• چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 17 April 2024

  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 17 April 2024
دبیر انجمن ملی خرمای ایران برآورد کرد؛

خسارت بارش‌های سیل‌آسای اخیر به نخلستان‌ها

دبیر انجمن ملی خرمای ایران، از ریزش و ترش شدن خرما در نخلستان‌های برخی از مناطق جنوبی کشور در پی وقوع باران سیل‌آسا خبر داد.

مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران، با تاکید بر اینکه با توجه به ادامه بارندگی‌ها برای برآورد و اعلام میزان خسارت زود است، افزود: در جنوب کشور به ویژه در استان‌های بوشهر و خوزستان و به صورت لکه‌ای در استان کرمان بارندگی‌ها ادامه دارد و تا زمانی که بارندگی ادامه داشته باشد نمی‌توان برآورد درستی از خسارات داشت.
وی ادامه داد: اما در مجموع می‌توان گفت که، در استان کرمان به دلیل اینکه بارندگی‌ها بیشتر در مناطق کوهستانی اتفاق افتاده است میزان خسارات به نخلستان‌ها کمتر است اما، در استان‌های بوشهر و خوزستان شدت خسارات بیشتر خواهد بود.
تکلوزاده با بیان اینکه خسارات وارده به نخلستان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود، اظهار کرد: دسته اول خسارات ناشی از ریزش محصولات از نخل‌ها است که تحت تاثیر شدت بارندگی اتفاق افتاده و دسته دیگر، افزایش رطوبت و نفوذ آن به داخل محصول است که منتج به ترش شدن و کپک زدگی خرما می‌شود و امکان نگهداری آن‌ها در سردخانه‌ها و انبارها را کاهش می‌دهد.
وی تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان خسارات بیشتر به صورت ریزش محصول و در استان کرمان به صورت نفوذ رطوبت و ترش شدن محصول است.
 به گفته دبیر انجمن ملی خرمای ایران؛ در بین ارقام خرما نیز بیشترین خسارات مربوط به رقم مضافتی با نفوذ رطوبت و ترشیدگی است.
تکلوزاده اظهار کرد: با توجه به اینکه با گذشت زمان شرایط آب و هوایی بهتر می‌شود به نخلستان‌داران در مناطق با بارندگی و رطوبت بالا پیشنهاد شده است، چند روزی از برداشت خرما خودداری کنند تا درصد رطوبت محصولات کمتر شود.
وی پیش بینی کرد که تا میانه هفته آینده بتوان برآورد اولیه از میزان خسارات به خرمای کشور را پس از جمع آوری آمار از استان‌های سیل زده اعلام کرد.
تکلوزاده در پاسخ به این پرسش که برای جبران خسارات نخلستان‌های سیل زده اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: بحث بیمه محصولات کشاورزی بهترین راهکار جبران خسارت است و معمولا در تمام دنیا انجام می‌شود، اما در ایران تناسبی بین خسارت پرداختی و میزان خسارتی که به کشاورز وارد می‌شود وجود ندارد، به عبارت دیگر معمولا میزان خسارتی که پرداخت می‌شود، کمتر از خسارت وارده است از این رو حتی اگر نخلستان بیمه باشد باید دولت برای جبران خسارت ورود کند.
 وی ادامه داد: جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید باید ضمن برآورد سریع خسارات، از هیات دولت برای جبران خسارت بودجه دریافت کند.
تکلوزاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه میزان خسارات سیل، بازار خرمای امسال را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: بعید است که بر بازار خرمای امسال اثر محسوسی بگذارد، چرا که پیش بینی ما قبل از وقوع بارش‌های سیل‌آسای اخیر این بود که، میزان تولید خرما در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته باشد.
وی یادآور شد: باران‌های سیل آسای اخیر بیش از کمیت بر کیفیت محصولات اثر داشته است و کیفیت را در برخی از ارقام مانند مضافتی و پیارم تحت تاثیر قرار داده است.
گفتنی است؛ بر اساس اعلام انجمن ملی خرمای ایران، متوسط میزان تولید خرما در کشور بین ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است  که در سال گذشته به دلیل تنش گرمایی در تیر و مرداد ماه، به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاهش یافت اما، پیش بینی می شود افزایش ۱۰ درصدی تولید خرما در سال جاری نسبت به سال گذشته اتفاق بیفتد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4677
اخبار مرتبط
نظرات شما