• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
کارنامه جذب پول خارجی در نیمه اول 1400؛

سهم 11 درصدی کرمان از سرمایه‌گذاری خارجی

اقتصاد کرمان: در نیمسال اول 1400 استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، زنجان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از لحاظ حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب، کسب کرد‌ه‌اند.

اقتصاد کرمان: جذب یک سرمایه‌گذاری خارجی ۶/ ۱میلیارد دلاری در شهریورماه امسال در حالی سبب شد که در یک ماه به اندازه ۷/ ۴برابر پنج ماه پیش از آن، سرمایه خارجی مصوب شود که در همین فاصله، شاهد سقوط  استان کرمان به رده دوم استان‌ها در جذب سرمایه خارجی و جا ماندن از استان همسایه خود یعنی سیستان و بلوچستان هستیم.
گزارش «اقتصاد کرمان» می‌افزاید: در حالی که در پایان مردادماه امسال، استان‌ کرمان با جذب 64درصد از کل سرمایه‌‌‌های خارجی، صدرنشین بود در گزارش شش‌ماهه به رتبه دوم سقوط کرده است و این استان سیستان و بلوچستان بود که با جذب یک سرمایه خارجی قابل توجه،کل معادلات را به هم زد و با ربودن گوی سبقت از کرمان، در صدر فهرست رده‌بندی قرار گرفت.
تازه‌ترین گزارش وزارت صمت می‌گوید:در مجموع، در نیمسال اول 1400 استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، زنجان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را از لحاظ حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب، کسب کرد‌ه‌اند. بر این اساس، 81درصد از کل سرمایه‌‌‌ خارجی تزریق شده به صنعت در این دوره زمانی در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته و پس از سیستان و بلوچستان، استان کرمان با 11‌درصد، زنجان با 4درصد، مرکزی و آذربایجان شرقی هر یک با 2درصد سهم از حجم سرمایه‌گذاری در رده‌‌‌های بعدی قرار دارند.
شواهد موجود نشان می‌دهد سهم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت 85‌درصد از کل آمار سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران را طی 6ماهه اول سال را به خود اختصاص داده؛ عددی که در این دوره زمانی به 2‌میلیارد و 227‌میلیون دلار رسیده است. این عدد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 161درصدی را نشان می‌دهد، تا پایان مردادماه تنها حدود 388‌میلیون دلار بود. این رشد چشمگیر در حالی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد در شهریورماه شرایط سیاسی به ثبات رسیده و با تغییر دولت، مسیر اعطای مجوز و جذب سرمایه باز شده است. 74پروژه جدید سرمایه‌گذاران خارجی که در ماه‌‌‌های گذشته از ابتدای سال 1400 کلید خورده‌‌‌اند، عموما در بخش‌‌‌های «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت فلزات اساسی»، «ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی»، و «ساخت محصولات از توتون و تنباکو» است. همچنین پنج کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل کشورهای غنا، امارات متحده عربی، افغانستان، هلند و آلمان اعلام شده است که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌های مصوب مربوط به کشور افغانستان با 29 مورد بوده است و سپس کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، چین و آلمان به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند
تصویر ورود پول به بخش صنعت در نیمه نخست سال 1400 در حالی به‌‌‌روزرسانی شده است که به نظر می‌رسد در این دوره زمانی مجموعا 172‌میلیون دلار از طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی به اتمام رسیده و پروانه بهره‌‌‌برداری دریافت کرده است. گزارش وزارت صمت نشان می‌دهد در این دوره زمانی 74 پروژه به ارزش 2‌میلیارد و 227‌میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری دارد. در این میان، آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که از 74 پروژه، سهم طرح‌‌‌های در حال اجرا 47 مورد به ارزش 2‌میلیارد و 61‌میلیون دلار است. سهم پروژه‌های در حال بهره‌برداری نیز 27پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 182‌میلیون دلاری است.
گزارش وزارت صمت با تاکید بر سهم 5/ 94درصدی صنعت از کل سرمایه‌‌‌های جذب شده تعداد پروژه‌‌‌های این بخش را 70 مورد اعلام کرده است. بخش معدن با 3 پروژه و سهم 2/ 4درصدی در رده بعدی قرار دارد و بخش تجارت نیز با تنها یک پروژه، سهمی 3/ 1درصدی از کل پول‌‌‌های جذب شده خارجی دارد. بررسی بخش‌‌‌های دیگر این گزارش نشان می‌دهد 22طرح از مجموع طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی در قالب مشارکت خارجی 100درصد در کشور به ثبت رسیده‌‌‌اند. این 22 طرح حجمی معادل 113میلیون و 744‌هزار دلار داشته‌‌‌اند. در عین حال، این گزارش نشان می‌دهد مشارکت با شرکای خارجی به شیوه جوینت ونچر (jv) در 29طرح صورت گرفته که حجم آنها 350‌میلیون و 116‌هزار دلار بوده است. در عین حال، 13طرح دیگر در قالب‌‌‌هایی نظیر بیع متقابل، BOT و مشارکت مدنی، حجم سرمایه‌‌‌ای بالغ بر یک‌میلیارد و 780‌میلیون دلار را به سمت کشور کشانده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3977
اخبار مرتبط
نظرات شما