printlogo


گزارش عملکرد 2 روزه معاملات گواهی سپرده پسته؛
۵.۸ تن پسته در بورس کالا معامله شد
۵.۸ تن پسته در بورس کالا معامله شد
کد خبر: 954
یکی از رویدادهای مهم بازار سرمایه در هفته گذشته آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا بود که فعالان بازار پسته، بازار سرمایه و مجلس اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون این اتفاق داشتند که مهم ترین آنها را در ادامه می خوانید.

معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا آغاز می شود

در ابتدای هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران از آغاز معاملات گواهی سپرده پسته از روز سه شنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۸ در این بورس خبر داد و گفت: معاملات گواهی سپرده پسته در حالی در بورس کالای ایران آغاز می شود که دو انبار پذیرش شده آماده تحویل محصول پسته از باغداران هستند.

حامد سلطانی نژاد افزود: از سه شنبه، نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی پسته فندقی طبیعی خندان ۳۲-۳۰ شرکت طلای سبز زرند در بورس کالای ایران گشایش می یابد و همزمان با فصل برداشت، آماده تحویل محصول از مشتریان و انجام معامله در بورس است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با اوج گیری برداشت محصول در استان های پسته خیز، تعداد انبارهای بورسی پس از بررسی درخواست های ارایه شده به مرور افزایش یابد تا هم در سایر شهرستان های استان کرمان و هم در سایر استان های پسته خیز از جمله خراسان و سمنان امکان تحویل گیری محصول باغداران توسط انبارهای تحت کلید بورس فراهم شود.

بازار پسته در مسیر شفافیت قرار گرفت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه زیرساخت های عرضه پسته در بورس کالای ایران فراهم شده است، گفت: برای عرضه پسته در بورس کالا اقداماتی در خصوص اختصاص انبار و معامله محصول به صورت گواهی سپرده کالایی انجام شده است تا در کنار این معاملات، به زودی قرارداد آتی پسته نیز راه اندازی شود.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: به مزایای عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه این محصول مهم در بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه و شفاف این محصول شده و مشکل کشاورزان را در بخش قیمت گذاری و شفافیت حل می کند؛ علاوه بر اینکه معاملات گواهی سپرده پسته در بورس صادرات را تسهیل کرده و تعهدات صادراتی را روان می کند.

وی با تاکید بر شفافیت قیمت محصولات در بورس کالا، ایجاد مکانیسم کشف قیمت و حمایت از قشر زحمتکش تولیدکننده را در رأس اهداف عرضه پسته در بورس کالا دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ما بازار سنتی غیرشفافی داریم که با عرضه پسته در بورس کالا تبدیل به یک بازار رسمی شفاف می‌شود.

معامله ۵.۸ تن پسته در دو روز

در جریان نخستین روز از شروع معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالای ایران، پسته فندقی ۳۲-۳۰ در نماد انبار طلای سبز زرندکشف قیمت شد و معامله گران تا پایان معاملات روزانه تعداد ۳۸۰۰ گواهی سپرده معادل ۳.۸تن پسته را معامله کردند.معامله گران در روز ۹ مهر ماه در حالی این تعداد اوراق را معامله کردند که قیمت هر کیلوگرم پسته فندقی ۳۲-۳۰ در پایین ترین سطح به رقم ۹۱۸ هزار و ۹۰۴ ریال و در بالاترین قیمت به مبلغ ۹۲۱ هزار و ۵۰۰ ریال خرید و فروش شد.

در جریان دومین روز از شروع معاملات گواهی سپرده پسته فندقی ۳۲-۳۰ نیز معامله گران تعداد ۱۹۷۶ گواهی سپرده پسته معادل نزدیک به دو تن محصول را معامله کردند.در این روز  هر کیلوگرم پسته فندقی ۳۲-۳۰ در پایین ترین سطح به رقم ۹۱۹ هزار و ۸۰۱ ریال و در بالاترین قیمت به مبلغ ۹۶۵ هزار و ۷۰۰ ریال خرید و فروش شد.

مزایای عرضه پسته در بورس کالا چیست؟

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان مزایای عرضه پسته در بورس کالای ایران را برای باغداران و صادرکنندگان و  سرمایه گذاران تشریح کرد و گفت: پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا به شفافیت بازار و کشف قیمت واقعی کمک می کند و با توجه به صادراتی بودن این محصول، مزایای متعددی برای سه گروه باغداران، واسطه ها و صادرکننده ها دارد.

حمید عزت آبادی پور گفت: کشاورز به کمک این ابزارهای معاملاتی می تواند با خیال راحت محصول خود را به انبارهای استاندارد و مورد تایید بورس بسپارد و از رویه سنتی نگهداری پسته در انبارها که احتمال سرقت و یا فساد آن وجود دارد، رهایی یابد.

