظهار داشت: بندر صلاله موقعیتی استراتژیک در دسترسی به بازارهای منطقه و قاره‌های آسیا، افریقا، آمریکا و اروپا دارد و علاوه بر زیرساخت های ارتباطی، بزرگراهی و فرودگاهی، خطوط کشتیرانی، دارای نیروی کار ارزان، مزایای بانکی و دومین بندر منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.
مدیرکل توسعه کسب و کار منطقه آزاد صلاله عمان گفت: سه زون(بخش) اصلی پتروشیمی، فرآوری کالاها، تولید مونتاژ، لوجستیک و توزیع برای سرمایه گذاری در این بندر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: تمامی زیرساخت ها برای توسعه این صنایع در بندر صلاله عمان تعریف شده و منطقه ادهن و ریسوت با دسترسی آسان و در نزدیکی صلاله قرار دارند.
الوهیبی گفت: صنایع سبک و مونتاژ صنایع غذایی و دارویی در منطقه ادهن مستقر شده و این منطقه پنج میلیون مترمربع مساحت دارد که چهار میلیون مترمربع از آن قابل واگذاری است.
وی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد صلاله، دفاتر تجاری قابل واگذاری با تمامی امکانات و همایش‌های مشترک در منطقه ادهن قرار دارد.
این مقام دولتی کشور عمان افزود: صنایع سنگین پتروشیمی و خودرو سازی در منطقه ریسوت مستقر هستند و این منطقه در نزدیکی فرودگاه و بندر صلاله قرار دارد که حمل کالاها از این منطقه به خوبی انجام می‌شود.
وی بیان داشت: مساحت منطقه ریسوت عمان ۱۶ میلیون مترمربع است که هفت میلیون متر مربع آن اجاره داده شده و مابقی برای استقرار صنایع سنگین درنظر گرفته شده است.
الوهیبی گفت: ۷.۵ میلیارد دلار تاکنون در صلاله عمان سرمایه گذاری خارجی شده و ۷۵ شرکت خارجی از جمله صنایع دارویی با ۳۶۵ میلیون دلار سرمایه گذاری، شرکت mpg، کارخانه آمونیاک، شرکت ارگانیک، کارخانه اتانول، پتروشیمی اوکتال، کارخانه های دیگر در این منطقه سرمایه گذاری و مستقر شده‌اند.
وی عنوان کرد: انواع سرمایه گذاری کوچک و بزرگ در صلاله انجام شده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا،مدیرکل توسعه کسب و کار منطقه آزاد صلاله عمان گفت: تعدادی زیادی سوله و انبار در بندر صلاله وجود دارد که بازرگانان در این منطقه کالاهای خود را می توانند انبار و از این محل به سایر نقاط دنیا منتقل کنند.
وی تاکید کرد: منطقه آزاد صلاله یک نهاد دولتی در سال ۲۰۰۶ ایجاد شده و به عنوان بزرگترین شهر عمان پس از مسقط نام گرفته است
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/940