• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خبر داد

خسارت به ۸۰ درصد محصول نخلداران جنوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: علاوه بر خسارت مستقیم طوفان، ۸۰ در صد محصول خرما منطقه دچار ترشیدگی شده است.

احمد احمدپور در حاشیه بازدید قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور از خسارات به باغات و مزارع جنوب کرمان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به عارضه خشکیدگی که همه ساله گریبانگیر کشاورزان و نخلداران است گفت: خسارات سال‌ جاری خیلی مهم است و مورد تایید قرار گرفته و طوفان به صورت مستقیم به منطقه خسارت وارد کرده است که مشهود هستند و خسارت غیر مستقیم نیز بحث خشکیدگی است که سنوات گذشته چنین خسارت بزرگی را در باغات خرما نداشتیم و بالای ۸۰ درصد محصول دچار ترشیدگی شده‌اند اگر چه به ظاهر سالم به نظر می رسند.
وی با بیان اینکه باغات آسیب دیده حدود ۱۶ هزار ۷۰۰ هکتار  بیمه هستند، افزود: باغات خرما ۲۹ هزار هکتار هستند و باغات فاقد بیمه مشمول دریافت خسارت نمی شوند و بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغات فاقد بیمه آسیب جدی دیده اند و لازم است بیمه پیگیر باشد و ستاد حوادث غیرمترقبه برای جبران خسارات به کمک کشاورزان بیاید.
رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با اشاره به میزان حق بیمه باغداران گفت:برای هر هکتار خرما مبلغ ۱۰ هزارتومان بیمه پرداخت شده که حداکثر پوشش خسارت همین مبلغ بوده و ناچیز می باشد و باعث عدم رغبت باغداران به بیمه شده است.
احمدپور شاخص عملکرد را در پوشش بیمه ای کمک دهنده برای جبران خسارات و ترغیب باغداران به بیمه عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن شاخص عملکرد طبق نظر کارشناسی در حمایت از خسارت دیدگان می تواند نسبت به نوع نگاه به بیمه موثر واقع شود.
احمدپور از آمادگی سازمان جهادکشاورزی مبنی بر اعلام میزان عملکرد باغات مرکبات و نخلیات خبر داد و اطلاع رسانی کاهش  ضریب خطر در بیمه را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در این صورت اگر  باغداران اصلی دچار آسیب و خسارت شوند بخش عمده ای از آن جبران خواهد شد که باز هم افزایش سقف بیمه شدگان را به همراه دارد.
وی اصلاح روش و بیمه عملکرد را راه نجات بخش کشاورزی در مواقع بحران و عارضه های  موجود  دانست و گفت: هر جا مدیریت صحیح بوده خسارت کمتر  دیده می شود. اگر  باغدار به سمت اصلاح روش ها برود و بیمه عملکرد را پوشش بدهد خسارت کمتر متوجه باغدار خواهد شد و جهاد کشاورزی نیز با صندوق بیمه نهایت همکاری را در این راستا خواهد داشت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4706
اخبار مرتبط
نظرات شما