• چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024
بازار طلا در حالت بلوکه؛

شانس سکه برای عقبگرد

امروز در بازار طلا و سکه قیمت‌ها شیب نزولی را تجربه کردند و مرزهای حمایتی دلار، سکه و طلای آبشده در صدر اخبار مورد توجه معامله گران قرار داشت...

اثر تایید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری، بسیار زودتر از آنچه معامله گران انتظار داشتند بر بازار طلا و ارز نمایان شد و قیمت‌ها امروز دوشنبه 21 خرداد در حالی مسیر کاهشی را را در پیش گرفتند که در روزهای گذشته نوسان محدودی را به ثبت رسانده بودند؛ روندی که امروز با ریزش طلای جهانی پس از تعطیلی روز گذشته آغاز شد و هر اونس طلا، معاملات را با افزایش نامحسوس در دامنه رنج آغاز کرد اما خیلی زود مسیر کاهشی هفته گذشته را در پیش گرفت و تا محدوده 2291 دلار هم عقب نشست. روندی که در نیمه دوم روز برای اونس تغییر کرد و با در پیش گرفتن سیر افزایشی، در پله 2306 دلار ایستاد.
افزایشی شدن قیمت اونس اما سیگنالی به بازار طلا و سکه نداد؛ چرا که قیمت دلار نسبت به روز گذشته پایین آمد و اسکناس آمریکایی به عنوان اثرگذارترین مولفه بر قیمت طلا و سکه، مانع از حرکت رو به بالای قیمت‌ها شد. طبق گفته تحلیلگران، زمانی که دلار در یک دامنه رنج نوسان می‌دهد، طلا و سکه نگاهشان را به اونس می‌دوزند و اگر طلای جهانی نوسان سنگینی را ثبت کند، طلا و سکه نیز همان نوسان را دنبال می کنند. اما امروز در بازار، صعود اونس با کاهش قیمت دلار همراه شده است و همین امر باعث شده تا زور اسکناس آمریکایی بر فلز زرد بچربد، تا تنها نوسان صعودی قابل توجه اونس در ادامه روز مسیر کاهشی بازار را تغییر دهد.
دلار هرات در مرز حساس
مسیری که البته به دلیل تداوم روند کاهشی دلار تا بدین لحظه تغییری نداشت. دلار هرات که چند روزی است در کانال 59 هزار تومان جا خوش کرده و ماندگار است؛ امروز هم معاملات را با نرخ 59 هزار و 300 تومان آغاز کرد اما در ساعات آغازین روز مسیر کاهشی را در پیش گرفت و کانال 59 هزار تومان را از دست داد. دلار هرات در نیمه دوم روز به 58 هزار و 900 تومان هم رسید.
به عقیده معامله گران، این چندمین بار است که دلار هرات از سطح 59 هزار و 700 تومان اصلاح داده است؛ سطحی که به ادعای این گروه برای بازار ساز مهم است و شرط صعود اسکناس آمریکایی قرار گرفتن در بالای همین سطح است. در مقابل کف بازار ارز هم در نرخ 58 هزار و 500 تومان سفت است و به نظر نمی رسد دلار بتواند از این سطح حمایتی گذر کند.
نکته مهم دیگر در بازار ارز تهران، بالا رفتن قیمت تتر از قیمت دلار هرات بود؛ این رمزارز که در روزهای گذشته همواره از دلار هرات عقب افتاده بود، در جریان معاملات امروز به بالای آن بازگشت و 59 هزار و 20 تومان قیمت خورد.
بازار طلا در حالت بلوکه
امروز در بازار طلا هم دو مرز حمایتی قوی برای طلای آبشده شکل گرفت که توجه معامله گران را به خود جلب کرد، به گفته تحلیل گران، مرز 14 میلیون و 200 هزار تومان و 14 میلیون و 50 هزار تومان دو مرز مهم برای طلا محسوب می شوند که هر دو واکنش مثبت به سمت بالا خواهند داشت و حفظ این مرز حمایتی شانس رشد طلا را بالا می برد. به عقیده این گروه، 14 میلیون و 500 هزار تومان مرز مقاومت اولیه برای طلاست و برای افزایش باید بالای آن تثبیت بدهد. امروز طلای آبشده معاملات را با نرخ 14 میلیون و 330 هزار تومان آغاز کرد و در ادامه معاملات هم در همین محدوده نوسان داد. به عقیده برخی از معامله گران، بازار طلا در حالت بلوکه قرار دارد و در این حالت تعداد خریدار کمتر از فروشنده باعث فعال شدن جناح کاهشی می شود. در پی روند کاهشی قیمت طلا، صندوق های طلا هم امروز قرمزپوش شده و شاهد افزایش تعداد فروشنده ها بودند.
شانس سکه برای عقبگرد به کانال کاهشی
اما سکه هم امروز از قافله طلا و دلار جا نماند و افت قیمت دلار و همچنین کاهش قیمت اونس در ابتدای روز عاملی شد تا فلز گرانبهای داخلی نوسان نزولی را به ثبت رسانده و با تجربه افت قیمت نسبت به روز گذشته، 200 تومان ارزان شده و 40 میلیون و 200 هزار تومان قیمت بخورد. به عقیده معامله گران 40 میلیون و 200 هزار تومان برای سکه کف مهمی محسوب می‌شود که چندین مرتبه تا به امروز باعث رشد قیمت شده است و سکه فقط یک بار توانسته این کف 40 را شکسته و تا محدوده 39 میلیون و 600 هزار تومان عقب بنشیند.
به گفته این گروه از معامله گران، حفظ مرز مهم 40 میلیون و 200 هزار تومان، شانس بازگشت ضعیف سکه به سمت 40 میلیون و 600 تا 800 هزار تومان را در پی خواهد داشت و ثبیت سکه زیر این مرز، می تواند باعث کاهش بیشتر قیمت سکه و رسیدن آن به کف حمایتی 39 میلیون و 600 هزار تومان و حتی کف جدید 39 میلیون و 200 هزار تومان شود.
امروز قیمت طلای 18 عیار هم شیب نزولی را تجربه کرد و سه میلیون و 313 هزار و 900 تومان معامله شد. در سمت رسمی بازار هم دلار ثبات را تجربه کرد و براساس اعلام مرکز مبادله ایران، نرخ حواله دلار 42491 تومان و قیمت دلار مبادله ای هم 45508 تومان بود. یورو مبادله ای هم خلاف کاهش قیمت روز گذشته، روند افزایشی را در پیش گرفت و 49195 تومان قیمت خورد. همچنین حواله یورو نیز 45934 تومان مبادله شد.
به گزارش اقتصادنیوز،امروز قیمت درهم نیز در مرکز مبادله ایران بر مدار ثبات حرکت کرد و با نرخ 12391 تومان نرخ گذاری شد و هر حواله درهم هم 11570 تومان قیمت خورد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11369
اخبار مرتبط
نظرات شما