• یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 25 August 2024

  • یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 25 August 2024
چگونه بن‌سلمان قدرتمندترین شاهزاده جهان شد؟

پرتره ماکیاولیایی یک شهریار

مستند جدید بی‌بی‌سی، ظهور محمد بن سلمان را به تصویر می‌کشد.اگر چه مستند پادشاهی در طول دو ساعت پرتره‌ای زنده از یک شهریار ماکیاولیایی را ترسیم می‌کند، اما تصویری مبهم‌تر از بن سلمان را در خارج از انظار عمومی یا عرصه سیاسی برای ما باقی می‌گذارد...

به نوشته فایننشال تایمز، زمانی که محمد بن سلمان به عنوان هفتمین فرزند بیست‌وپنجمین پسر بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی، در سال 2009 وارد عرصه سیاست شد، قرار نبود وارث تاج‌وتخت شود. اما طی یک دهه گذشته، این عضو سابقا حاشیه‌ای سلسله حاکم، خود را در مقام یک چهره مرکزی و برجسته، هم در داخل کشور -جایی که از سال 2017 به عنوان ولیعهد عملا جایگاه رهبری داشته- و هم در صحنه جهانی تثبیت کرده است.
مستند دو قسمتی جدید بی‌بی‌سی، «پادشاهی: قدرتمندترین شاهزاده جهان»، از دریچه زندگی‌نامه‌نویسان، روزنامه‌نگاران، دیپلمات‌ها، جاسوسان، معتمدان و مخالفان او استفاده می‌کند تا ظهور چشمگیر شاهزاده شاهزاده محمد را ترسیم و از بسیاری از جنبه‌های زندگی او پرده‌برداری کند.
اپیزود اول که دوره منتهی به انتصاب شاهزاده محمد به عنوان وارث پدرش، ملک سلمان بن عبدالعزیز، رئیس مریض دولت، را نشان می‌دهد، با توطئه‌ها، مانورهای سیاسی و جنگ‌های قدرت در خاندان سلطنتی گسترده‌ای که دارد، یک درام قدرت تمام عیار است.
اما ادعای سعد الجابری، مقام امنیتی سابق در تبعید مبنی بر جعل امضای پدر توسط بن‌سلمان در فرمان سلطنتی مبنی بر مداخلات نظامی در یمن در سال 2015، هم افشاگرانه و هم به طور بالقوه بسیار آسیب‌رسان است. (مقامات سعودی به درخواست اظهار نظر در مورد این ادعا پاسخ ندادند.)
اپیزود دوم این مستند یکی از تاریک‌ترین فصل‌های حکومت بن سلمان را مورد بحث قرار می‌دهد: قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مخالف در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018. در حالی که شاهزاده محمد بارها مسئولیت مستقیم در این حادثه را رد کرده و ریاض عامل این قتل را یک عملیات سرخود می‌داند، این مستند به این موضوع می‌پردازد که چرا جامعه بین‌المللی و به‌ویژه ایالات متحده، پاسخ رژیم سعودی در مورد این اتهامات و بی‌شمار دیگر اتهامات حقوق بشری را قانع کننده نمی‌داند.
اما این مستند فراتر از یک کاتالوگ جنجالی است. در کنار اتهامات دلخراش، این مستند روایتی است از اینکه چگونه شاهزاده محمد کنترل سخت‌گیرانه مذهبی را بر کشور کاهش داده، حقوق بیشتری به زنان اعطا کرده، اقتصاد را متنوع کرده و ورزش‌های پیشرو در جهان و برنامه‌های هنری را برای سرگرمی مردم، جذب گردشگران و منحرف کردن توجه همگان از جنبه های ناخوشایندتر رژیم به ارمغان آورده است.
به گزارش اکوایران،اگر چه مستند پادشاهی در طول دو ساعت پرتره‌ای زنده از یک شهریار ماکیاولی را ترسیم می‌کند، اما تصویری مبهم‌تر از شاهزاده محمد را در خارج از انظار عمومی یا عرصه سیاسی برای ما باقی می‌گذارد. اگر او در اوایل کارش ناشناخته بود، تصور این است که او اکنون ناشناخته، غیرقابل پیش‌بینی و حتی از این هم وحشتناک‌تر است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11948
اخبار مرتبط
نظرات شما