• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در مجتمع مس سرچشمه اجرا شد

طرح تحقیقاتی استحصال عناصر با ارزش از باطله

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اولین طرح تحقیقاتی و عملیاتی استحصال عناصر باارزش از باطله در کشور در مجتمع مس سرچشمه اجرا شد.

دکترعباس سام در این رابطه اظهار کرد: این طرح از اواخر سال ۱۴۰۰ در مجتمع مس سرچشمه با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز شده است.
وی افزود: با توجه به ارزش روزافزون جهانی فلزات، فرآوری و استحصال عناصر و ترکیبات با ارزش از منابع عظیم خفته و کم‌عیار، از جمله باطله ها و پسماندهای تازه کارخانه های فرآوری و سدهای باطله از دیدگاه فرآیندی، اقتصادی و زیست محیطی موردتوجه جدی معادن و کارخانه های فرآوری در کشورها قرار گرفته است.
سام تصریح کرد: طرح خصوصیت سنجی باطله تازه شامل میزان توزیع فلزات با ارزش و نیز نحوه استحصال عناصر مس و مولیبدن برای اولین بار در کشور با رویکرد طراحی مدار عملیاتی و احداث کارخانه، در مجتمع مس سرچشمه، توسط یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی- صنعتی در حال اجرا است.
این پژوهشگر برتر طرح های تحقیقاتی و صنعتی بیان کرد: میزان جامد باطله تازه در حال حاضر در مجتمع مس سرچشمه حدود ۳۰ میلیون تن در سال است. این باطله ها دارای مقادیری مس و مولیبدن و نیز عناصر و ترکیبات دیگر است که انتقال این باطله ها به سدها هزینه ها و پیامدهایی در پی دارد.
به گزارش ایسنا،وی گفت: مطالعات و آزمایش ها در طرح حاضر، بر طراحی مدار فرآیندی استحصال مس و مولیبدن از باطله تازه و خنثی سازی پسماند نهایی، کاهش خطرات زیست محیطی و استفاده بهینه از پسماندها متمرکز است.
سام اظهار کرد: خواص مواد موجود در سدهای باطله به دلیل انباشت باطله در طول دهه ها، نسبت به باطله تازه فعلی متفاوت بوده و انتظار است که در بخش هایی از آن میزان فلزات با ارزش، قابل توجه باشد که نیازمند مطالعات گسترده فرآیندی است.
مجری طرح تحقیقاتی و عملیاتی استحصال عناصر با ارزش از باطله در مس سرچشمه بیان کرد: این طرح، در واقع یک طرح ملی است که در جلسات تحقیقاتی مجتمع مس سرچشمه مطرح شد و مدیران این مجتمع، همراهی کردند تا این پروژه آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه طرح های تحقیقاتی تولیدمحور باید براساس نیازهای کشور و جامعه انجام شوند، تصریح کرد: تیم تحقیقاتی حاضر، با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، جهاددانشگاهی استان کرمان و مرکز تحقیقات فرآیندی و اقتصادی اندیشه، آماده است براساس تجارب خود، در انجام طرح های کاربردی، با معادن و صنایع معدنی کشور مشارکت داشته باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4778
اخبار مرتبط
نظرات شما