• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان،مطرح کرد

تجویز رشد ۷,۷درصدی برای اقتصاد کرمان

در اولین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان در سال ۱۴۰۱ دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، از تجویز رشد ۷,۷درصدی برای اقتصاد کرمان خبر داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به  کلید واژه‌های مورد تاکید در شعار سال، از ابلاغ  نرخ رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱ و تحقق آن از طریق بهره وری و تامین منابع مالی پایدار توسط مقام عالی وزارت کشور در اولین روزهای کاری سال خبر داد. دکتر رودری افزود: در اجرای مفاد تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و آیین نامه اجرایی آن ، به منظور رصد و پایش برنامه رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ استانها توافق نامه سه جانبه فی مابین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداران به عنوان روسای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به عنوان دبیر شورا منعقد خواهد شد.
دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به تعهدات توافقنامه برنامه رشد اقتصادی گفت: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موظف است بر اساس مفاد این توافق نامه نسبت به تعیین سهم شهرستان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان اقدام و با فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی تفاهم نامه منعقد نماید و همچنین بر اساس مفاد تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و آیین‌نامه اجرایی آن چگونگی پیشرفت عملیات ،فعالیتها و اجرای تعهدات مندرج در این توافقنامه در مقاطع زمانی مختلف رصد، پایش و به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس گردد.
وی با اشاره به چارچوب کلی برنامه یک ساله توسعه استان گفت این مهم از طریق:
۱-اجرای طرح ها و پروژه ها، تامین منابع مالی و... برای تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی که مهمترین الزامات آن
تامین نیروی انسانی تامین
منابع مالی تامین زیرساخت های لازم
و منابع اولیه و منابع طبیعی
۲- ایجاد بستر مناسب کسب و کار و افزایش توان اجرایی سازمانها و دولت از طریق جایگزینی سیاستگذاری مسئله محور به جای سیاست های مقلدانه بیان نمود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزایش توان اجرای استان را نیازمند برنامه های اجرایی از جمله:
۱-ایجاد اشتغال و توسعه پایدار اقتصاد دانش بنیان
 ۲-شناسایی ظرفیت های خالی استان و بالفعل نمودن آنها بالاخص  در بخش صنعت و پروژه های نیمه فعال و راکد
۳-پیاده‌سازی برنامه آمایش سرزمین استان ( رفع عدم‌تعادل‌های منطقه‌ای و بهره برداری از ظرفیت‌های مناطق مختلف)
۴- توسعه صادرات و بازاریابی( بالاخص صنایع فرآوری دانش‌بنیان و محصولات کارخانه ای)
۵-بهبود فضای کسب و کار
۶-ارتقاء بهره وری
۷- احصا فرصتهای سرمایه گذاری و نظام تامین منابع مالی اعلام نمود
دکتر رودری همچنین تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی استان در سال ۱۴۰۱ را
۱از محله بهره وری با ارتقاء بهره‌وری و فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه فعال به میزان ۲,۴ درصد
۲- از محل سرمایه گذاری جدید شامل ستاد اقتصاد استان ( پروژه های دولتی ،خصوصی، معین های اقتصادی و ...)، تسهیلات بانکی (تبصره ۱۸ اشتغال پایدار روستایی و ... )، بورس و بازار سرمایه مشارکت نهادهای غیردولتی صندوق توسعه ملی منابع خارجی و... و همچنین پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق نرخ رشد اقتصادی استان اعلام نمود
دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به هدف گذاری رشد ارزش افزوده استان(به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰) به تفکیک شهرستانها بر لزوم تقسیم کار استانی و شهرستانی ، فعال سازی بیشتر ستادهای شهرستانی، نقش‌آفرینی بیشتر فرمانداران و لزوم آموزش، توسعه مسئولیت های اجتماعی و پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان ها تاکید کرد.
 وی با اشاره الگوی تامین منابع مالی سال ۱۴۰۱ و پیش‌بینی منابع درآمدی و مالی استان ها برای دستیابی به رشد اقتصادی هدف گذاری شده بر توجیه و بکارگیری ظرفیت بانک ها ،استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ،آماده‌سازی فرصت های سرمایه گذاری خارجی، استفاده از فاینانس های خارجی و بازار سرمایه و افزایش سرمایه گذاری در بورس تاکید کرد و افزود به منظور رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقاء بهره‌وری و توسعه سرمایه گذاری ها بر پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه های دانش بنیان و پیشران در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ صندوق( حساب) پیشرفت و عدالت ایران در استانها فعالیت خواهد داشت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، ظرف اجرایی تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی شده را شورای برنامه ریزی و توسعه استان اعلام کرد و تحقق رشد ۷,۷درصدی، نظارت بر برنامه‌های اشتغال، اجرای سند آمایش استان، تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه و اشتغال‌زایی روستایی،اجرای برنامه‌های عملیاتی مرتبط با سند سازگاری با کم‌آبی،تدوین برنامه هفتم توسعه، توجه به ظرفیت‌های قانونی  بودجه، توزیع و تصویب اعتبارات، مشارکت با بخش غیر دولتی برای اجرای طرح‌ها را از مهمترین برنامه های پیش‌بینی‌شده شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان در سال ۱۴۰۱ بیان نمود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4199
اخبار مرتبط
نظرات شما