• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
تجربه مدیریت مالی برای کودکان به صورت عملی؛

نکاتی جالب درباره پول توجیبی بچه‌ها!

آیا می‌خواهید تصمیم بگیرید که به کودک یا نوجوان خود پول توجیبی بدهید یا نه؟ پول تو جیبی که کمک هزینه نیز نامیده می‌شود، می‌تواند راهی عالی و مطمئن برای یاد دادن پس انداز کردن پول به فرزند شما باشد.

در ابتدا شاید مهم‌ترین سوال این باشد که آیا از اساس این ایده خوبی است که به بچه های خود پول توجیبی بدهیم یا نه؟ اول از همه، ذکر این نکته مهم است که به هیچ وجه پرداخت پول توجیبی الزامی نیست (حدود نیمی از والدین به فرزندان خود پول توجیبی می‌دهند و نیمی دیگر خیر) فراتر از جنبه صرفاً مالی، پول توجیبی به والدین این امکان را می‌دهد که: فرزندان با موضوع مدیریت مالی به صورت عملی برخورد کنند.
برخی از والدین هنگام انجام کارهای خانه (مانند شستن ماشین یا باغبانی) یا به عنوان پاداش برای نمرات خوب در مدرسه به فرزندان خود پول می‌دهند. اما مراقب این عمل باشید! این شما هستید که تصمیم می گیرید بچه ها برای چه چیزی شایستگی «کسب کردن پول» را دارند. اگر احساس می‌کنید برخی از کارهای خانه بخشی از زندگی مشترک هستند (مثلاً شستن ظروف)، پس پرداخت پول به فرزندتان برای انجام آن وظایف می‌تواند نتیجه معکوس و منفی داشته باشد، زیرا این قبیل کارها، در خانه وظیفه اعضای خانه محسوب می‌شود.
درعوض، ممکن است ترجیح دهید کارهای کوچکی را که فرزندتان می‌تواند انجام دهد پیدا کنید که فراتر از آن چیزی است که معمولاً از او انتظار می‌رود. این می‌تواند برای هر خانواده متفاوت باشد ، اما می‌تواند شامل کار اضافی در اطراف خانه، مراقبت از خواهر و برادر کوچکتر و غیره باشد.
بچه ها از چه زمانی می‌توانند پول توجیبی داشته باشند؟
توجه داشته باشید که به طور کلی، دادن پول توجیبی به بچه ها از حدود ۶ یا ۷ سالگی می‌تواند مفید باشد، زمانی که آنها می دانند چگونه بشمارند، جمع کنند و کم کنند. به عنوان مثال، می‌توانید هفته‌ای به فرزندتان مقداری پول توجیبی بدهید تا یک خوراکی بخرد، یا برای خرید بزرگ‌تر در آینده پس‌انداز کنید. توصیه ما این است که به فرزند خردسال خود به جای ماهیانه به صورت هفتگی پول توجیبی بدهید، زیرا در آن سن، صبر محدود آنها ممکن است در دوره‌های زمانی طولانی تحمل نشود. اگر ترجیح می‌دهید کمی بیشتر صبر کنید، ممکن است تصمیم بگیرید به عنوان نشانه‌ای از استقلال رو به رشد فرزندتان، هنگام رفتن به دبیرستان به او کمک هزینه بدهید.
در مورد اینکه دقیقاً چقدر باید به نوجوان خود در هر ماه بدهید، بستگی به میزان توان مالی شما دارد و مصلحتی که با توجه به تدابیر وظایف پدر و مادری خود در نظر می‌گیرید ، می‌تواند متفاوت باشد.
علاوه بر پرداخت پول توجیبی به صورت هفتگی به فرزندان خود، به طور کلی، والدین به پرداخت هزینه‌های زیر باید ادامه دهند:
لوازم مدرسه و کتاب
لباس و کفش
پرداخت هزینه‌های مربوط به فراهم کردن امکانات و سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها (مانند فعالیت های ورزشی یا فرهنگی)
وقتی تعیین کردید که به عنوان والدین چه هزینه‌هایی را پوشش می‌دهید، نوجوان شما می‌تواند انتخاب کند که کجا و چگونه می خواهد پول توجیبی خود را خرج کند. آنها ممکن است از آن برای هزینه‌های اضافی مانند خرید یک بازی ویدیویی جدید، سینما، فست فود یا خرید استفاده کنند.
چگونه نوجوان شما می‌تواند کمک هزینه دریافت کند؟
علاوه بر پول توجیبی که به آنها می‌دهید، نوجوان شما می‌تواند کارهای عجیب و غریبی نیز انجام دهد تا پول نقد خود را به عنوان پول توجیبی، افزایش دهد. این همچنین یک راه خوب برای وادار کردن نوجوانان به یادگیری ارزش پول است و اولین تجربه کاری خود را به آنها ارائه می‌دهد .
