• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
نوشتاری از محمد نخعی‌نژاد؛

نقش موثر «مهدی آگاه» در توسعه صنعتی کرمان

محمد نخعی‌نژاد در جایگاه یک فعال اقتصادی و صنعتگر شناخته‌شده استان کرمان، در نوشتاری که در ادامه می‌آید با ابراز تاسف از درگذشت «مهدی آگاه» چهره ماندگار استان کرمان در عرصه اقتصاد و تجارت، به نقش موثر «آگاه» در شکل‌گیری مجموعه‌ای از بنگاه‌های اقتصادی موفق در استان و ارایه راهبرد از سوی او برای شتاب گرفتن توسعه صنعتی و تجاری استان، پرداخته است:

شاگرد کم‌سواد و کوچکی مثل من بخواهد از یک انسان بزرگ سخن بگوید بسیار سخت است. افتخار دوستی و آشنایی من با آقای مهدی آگاه به پنج دهه می‌رسد. ایشان انسانی معمولی و یک بعدی نبود، بلکه ریاضی‌دان و فیزیک‌دان برجسته‌ای بود، علم تجارت را از پدر و برادران به ارث برده بود، اقتصاد را خوب می‌شناخت و نه تنها آموزه‌های خود را به دیگران می‌آموخت، بلکه خدمات ارزنده‌‌ای به اقتصاد کشور خصوصاً استان کرمان ارائه میداد. در صنعت، تولید و اشتغال، هم آموزش می‌داد و هم عمل می‌کرد. در دنیای معنوی، انسانیت، دوستی و رفاقت پیشتاز بود، درب خانه او به روی همه جویندگان علم و دانش همیشه باز بود. در کشاورزی، در مصرف انرژی، در استفاده بهینه از مصرف آب همیشه نگاهی ورای همگان داشت ولی افسوس که گوش شنوایی وجود نداشت و ندارد تا ذره‌ای از دل‌نگرانی‌های ایشان برای نجات کشور مورد استفاده و تحلیل قرار گیرد.
شرکت صنایع ممتازان را با توصیه ایشان در 37 سال پیش تاسیس کردم. ایشان نگران فقدان ماشین‌آلات صنعتی و فرآوری پسته بود و می‌دانست که کشت، داشت و برداشت پسته در چند ده سال آینده چه امکاناتی را می‌طلبد. همیشه در کنار من بود، عیب و ایراداتی را با راهنمایی‌های خردمندانه بیان می‌کرد، آنها را با جان و دل می‌پذیرفتم و رفع می‌کردم. به من آموخت که چگونه با مشتری و مردم رفتار کنم و همیشه خدمات و سرویس‌دهی به مشتری را در درجه اول اهمیت می‌دانست.
درخواست، تقاضا، کمک و حمایت ایشان بود که امروزه صنایع ممتازان خطوط فرآوری پسته از ابتدا تا انتها را بدون تماس با زمین، تولید و عرضه می‌کند. آنقدر آقای آگاه برای این شرکت و فرآوری اتوماتیک و بهداشتی پسته ارزش قائل بود که عده‌ای فکر می‌کردند ایشان از شرکای شرکت صنایع ممتازان است، در صورتی که اینطور نبود.
ایشان دوستی بود که کمکش را در سایه انجام می داد. یادم است، اوایل که من مشتری نداشتم پیش‌پرداخت کلانی را به من داد و ماشینی را سفارش داد که بعداً فهمیدم به خاطر نیاز خودش نبوده است. او می‌خواست تولید داخل رشد کند، هر وقت ماشین جدیدی می‌ساختم، همیشه و در هر زمان می‌آمد و می‌دید و وقتی رضایت را در چشمان او می‌دیدم خستگی‌ام برطرف می‌شد.
ایده ایجاد شرکت سیمان ممتازان را اولین بار با ایشان در میان گذاشتم. هر کجا که آقای آگاه ورود می‌کرد تجار و مردم کرمان هم پیروی می‌کردند. پس از اینکه ایشان اظهار تمایل به مشارکت کردند، سرمایه‌گذاران سرشناس کرمان یکی پس از دیگری تقاضای سرمایه‌گذاری و مشارکت کردند. در سال ۱۳۸۲ بود که به خاطر حضور ایشان در این شرکت، بخش خصوصی به ارزش آن زمان چهل میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند. سال‌ها از ابتدا تا بهره‌برداری این پروژه بزرگ صنعتی ایشان سمت ریاست هیئت‌مدیره را به عهده داشتند و در محضر ایشان درس آموختم.
نتیجه توجه و اهمیت ایشان به رشد صنعت و بهبود زندگی مردم باعث شد که امروزه بیش از پانصد نفر به طور مستقیم و هزاران نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار گردند و سالیانه بیش از یک میلیون تن سیمان برای تأمین نیاز استان تولید شود. اینها ذره‌ای کوچک از خدمات ارزنده ایشان به کشور است.
ناگفته نماند، حمایت و یاری همیشگی بانوی وارسته و همسر گرامی ایشان، سرکار خانم منیژه شهریاری، در دستیابی آقای مهدی آگاه به موفقیت‌های بی‌شمار بی‌تاثیر نبود.
مصیبت بزرگ از دست دادن ایشان را از طرف خودم و همچنین مجموعه صنایع ممتازان و سیمان ممتازان، به خانواده بزرگ آگاه، ارجمند، هنری، شهریاری و دادگر ،صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.
روحش شاد و مسیرش هموار ...
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4178
اخبار مرتبط
نظرات شما