printlogo


در نشست تخصصی اتاق بازرگانی کرمان؛
مشکلات صادرکنندگان جنوب استان کرمان بررسی شد
مشکلات صادرکنندگان جنوب استان کرمان بررسی شد
کد خبر: 961
در نشستی با حضور رئیس دفتر اتاق کرمان در جنوب و رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان، مدیرکل استاندارد استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان، معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان و جمعی از فعالان اقتصادی، مسائل و مشکلات صادرکنندگان جنوب استان بررسی شد.

در این نشست از تصمیم این کمیسیون برای بررسی مشکلات صادرکنندگان و فعالان اقتصادی شهرستان‌های استان در نشست هایی جداگانه و با توجه به نوع محصول و کالای صادراتی و بازارهای مدنظر خبر داد. محمدعلی محمدمیرزائیان افزود: در کمیسیون بازرگانی کمیته های صادرات، ارز و بورس، تحلیل بازار، بازرگانی داخلی و واردات، صادرات و برند و بسته بندی را تشکیل داده‌ایم و برای پیگیری مسائل فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در یک ماه آینده دوره آموزشی برگشت ارز حاصل از صادرات با حضور نمایندگان کانون صرافان ایران برای صادرکنندگانی که به تازگی وارد این عرصه شده اند، برگزار خواهد شد. محمدمیرزائیان، با بیان اینکه بانک مرکزی 25 صراف را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، معرفی کرده است، گفت: عده‌ای می گویند به دلیل مشکلات ارزی صادرات انجام نمی شود که امیدواریم برگزاری دوره های این چنینی بتواند از دغدغه و نگرانی صادرکنندگان بکاهد.

در ادامه این نشست رئیس دفتر اتاق کرمان در جیرفت، با بیان اینکه مجموعه اتاق بر حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط به ویژه در پروسه بازاریابی، فروش و بسته بندی تاکید دارد، گفت: خوشبختانه محصولات کشاورزی تولید شده در جیرفت قابل صادرات و رقابت هستند و بازارهای فروش این محصولات نیز مشخص است.

عباس جبالبارزی، با اشاره به اینکه تشکیل و فعال شدن شرکت مدیریت صادرات در جیرفت و جنوب استان بسیار ضروری و مهم است، افزود: باید بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، مدیریت سیستم حرفه‌ای، وجود سیستم های شفاف مالی، بازاریابی برای فروش، اتصال به هلدینگ های بزرگ صادراتی و آموزش را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار کرد: باید در برنامه کوتاه مدت مشکلات مربوط به صادرات محصولات سال زراعی جاری را حل کرد و سپس در بلند مدت برای صادرات و ظرفیت تولید و حمل و نقل و سایر موارد این حوزه برنامه ریزی کرد.

گفتنی است در این نشست مقرر شد نشستی با حضور اعضای تشکل های تخصصی جنوب استان برگزار و در مورد تمایل و نحوه مشارکت آنها در شرکت مدیریت صادرات، بررسی ها و نظرسنجی هایی صورت گیرد. همچنین جمع آوری اطلاعات مرتبط با صادرات محصولات کشاورزی جنوب، برگزاری نشست با استاندار کرمان با موضوع ثبات صادرات این محصولات و سپس طرح مسائل جمع بندی شده در نشستی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و یا معاون وی، از جمله مصوبات دیگر این نشست بود.

در ادامه مقرر شد بانک کشاورزی جنوب، ملاک ارائه تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان را بر اساس اظهارنامه صادراتی و گواهی مبدا سال 96 صادرکنندگان و نامه اهلیت صادرکنندگان برای سال 97 که توسط اتاق ارائه می شود، در نظر گیرد. همچنین انجام مکاتبات لازم با سازمان استاندارد در خصوص افزایش تناژ محموله های صادراتی برای ارائه گواهی در مورد محصولات پسته و خرما توسط کمیسیون بازرگانی و کمک به فعال تر شدن دفتر استاندارد جنوب، نیز در این نشست به تصویب رسید.

گفتنی است در این نشست جمعی از صادرکنندگان جنوب استان به بیان نظرات و مشکلات خود پرداختند.

لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/961