• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
نگرانی از عادی‌انگاری کرونایی در استان؛

۵۰ هزار کرمانی دوز چهارم زدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در سویه جدید بیماری کرونا تعداد زیادی از تست های مثبت، کودکان هستند که علائم سرماخوردگی دارند و ناقل هستند و توصیه می کنیم در کودکان پنج سال به بالا واکسیناسیون انجام بشود تا سیکل انتقال را بشکنیم.

دکترمهدی احمدی نژاد درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در کرمان اظهار کرد: در حال حاضر پیک B.A.۵ را داریم که میزان سرایت پذیری این سویه بالاست.
وی با اشاره به اینکه سویه دلتا تهاجمی ترین سویه بود و درگیری ریوی بسیار بالا و وضعیت های خطرناکی ایجاد می کرد، افزود: اما بالاترین میزان سرایت پذیری ویروسی که تاکنون بشر شناخته در سویه کنونی B.A.۵ است و هر یک بیماری که شناسایی می شود ۱۸.۶ فرد را (R0) مبتلا کرده است.
احمدی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر شرایط استان کرمان از لحاظ بیماری قابل قبول است، تصریح کرد: بالاترین میزان بستری طی یک هفته در استان کرمان در سویه اومیکرون ۱۰۹۹ نفر، در دلتا ۱۷۹۶ نفر، در آلفا ۱۱۱۲ نفر و اکنون در بالاترین پیک ۷۹۶ نفر بستری داشتیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تفاوت در آمار فوتی ها به این دلیل است که اغلب کسانی که مبتلا و بستری می شوند، واکسن زده اند و سطح ایمنی قابل قبول است و بیمار بعد از سه روز بستری ترخیص می شود ضمن اینکه ما و همکارانمان اکنون آمادگی داریم و شرایط بدی نداریم.
وی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر کرونایی در سویه های قبل افزود: در زمان آلفا هیچ درمان واضحی شناخته نشده بود و سعی و خطا بود. در پیک دلتا بسیاری از درمان ها شناخته شده بود ضمن اینکه در سویه آلفا سطح ایمنی هم افزایش یافت.
احمدی نژاد اظهار کرد: در حال حاضر در استان کرمان آمار واکسیناسیون دز اول ۹۱ درصد، دز دوم ۸۱ درصد و دز سوم ۵۵ درصد است و نزدیک به ۵۰ هزار نفر هم دز چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره برگزاری مراسم ماه محرم گفت: هیئت های مذهبی در بسیاری از موارد پیشگام هستند و انتظار داریم این عزیزان در رعایت پروتکل های بهداشتی مقیدتر باشند و خیالمان از آنها راحت است.
احمدی نژاد افزود: متاسفانه عادی انگاری در کل جامعه اتفاق افتاده و به تبع آن در برخی هیئت ها جریان پیدا کرده و امیدواریم با سخت گیری بیشتر و رعایت پروتکل ها به ویژه فاصله گذاری و ماسک، به بهترین شکل مراسم ماه محرم برگزار شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر زیرسویه جدیدی در هند جهش یافته و در اروپا انتشار پیدا کرده، افزود: ما باید همیشه آمادگی مقابله با کرونا را داشته باشیم و نباید به هیچ عنوان فکر کنیم کرونا پایان یافته و باید با کرونا زندگی کرده و آن را مدیریت کنیم تا آسیب نبینیم در غیر این صورت به تمام زندگی ما آسیب می زند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ما خوشبین هستیم با رعایت مردم مشکلات پیک های قبلی را نداشته باشیم.
این مقام مسئول درباره واکسیناسیون کودکان بیان کرد: در سویه جدید بیماری کرونا تعداد زیادی از تست های مثبت، کودکان هستند که علائم سرماخوردگی دارند و ناقل هستند و توصیه می کنیم در کودکان پنج سال به بالا واکسیناسیون انجام بشود تا سیکل انتقال را بشکنیم.
احمدی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر سرماخوردگی نداریم و هر کس کوچک ترین علائمی از جمله بی حالی، ضعف، بدن درد، سوزش گلو، آبریزش چشم، کاهش شنوایی و ... داشت، کروناست و باید به پزشک و کلینیک های مخصوص کرونا مراجعه کند.
وی در ادامه درباره وقوع سیل در استان کرمان و احتمال بروز بیماری ها اظهار کرد: در این مواقع باید مراقب جانوران گزنده در آب باشیم.
به گزارش ایسنا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه در مناطق سیل زده مردم تا زمان شرایط عادی از مواد غذایی سربسته استفاده کنند و آب آشامیدنی که اکنون در اختیار مردم قرار می گیرد کاملا بهداشتی است و کلرزنی شده است، گفت: آب های جاری شده در زمان سیل همه آلوده هستند تا خلاف آن ثابت شود و بیماری های مسری از جمله هپاتیت A، وبا و بیماری های دستگاه گوارش می تواند از طریق آب آلوده منتقل شود و در صورتی که آب سیل وارد یخچال شده و به مواد غذایی سرایت کرده، باید دور ریخته شوند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4667
اخبار مرتبط
نظرات شما