به عنوان مثال، نوجوان شما می‌تواند:
در مراقبت از فرزند کوچکتر خانواده کمک کند،
لباس ها و وسایل قدیمی خود را به یک فروشگاه دست دوم بفروشد
خدمات خود را به همسایگان و دوستانش ارائه دهد (به عنوان مثال تمیز کردن خانه، یا آبیاری گیاهان)
این را همیشه مدنظر داشته باشید که حساب بانکی به شما کنترل بیشتری می‌دهد چرا که اختیار حساب بانکی ، تا رسیدن فرزند به سن قانونی به عهده پدر یا مادر است . بدین صورت می‌توانید در جریان نحوه پس انداز و خرج کردن پول توجیبی فرزند خود باشید.
به نوجوان خود آموزش دهید که کمک هزینه خود را مدیریت کند
آموزش دادن به نوجوانتان در مورد پول همیشه آسان نیست و گاهی اوقات پول می‌تواند یک موضوع نگران کننده باشد. اما با چند قانون و محدودیت ساده، می‌توانید از قبل به القای چند ارزش مالی مهم در فرزندتان کمک کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید:
مقدار کمک هزینه ماهانه یا هفتگی را تعیین کنید و بدون هیچ "پیش پرداخت" به آن پایبند باشید. اگر فرزند شما تمام پول خود را به یکباره خرج می‌کند، این می‌تواند راهی عالی برای او باشد تا یاد بگیرد چگونه بودجه خود را در ماه آینده بهتر مدیریت کند!
هر هفته در همان روز مانند شنبه‌ها یا در ابتدای ماه به فرزندان خود پول توجیبی بدهید. این می‌تواند برنامه منظمی باشد تا نوجوان شما بداند چقدر باید پول خرج کند. توضیح دهید که کدام خریدها خطرناک و ممنوع هستند و دلیل این امر را توضیح دهید (در مورد سیگار و غیره).
پیشنهاد برای «تامین مالی مشترک»
برای خریدهای خاص آیا نوجوان شما یک جفت کفش ۳ میلیونی می‌خواهد، اما شما فقط پرداخت نصف آن را در نظر گرفته اید؟ در اینجا لازم است پیشنهاد دهید که بقیه را با کمک هزینه خود پرداخت کند. با این کار آنها به زودی متوجه تفاوت بین یک چیز ضروری و چیزی می‌شود که می‌تواند با ارزش بهتری جایگزین شود.
به نوجوان خود بیاموزید هزینه‌های خود را پیگیری کند.
می‌توانید یک دفترچه یادداشت زیبا به آنها بدهید یا به آنها پیشنهاد دهید که مثلاً یک برنامه مدیریت بودجه را دانلود کنند و با خیال راحت به آنها نشان دهید که چگونه هزینه‌های خود را پیگیری می‌کنید تا آنها بفهمند که چگونه این کار را انجام دهند و چرا مفید است. به نوجوان خود یاد دهید که پول خود را پس انداز کند یادگیری نحوه پس انداز کردن پول می‌تواند مشکل باشد، اما آموزش آن کاملاً ممکن است. وقتی جوان هستید، وسوسه های زیادی برای خرج کردن وجود دارد و طبیعی است که نوجوان شما بخواهد تسلیم شود و اغلب زیاده روی کند. بنابراین این شما هستید که اجازه می‌دهید آنها خرج کنند و در عین حال مزایای پس انداز را به آنها نشان دهید و به آنها اجازه دهید متوجه شوند که هزینه‌های بی وقفه در دراز مدت پایدار نیست.
آیا نوجوان شما می خواهد جدیدترین ژاکت را بخرد؟ دوربین چطور؟ به آنها کمک کنید محاسبه کنند که چقدر زود می توانند آن کالا را با کمک هزینه خود خریداری کنند. اگر هر ماه یک سوم پول توجیبی خود را پس انداز می کردند، چه زمانی می توانستند کالای رویایی خود را بخرند؟ این تمرین به نوجوان شما کمک می‌کند تا تفاوت بین خرید فوری و خرید اولویت‌دار را که ارزش پس‌انداز کردن را دارد، تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما مبالغ بزرگ‌تری برای تولد یا عید نوروز دریافت می‌کند، در نظر بگیرید که یک حساب بانکی برای او باز کنید تا آن پول را کنار بگذارد، تا اگر نمی‌خواهد یکباره آن را خرج کند، می‌تواند بعداً از آن استفاده کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4628
اخبار مرتبط
نظرات شما