• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران مطرح کرد

کناره‌گیری «صادرکنندگان پسته» از تجارت

محمد صالحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران درخصوص علل کناره‌گیری صادرکنندگان این محصول از تجارت می‌گوید: مشکلات ناشی از رفع تعهدات ارزی منجر به کاهش شدید تمایل صادرکنندگان به صادرات پسته شده است...

صادرات پسته به لحاظ ارزشی و وزنی در دوازده‌ماهه سال‌گذشته نسبت به سال‌۱۳۹۹ افت کرده است. براساس آمار گمرک در این دوره صادرات پسته‌ها با پوست تازه یا خشک کاهشی ۳۶‌درصدی در وزن و افتی ۳۸‌درصدی در ارزش را تجربه کرده‌اند.
در سه‌ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته در گروه کشاورزی و صنایع غذایی خشکبار به لحاظ وزنی و ارزشی افت قابل‌توجهی کرده است. در این دوره به لحاظ وزنی خشکبار کاهشی ۴۷‌درصدی در وزن و افت ۵۸‌درصدی در ارزش داشته است. رویدادی که از نگاه فعالان اقتصادی این حوزه ناشی از کاهش شدید تولید و عدم‌تمایل صادرکنندگان به صادرات پسته است. محمد صالحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران درخصوص علل کناره‌گیری صادرکنندگان این محصول از تجارت گفت: مشکلات ناشی از رفع تعهدات ارزی منجر به کاهش شدید تمایل صادرکنندگان به صادرات پسته شده است.
 او در ادامه این گفت‌وگو درخصوص میزان تولید و مشکلات آن نیز سخن گفت. این گفت‌وگو را بخوانید:
براساس داده‌های رسمی سازمان توسعه تجارت صادرات پسته در سال‌گذشته نسبت به سال‌1399 کاهش یافته است. روندی که در سال‌جاری نیز تکرار شده است. علت این کاهش چیست؟
سال گذشته محصول پسته نسبت به سال‌1399 کاهش یافت. این کاهش نیز ناشی از سرمازدگی است. الان دو سال ‌متوالی است که ما با سرمازدگی مواجه هستیم، اما گذشته از سرمازدگی صادرکنندگان مشکل رفع تعهد ارزی دارند، در واقع از سال‌گذشته که دولت صادرکنندگان پسته را موظف کرده است، پسته‌ای که با ارز آزاد می‌خرند را در نیما عرضه کنند؛ صادرکنندگان دیگر تمایلی به صادرات ندارند، چون این اتفاق به‌شدت به صادرکنندگان آسیب می‌زند. همین الان ما پسته را با نرخ آزاد بخریم و بعد بخواهیم در نیما عرضه کنیم باید 15‌درصد زیر قیمت پسته را تحویل بدهیم. براین اساس نیز به‌رغم اینکه درحال‌حاضر انبارهای کشاورزان و صادرکنندگان مملو از پسته است، ولی صادرکنندگان تمایلی به صادرات ندارند.
آیا در این زمینه مکاتبه‌ای با دولت انجام داده‌اید؟
بله بارها مکاتبه کرده‌ایم اما متاسفانه دولت از موضع خود کوتاه نمی‌آید. دولت می‌گوید وقتی شما کالایی را صادر می‌کنید ارز آن را بازگردانید، ما با این موضوع موافق هستیم. آنجا ما با دولت موافق نیستیم که ما را مجبور می‌کند با قیمتی که اعلام کرده کالا را عرضه کنیم
در سه سال‌اخیر حجم تولید چقدر کاهش یافته است؟
سال 1399 میزان تولید پسته 220‌هزار تن بود؛ این رقم در سال‌گذشته 70‌هزار تن افت کرد. در سال‌گذشته ما 150‌هزار تن پسته تولید کردیم. پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به 135‌هزار تن برسد. این روند نیز ناشی از سرمازدگی شدید در سال‌های اخیر بود. گذشته از اینکه کشاورزان پول کافی برای اصلاح باغات خود نداشتند.
 شما در بخشی از صحبت‌هایتان گفتید در حال‌حاضر انبارهای کشاورزان و صادرکنندگان مملو از پسته است. الان موجودی این انبارها چقدر است؟
الان مجموع آنچه در انبارهای کشاورزان و صادرکنندگان است بیش از 30‌هزار تن پسته است.
درحال‌حاضر صادرکنندگان در بازارهای جهانی پسته را با چه قیمتی عرضه می‌کنند و اینکه در جریان قیمت‌گذاری مشکلی ندارند؟
ما مشکلی در قیمت‌گذاری نداریم؛ چون غیر از آمریکا رقیبی نداریم. آمریکا یک رقم پسته دارد و قیمت آن نیز 8‌هزارو 400 الی 8‌هزارو 500 دلار در تن است، در مقابل ایران چند رقم پسته دارد؛ براین اساس ارقام ریز پسته را زیر 8‌هزار دلار و ارقام درشت پسته را 9‌هزار دلار عرضه می‌کنیم.
حجم تولید آمریکا چقدر است؟
الان آمریکا بیش از 600‌هزار تن پسته تولید می‌کند و اگر این روند ادامه پیدا کند آمریکا به‌طور کامل بازار پسته را از ما می‌رباید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4761
اخبار مرتبط
نظرات شما