• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
استاندار کرمان خبر داد

افتتاح ۵۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در هفته دولت

استاندار کرمان به پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت ۱۴۰۱ در استان کرمان اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶۰۰ پروژه در هفته دولت با اعتبار ۵۴۰۰ میلیارد تومان در شهرهای مختلف استان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

محمدمهدی فداکار افزود: ۶۴ درصد این پروژه ها از محل عتبارات ملی، ۳۱ درصد از محل منابع استانی و ۵ درصدی ملی و استانی تامین اعتبار شده اند.
فداکار اظهار کرد: عمده بار اجرایی کشور بر عهده دولت است گرچه اتفاقاتی که در کشور می افتد دستاورد همه ارکان نظام است.
وی با اشاره به برنامه های هفته دولت در استان نیز گفت: هفته دولت در استان کرمان از غبارروی گلزار شهدا و سرکشی مدیران به خانواده شهدا به ویژه شهدای بدنه دولت تا افتتاح پروژه ها و کلنگ زنی در تمامی شهرستان های استان و همچنین سفر برخی وزار به استان تا راه اندازی میزهای خدمت در نمازهای جمعه ادامه خواهد داشت.
مقام عالی دولت در استان کرمان با بیان اینکه سال گذشته که دولت سیزدهم شروع به کار کرد با شرایط خاص و سختی روبرو بود افزود: در ابتدای فعالیت دولت فروش نفت ایران به صورت محسوس کاهش پیدا کرده بود به طوری که در جلسه اول دکتر رئیسی با هیات دولت قبلی، پیشنهاد این بود که کسی بتواند فروش نفت ایران را به ۲۰۰ هزار بشکه برساند، وزیر نفت شود که این شرایط در حال حاضر رخ داده است.
وی با بیان اینکه در ابتدای هفته دولت سال گذشته وضعیت پرداختی حقوق ها کارمندان بلاتکلیف بود افزود: دولت سیزدهم با تورم بالای ۵۰ درصد، رشد بی سابقه نقدینگی و با ۲۹۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی روبرو بود ضمن آنکه دولت قبل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته که باید ماهانه پرداخت می شد و در چنین شرایطی دولت کار را آغاز کرد.
فداکار با اشاره به پرداخت ماهانه ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت بابت فروش اوراق سررسید شده اظهار کرد: سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بابت فروش اوراق باید از سوی دولت پرداخت شود که سهم استان کرمان میانگین حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان بوده که این میزان رقم پرداختی حدود ۲ برابر بودجه عمرانی استان است که متاسفانه در این حوزه هزینه می شود.
وی با اشاره بهره وری منفی کشور در آغاز بکار دولت سیزدهم تصریح کرد: نرخ رشد سرمایه گذاری کشور در ابتدای دولت منفی ۴ درصد بود این در حالی است که طبق اسناد بالادستی این نرخ باید در سال ۹۹ حدود ۲۰ درصد باشد و اگر طبق برنامه ششم توسعه هر سال نیز حدود ۸ درصد رشد اقتصادی می داشتیم در یک بازه زمانی ۵ ساله تازه به حجم اقتصادی سال ۹۰ بر می گشتیم که خود نشان دهنده شرایط سخت و دشوار کشور برای دولت سیزدهم بود.

