• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
رئیس اتاق کرمان تشریح کرد

جایگاه «نیروی انسانی» در بهبود فضای کسب و کار

رئیس اتاق کرمان گفت: نیروی انسانی موثرترین عامل در بهبود فضای کسب و کار کشور به ویژه استان کرمان است که برای تقویت نیروی انسانی ماهر باید اقدامات لازم صورت گیرد.

سیدمهدی طبیب زاده در هفتاد و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل تامین اجتماعی در حوزه تولید و رونمایی از سامانه هوشمند تعامل صنعت و دانشگاه (سامانه فرصت)افزود: افزایش دانش مهارتی نیروی انسانی، عدم ترس دستگاه های اجرایی مختلف از دستگاههای نظارتی و رفع موانع فرهنگی می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک کند.
وی با اشاره به اینکه عدم احساس امنیت از خود نا امنی بدتر است، ادامه داد: به هر شکل ممکن باید واهمه دستگاههای اجرایی برای تسهیل امور کمک کننده به فضای کسب و کار برطرف شود و دستگاههای قضایی و نظارتی در این زمینه می توانند کمک کنند. طبیب زاده خاطرنشان کرد: شاکله اصلی مباحث مطرح شده توسط اتاق کرمان موضوع فضای کسب و کار است که در این رابطه پایش این فضا در 28 شاخص به صورت فصلی انجام و جلسات متعدد برای کمک به بهبود آن با کارشناسان دستگاه های مختلف برگزار می شود.
رئیس اتاق کرمان به پلتفرم های طراحی شده برای تسهیل در امور صدور مجوزها به عنوان یکی از مشکلات فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: تهیه اطلس فرصت های سرمایه گذاری، تحلیل و شرایط متقاضیان بر اساس نوع طرح سرمایه گذاری و سپس پنجره واحد برای دریافت مجوزها از جمله پلتفرم های طراحی شده در نظر گرفته شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات تامین اجتماعی یکی از مهمترین مسائل فعالان اقتصادی است، خاطرنشان کرد: مسائل حوزه تامین اجتماعی در دو سطح ملی و استانی در این نشست مطرح شد که چندین مصوبه به تصویب رسید.
تامین اجتماعی به فعالان اقتصادی کمک کند
استاندار کرمان گفت: آموزش نیروهای تامین اجتماعی و سطح بندی کارشناسان برای بررسی مسائل بنگاههای اقتصادی می تواند به حل بخشی از مسائل فعلی کمک کند. محمدمهدی فداکار افزود: محدودیت های تامین اجتماعی وجود دارد اما از سوی دیگر باید به فعالان اقتصادی کمک کرد زیرا اشتغال افراد زیادی وابسته به بنگاههای اقتصادی است.
وی پیشنهاد تشکیل کمیته مشورتی را برای حل مسائل تامین اجتماعی بخش خصوصی مطرح و بیان کرد: مسائلی که در داخل استان قابل حل هستند باید پیگیری و توسط اداره کل تامین اجتماعی استان برطرف شوند. فداکار، در بخش دیگری تامین مالی برای فعالیت سامانه فرصت را یک الزام عنوان کرد و افزود: در این سامانه باید سیستمی برای عرضه و معرفی نهادهای تامین مالی مانند عرضه مشاوران و بنگاههای اقتصادی وجود داشته باشد.
پرونده های زیاد حوزه تامین اجتماعی در دستگاههای قضایی 
 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی در ادامه رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: تامین اجتماعی از جمله دستگاههای دارای پرونده زیاد در دستگاه قضایی است و باید تا می توان از ورود این پرونده ها به دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه جلوگیری کرد. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی خاطرنشان کرد: مسائل تامین اجتماعی در استان هم ورودی پرونده ها را به دستگاههای قضا افزایش می دهد و هم از پیشبرد فعالیت های اقتصادی جلوگیری می کند. وی ادامه داد: برای حل برخی مسائل حوزه تامین اجتماعی بهتر است هیات های حل اختلاف صلح و سازش تشکیل شود و اتاق کرمان و شورای خبرگان بانکی برای حل مسائل کمک کنند.
رویکرد تشخیص و هیئت های داوری در تامین اجتماعی فسادآور است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه این نشست گفت: رویکرد تشخیص و هیئت های داوری در تامین اجتماعی فسادآور است و برای رفع این چالش مهم باید قانون را اصلاح کرد که البته زمان بر است. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه راهکار کوتاه مدت اصلاح رویه های اجرایی از طریق سامانه مربوطه است، تصریح کرد: مالیات، بانک و بیمه سه چالش اصلی فعالان اقتصادی است که اگر این موارد اصلاح شود، برخی مشکلات برطرف خواهد شد.
وی در بخش دیگری در رابطه با سامانه هوشمند تعامل صنعت و دانشگاه بیان کرد: این سامانه فرصت خوبی برای افزایش کارآمدی نظام اقتصادی استان است که پیشنهاد می شود در کنار دانشگاه، صنعت، مشاوران و واحدهای فناور که در این سامانه در نظر گرفته شده بخش تامین مالی نیز گنجانده شود و همچنین نهادی از حاکمیت در کنار اتاق کرمان برای کمک به تسهیل امور، در پشتیبانی این سامانه مشارکت کند.
گفتنی است در این نشست از سامانه هوشمند تعامل صنعت و دانشگاه رونمایی و توضیحات مربوط به آن توسط "محمدجواد رستمی" رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان ارائه شد.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4642
اخبار مرتبط
نظرات شما