وی در خصوص مزایای این معاملات برای صادرکنندگان نیز اظهار داشت: تجار و صادرکنندگان همواره نسبت به موضوع کنترل کیفی محصول خریداری شده از باغداران نگرانی دارند و در برخی موارد، در زمان تحویل محصول به کیفیت مورد توافق و انتظار خود دست پیدا نمی کنند. اما با راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس به دلیل لزوم رعایت استانداردها، این اطمینان برای صادرکنندگان وجود دارد که محصول دارای استاندارد را تحویل می گیرند.

تقویت برند پسته ایران از کانال بورس کالا

احمد انارکی محمدی با اشاره به آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا گفت: عرضه پسته در بورس کالا راهکاری جدید برای شناساندن برند پسته ایرانی در سراسر دنیا و کشف بازارهای هدف جدید است که با توجه به مزایای این بورس به زودی شاهد حضور تجار عمده پسته در بازار سرمایه خواهیم بود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه پسته در بورس فرصت مناسبی است تا نفوذ خود در بازارهای جهانی را بیش از گذشته افزایش دهیم، گفت: با ورود پسته در معاملات بورس کالا نه تنها به سمت قیمت گذاری و فروش شفاف این محصول حرکت خواهیم کرد بلکه می توان در بازارهای جهانی به رقابت بیشتر با محصولات سایر کشورها از جمله آمریکا پرداخت.

وی ورود پسته به بورس کالا را گام نخست برای به دست آوردن جایگاه قبلی پسته در بازارهای جهانی دانست و افزود: با توجه به اینکه سال‌های زیادی قیمت‌گذاری جهانی پسته را انجام می‌دادیم، با عرضه پسته در بورس می توان دوباره به این جایگاه برگشت. مهمتر اینکه عرضه این محصول در بورس کالا راهکاری برای ایجاد بازارهای بین المللی جدید و شناساندن برند پسته ایرانی در سراسر دنیا است.

انبارهای جدید پسته به زودی پذیرش می شود

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه نخستین معامله پسته در بورس کالای ایران رقم خورد، گفت: در روزهای آینده با پذیرش انبارهای جدید در استان کرمان و در استان‌های خراسان و سمنان این معاملات گسترش پیدا می‌کند.

علیرضا ناصرپور با اشاره به اینکه فروش پسته در بورس برای نخستین بار در جهان انجام می شود، افزود: معاملات گواهی سپرده پسته از امروز برای دو انبار در استان کرمان و در شهرهای سیرجان و زرند آغاز شده و تا کنون معادل ۴ تن پسته که آمار بسیار خوبی برای روز اول به شمار می‌رود مورد معامله قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در روزهای آینده با پذیرش انبارهای جدید در استان کرمان و در استان‌های خراسان و سمنان این معاملات گسترش پیدا می‌کند.

با عرضه پسته در بورس یک روزه به پولمان می رسیم

یک کشاورز پسته کار با تاکید بر اینکه به کمک معاملات بورس می توان پول حاصل از فروش محصول را در کمترین زمان ممکن دریافت کرد، گفت: مهم ترین دغدغه برای یک باغدار، دریافت پول حاصل از فروش محصول در حداقل زمان ممکن است که گفته می شود با عرضه و فروش پسته از طریق معاملات گواهی سپرده در بورس کالا، کشاورزان یک روزه به پولشان می رسند که در این صورت مهم ترین خواسته و نیاز کشاورزان که همان نقدینگی است، به راحتی برطرف می شود.

مهدی حسن زاده تاکید کرد: پسته محصولی صادراتی و جزو خشکباری است که قیمت آن را عمدتا تاجران و صادرکننده ها تعیین می کنند و باغداران نقش پررنگی در تعیین قیمت ها ندارند؛ با توجه به وضعیت باغات و میزان برآوردی از تولید پسته در کشور طی سال جاری، امیدواریم این

نماد معاملاتی دومین انبار پسته در بورس کالا بازگشایی می شود

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی پسته فندقی خشک طبیعی خندان ۳۲-۳۰  شرکت سبز دانه کویر با نماد سبزدانه ۹۹۰۸ (پست  ۹۹۰۸-۰۴) از روز شنبه ۱۳ مهر ماه گشایش می یابد و آماده انجام معامله است. بنابراین پس از آغاز معاملات گواهی سپرده پسته از سه شنبه ۹ مهر ماه با گشایش نماد انبار طلای سبز زرند، فعالان بازار از روز شنبه شاهد بازگشایی نماد دومین انبار خواهند بود. 

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/954