• سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ -
  • 07 January 2025

  • سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ -
  • 07 January 2025
ارزش‌‌‌شناسی داده؛

چگونه از داده پول دربیاوریم؟

امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به موضوع پول درآوردن از داده و به عبارت بهتر تبدیل داده به پول توجه ویژه‌‌‌ای دارند و می‌‌‌کوشند از طریق فروش مجموعه داده‌‌‌هایی که در اختیار دارند یا مزیت‌‌‌آفرینی با کمک داده برای خود کسب درآمد کنند...

در مجموع سه راه مطمئن و اصولی برای پول درآوردن از داده وجود دارد که عبارتند از: استفاده از داده برای بهبود کارها، ارزش‌‌‌آفرینی از طریق انتشار داده و فروش انواع داده. امروزه تمام شرکت‌های موفق و نامدار دنیای کسب و کار به طور گسترده‌‌‌ای از این سه راه برای پول درآوردن از داده بهره می‌‌‌برند.
با این همه در مسیر پول درآوردن از داده باید به دو موضوع اصلی، یعنی ارزش‌‌‌آفرینی از طریق داده و ارزش‌‌‌شناسی داده توجه داشت که دو مقوله متفاوت هستند و نباید آنها را با هم اشتباه گرفت.
به طور کلی، شرکت‌ها به طور پیوسته تلاش می‌کنند با داده‌‌‌هایی که در اختیار دارند و با روش‌های مختلف برای خود ارزش‌‌‌آفرینی کنند و از داده‌‌‌های خود پول در‌بیاورند. اما این اقدام بدون اجرای فرآیند ارزش‌‌‌شناسی فایده چندانی برای آنها نخواهد داشت.
ارزش‌‌‌شناسی یا شناسایی ارزش‌‌‌ها باعث می‌شود ارزش‌‌‌های آفریده شده توسط داده تثبیت شده و پول بیشتری به واسطه نقش‌‌‌آفرینی داده و ارزش‌‌‌هایی که در این میان شکل گرفته، وارد شرکت شود و از آنجا خارج نشود. تنها در این صورت است که فرآیند پول درآوردن از داده شکلی واقعی به خود می‌گیرد.
نسبت به تفاوت بین ارزش‌‌‌آفرینی و ارزش‌‌‌شناسی حساس باشید
ارزش‌‌‌آفرینی فرآیندی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها باید برای پول درآوردن از داده انجام دهند و آن را به بخشی کلیدی از فعالیت‌‌‌های روزمره خود تبدیل کنند.
به عنوان مثال، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از داده‌‌‌هایی که در اختیار دارند فرآیندهای کاری‌‌‌شان را بهبود ببخشند و به درجات بالاتر کارآیی و بهره‌‌‌وری و جلب رضایت مشتریان دست پیدا کنند و بر اعتبار و منزلت برند خود بیفزایند و محصولات یا خدمات بهتری را تولید و ارائه کنند و از این طریق پول دربیاورند. برای این کار کافی است افراد و سیستم‌های اصلی در شرکت اقداماتی را انجام دهند که مبتنی بر داده‌‌‌های موجود است و تصمیم‌‌‌هایی را اتخاذ کنند که داده‌‌‌محور و مبتنی بر داده‌‌‌های ارزش‌‌‌آفرین باشند.
به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی می‌تواند با بررسی دقیق پیش‌بینی‌‌‌های صورت گرفته از وضعیت آب و هوایی طی روزها و هفته‌‌‌های آینده، برنامه پروازهایش را به گونه‌‌‌ای تنظیم کند که مسافران با کمترین تاخیر ممکن پرواز کنند و رضایتمندی بیشتر مسافران را کسب کند. به این ترتیب، می‌توان از میزان پرداخت جریمه تاخیر یا برگشت وجه بلیت به خاطر لغو پرواز به مسافران به میزان قابل‌توجهی کاست.
برای ارزش‌‌‌شناسی از طریق داده لازم است که ارزش‌‌‌های آفریده‌شده و شکل‌گرفته به واسطه داده به بنیان و عامل اصلی و تعیین‌‌‌کننده در شرکت‌ها تبدیل شوند، به طوری که در مثال شرکت هواپیمایی، ارزش‌‌‌شناسی داده یعنی اینکه به گونه‌‌‌ای از داده‌‌‌های مربوط به پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی و الگویابی داده‌‌‌هایی بهره برد و برنامه پروازها را به گونه‌‌‌ای تنظیم کرد که اصلا نیازی به لغو پروازها یا به تاخیر انداختن آنها و در نتیجه پرداخت جریمه و خسارت ناشی از تاخیر یا لغو پروازها به مسافران نباشد. این همان تثبیت و تقویت فرآیند پول درآوردن از داده است که با ارزش‌‌‌آفرینی توسط شرکت هواپیمایی شروع شده بود.
