• سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 17 September 2024

  • سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 17 September 2024
نامزد مخالفان با مجوز دولت از کاراکاس خارج شد؛

همه چیز به کام مادورو

این خبر که ادموندو گونزالس، نامزد مخالف ونزوئلا، با هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا از کشور گریخت، این کشور و جهان را شوکه کرد. سال گذشته با ماه‌ها سرکوب منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه همراه بود. این انتخابات با سرکوب خشونت‌بار دنبال شد...

این خبر که ادموندو گونزالس، نامزد مخالف ونزوئلا، با هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا از کشور گریخت، این کشور و جهان را شوکه کرد. سال گذشته با ماه‌ها سرکوب منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه همراه بود. این انتخابات با سرکوب خشونت‌بار دنبال شد. «ژنوو گلاتسکی» در گزارشی در نیویورک‌تایمز نوشت، بسیاری از ونزوئلایی‌ها امیدوار بودند که این انتخابات باعث شود دولت سوسیالیست مادورو قدرت را از طریق «خروج به واسطه مذاکره» به‌صورت صلح‌آمیز واگذار کند و اجازه دهد گونزالس، یک دیپلمات سابق و سخنور، قدرت را به‌دست گیرد.خروج غافلگیرانه گونزالس در روز شنبه این احتمال اندک را هم از بین برد.
این خروج در حالی رخ داد که نیروهای امنیتی ونزوئلا «مقر دیپلماتیک آرژانتین» در کاراکاس را که ۶رهبر ارشد مخالفان از ماه مارس در آن پناه گرفته بودند، محاصره کردند. برخی تحلیلگران می‌گویند که مادورو قدرت خود را مستحکم کرده است و ماندگاری خود را در ساختار سیاسی طولانی‌تر کرده است. این در حالی است که بسیاری از ونزوئلایی‌ها و دولت‌های سراسر جهان ادعای او را مبنی بر انتخاب مجددش به ریاست‌جمهوری در انتخابات ۲۸ژوئیه نپذیرفته‌اند.تلاش‌های کشورهای منطقه از جمله برزیل، مکزیک و کلمبیا برای میانجی‌گری برای حل مناقشه به جایی نرسیده است و اپوزیسیون (که جامعه جهانی خواست به حمایتش برخیزد) ظاهرا گزینه‌های کمی دارد. گونزالس، پدربزرگ ۷۵ساله با چهار فرزند است که در ماه مارس به‌عنوان نماینده رهبر محبوب مخالفان خانم «ماریا کورینا ماچادو» (که پس از اینکه دیوان عالی کشور ماچادو را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منع کرد) وارد گود رقابت‌ها شد.
ماچادو که سال گذشته در انتخابات مقدماتی سازمان‌دهی‌شده توسط اپوزیسیون پیروز شد، شور و شوق مذهبی را در میان هوادارانش برانگیخت؛ اما سابقه چندین دهه‌ای او به‌عنوان یک مخالف تزلزل‌ناپذیر سیستم ۲۵ساله سوسیالیستی باعث شد او تهدید برای دولت تلقی شود.بسیاری از تحلیلگران، نامزدی گونزالس را به‌عنوان رویدادی امیدوارکننده و غیرمنتظره می‌دانستند و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که نامزد اپوزیسیون (اگر رای‌گیری آزاد و منصفانه باشد) احتمالا پیروز می‌شود. با این حال، در روز انتخابات، مادورو بدون اعلام نتایج، مدعی پیروزی شد. اپوزیسیون هزاران رسید از دستگاه‌های رای گیری منتشر کرد که نشان می‌دهد گونزالس به‌طور قاطع پیروز شده است. مادورو به‌دلیل ادعای پیروزی خود با انتقادهای داخلی و بین‌المللی گسترده مواجه شد.
نیروهای امنیتی مادورو حدود ۲هزار نفر از فعالان مخالف تا شهروندان عادی را حتی به‌دلیل نشانه‌های کوچک مخالفت بازداشت کرده‌اند. چندین نفر در اعتراضات درست در روزهای پس از انتخابات کشته شدند. دوشنبه گذشته، یک دادگاه در ونزوئلا که بر جنایات مربوط به تروریسم تمرکز دارد، حکم بازداشت گونزالس را صادر و او را به خرابکاری در انتخابات متهم کرد.روز یکشنبه، اپوزیسیون یک فایل صوتی از این نامزد منتشر کرد که در آن وی تصمیم خود را برای فرار از کشور توضیح می‌داد. گونزالس گفت: «می خواستم به شما اطلاع دهم که امروز صبح به مادرید رسیدم. خروج من از کاراکاس با دوره‌هایی از فشار، اجبار و تهدید به عدم اجازه خروجم همراه بود. اعتماد دارم که به زودی به مبارزه برای دستیابی به آزادی و بازیابی دموکراسی در ونزوئلا ادامه خواهیم داد
یک‌روز پیش از آن «دلسی رودریگز»، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت که دولت به او اجازه داده است تا «به‌خاطر آرامش و صلح سیاسی» کشور را ترک کند. برنامه‌های ماچادو (نامزدی که رای‌گیری را آغاز کرد) نامشخص بود. او از زمان انتخابات مخفی است، اگرچه بسیار اندک در انظار عمومی ظاهر شده است. او در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت که گونزالس به‌دلیل در خطر بودن جانش کشور را ترک کرده است؛ اما همان‌طور که شعار مبارزات انتخاباتی‌اش می‌گوید «تا آخر» به مبارزه ادامه خواهد داد. در مصاحبه‌ای در ماه گذشته، یکی از رهبران ارشد اپوزیسیون به نام «پرکینز روچا» گفت: «برداشت من از ماریا کورینا ماچادو این است که مطمئنم او هرگز کشور را ترک نخواهد کرد.» او بعدا توسط مردان نقاب‌دار دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.
«فرانسیسکو رودریگز» استاد ونزوئلایی روابط بین‌الملل در دانشگاه دنور گفت که ماچادو اکنون خود را در موقعیت برجسته‌ترین چهره اپوزیسیون در کشوری می‌بیند که همه پیشینیانش زندانی یا مجبور به تبعید شده‌اند. او گفت که راهبرد دولت مادورو این است که بلندترین صداهای مخالف را بیرون بیاورد و سپس آنها را ضعیف و نامشروع جلوه دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12091
اخبار مرتبط
نظرات شما