 ارزش‌‌‌شناسی داده از طریق بهبود فرآیندها
ارزش‌‌‌شناسی داده از طریق بهبود فرآیندها دارای دو مرحله است که در مرحله اول تلاش می‌شود با کمک داده‌‌‌های موجود کارها به شکل بهتر، سریع‌‌‌تر و ارزان‌‌‌تری انجام پذیرند و در مرحله دوم هم این تغییر و تحول مثبت به مزایای مالی برای شرکت تبدیل شود.
به عنوان مثال، تحلیلگران مالی ارشد شرکت مایکروسافت چند سالی است که به طور جدی و فراگیر در حال استفاده از ابزارهای جدیدی برای تحلیل داده هستند که به پرسنل بخش فروش شرکت کمک می‌کند وقت کمتری را برای تحلیل داده‌‌‌های فروش صرف کرده و عمده توجه و انرژی خود را بر تکنیک‌‌‌های فروش معطوف سازند.
نتایج تحقیق جدیدی که روی میزان اثربخشی این ابزارهای تحلیل داده در شرکت مایکروسافت صورت گرفته، نشان می‌دهد استفاده از این ابزارها موجب کاهش ۳۰ درصدی زمان موردنیاز برای جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های فروش توسط فروشندگان مایکروسافت در هر ماه شده است. اما این تمام ماجرا نیست، چرا که در مرحله دوم، این ۳۰‌درصد زمان صرفه‌‌‌جویی‌شده بابت تحلیل داده‌‌‌های فروش در مایکروسافت صرف برقراری ارتباط باکیفیت‌‌‌تر و هدفمندتر با بازارهای هدف و شرکای فروش و مشتریان شده و درآمد قابل‌توجهی را نصیب شرکت مایکروسافت کرده است.
 ارزش‌‌‌شناسی از طریق انتشار داده
پول درآوردن از طریق انتشار داده باعث بهتر شدن محصولاتی می‌شود که مشتریان برای آنها ارزش قائل هستند.
در این میان تولیدکننده یک محصول می‌تواند با انتشار داده‌‌‌های تکمیلی مرتبط با آن محصول بر ارزش آن افزوده و نظر مثبت مشتریان درباره آن محصول خاص را تقویت کند. برای تحقق این هدف لازم است که توجه، منابع و دیسیپلین سازمانی به طور کامل بر موضوع ارزش‌‌‌شناسی از طریق انتشار داده متمرکز شود و مدیران ارشد سازمان و همچنین تمام کارکنان به طور جدی به این موضوع توجه کنند که کدام نوع ارزش‌‌‌ها و تا چه حد می‌توانند بر مشتریان تاثیر گذاشته و تمایل آنها برای خرید را افزایش دهند.
 ارزش‌‌‌شناسی از طریق فروش داده
امروزه شرکت‌ها و سازمان‌ها حجم عظیمی از داده‌‌‌های موثر و ارزشمند را درباره مشتریان‌‌‌شان و بازارها در اختیار دارند که امکان فروش آنها و پول درآوردن از آنها وجود دارد. این داده از آن جهت دارای ارزش و اهمیت است که می‌تواند به شرکت‌های دیگر کمک کند تا درک و شناخت بهتری از شرایط بازار و ویژگی‌‌‌های مشتریان داشته باشند. به عنوان مثال، چند سالی است که شرکت والمارت در حال فروش راه‌حل‌‌‌های اطلاعاتی موسوم به Walmart Luminate است که حاوی داده‌‌‌های ارزشمندی است که به درد تامین‌‌‌کنندگان مواد اولیه و نقش‌‌‌آفرینان فعال در زنجیره تامین می‌‌‌خورد و به آنها کمک می‌کند تصمیم‌‌‌های بهتر و دقیق‌‌‌تری را در خصوص پیش‌بینی نحوه واکنش خریداران، اولویت‌‌‌های مصرف‌کنندگان و عکس‌‌‌العمل‌‌‌های بازار اتخاذ کنند.
در این میان، شرکت‌های فروشنده داده می‌توانند از طریق فروش داده‌‌‌های دست دومی که برای خود آنها کارآیی چندانی ندارد و دیگر اثربخش نیست، پول خوبی به جیب بزنند و یک منبع درآمد مطمئن و پایدار برای خود ایجاد کنند.
منبع: MIT
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/13248
اخبار مرتبط
نظرات شما