مقام عالی دولت در استان کرمان با بیان اینکه با چنین فشارهایی دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد اما خوشبختانه با همکاری مردم و تدبیر دولتمردان، شرایط مدیریت و رو به بهبود در حال حرکت است افزود: دولت با توقعات زیادی روبرو بود اما خوشبختانه چند اقدام مهم در این مدت صورت گرفت که شاخص آن در کنترل بیماری کرونا بود.
فداکار با اشاره به اینکه سال گذشته و در چنین شرایطی روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر فوت شده به دلیل ابتلا به کرونا داشتیم افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در پیک هفتم این بیماری هستیم اما با اقدامات مختلف صورت گرفته از جمله واکسیناسیون گسترده (تزریق ۱۵۰ میلیون دز واکسن کرونا تاکنون) توسط دولت، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به حدود کمتر از ۱۰ درصد رقم فوتی های سال گذشته رسیده ضمن آنکه دیگر بحث های تعطیلی صنوف و گردشگری که در سال های گذشته نیز مطرح بود، در این مدت نداشته و آن شرایط سخت، برگشته و بیماری کنترل و مهار شده است.
وی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی حجم مراودات اقتصادی ناشی از ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت سیزدهم، مدیریت مصرف برق بود به طوری که امسال مشکلات سال گذشته در این حوزه را نداشته و با مدیریت نرم افزاری، در بخش خانگی تنها به صورت موردی قطعی برق داشتیم و بخش صنعت و کشاورزی نیز کنترل شده بود.
استاندار کرمان حذف ارز ترجیحی و رانتی که ناشی از این ارز ایجاد کرده بود را بزرگترین دستاورد دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی سبب شد تولید کنندگان در کشور امیدوارتر شوند، به طوری که تنها در مورد روغن شاهد هستیم تولیدکنندگان به دنبال کاشت کلزار هستند که صرفه اقتصادی دارد ضمن آنکه باید به این نکته نیز اشاره کرد که دلیل افزایش تورم امسال در چند ماه گذشته به سبب همین موضوع اصلاح قیمت ها بود، که این موضوع نیز رفع شده و تورم روند کاهشی تا نقطه مطلوب را به خود خواهد گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت ۱۴۰۱ در استان کرمان اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶۰۰ پروژه در هفته دولت با اعتبار ۵۴۰۰ میلیارد تومان در شهرهای مختلف استان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید که ۶۴ درصد این پروژه ها از محل عتبارات ملی، ۳۱ درصد از محل منابع استانی و ۵ درصدی ملی و استانی تامین اعتبار شده اند.
استاندار کرمان با بیان اینکه بیشترین طرح ها و پروژه های قابل افتتاح در حوزه بنیاد مسکن، نوسازی مدارس و مخابرات خواهد بود افزود: از لحاظ اعتباری، بیشترین میزان پروژه ها در حوزه شرکت گاز و از لحاظ تعداد پروژه ها در شهرستان ها، بیشترین پروژه ها در شهرستان کرمان اما  از لحاظ اعتبار و ریالی در حوزه شهرستان زرند خواهد بود
فداکار با بیان اینکه بزرگترین پروژه هفته دولت امسال در استان کرمان، افتتاح نیروگاه زرند خواهد بود تصریح کرد: بخش عمده ای از اعتبار پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت امسال در حوزه گازرسانی خواهد بود که ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار می باشد که شامل گازرسانی به ۷ شهر استان کرمان، گازرسانی به صنایع و گلخانه ها در ۲۰ شهرستان می باشد.
وی با بیان اینکه شرکت گاز استان کرمان ۳۰ درصد از تعهدات برنامه های خود جلوتر رفته است، به موضوع شلوغی جایگاه های سوخت در شرق و جنوب استان کرمان در روزهای گذشته نیز اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که به دلیل اختلاف قیمتی سوخت بین ایران و کشورهای همسایه شرقی، قاچاق سوخت به صورت واضح در حال انجام است که این قاچاق امروز از استان سیستان و بلوچستان به جنوب و شرق استان کرمان کشیده شده است.
فداکار تصریح کرد: برای همین منظور و جلوگیری از این اتفاق، محدودیت عرضه برای خودروها در شهرهای جنوب استان اعمال شد که این موضوع مرتفع و این مشکلات به زوی حل خواهد شد که در این راستا نیز نیازمند همکاری مردم هستیم.
مقام عالی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: ۲۱ هزار میلیارد تومان مصوبات سفر هیات دولت به استان کرمان بود که ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار و ۳۰۰۰ میلیارد تومان نیز ارائه تسهیلات در بخش های مختلف بود که در پی دستور رئیس جمهور، این مصوبات در حال افزایش است و پیش بینی می شود به حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش اعتبارات برسد.
وی با اشاره به پیگیری این مصوبات و اقدام شاخص دولت در این حوزه، گفت: در طول هفته گذشته و با رایزنی های صورت گرفته مقرر شد ۱۰۰۰ میلیارد تومان به صورت علی الحساب از اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور به حساب استان برای بهره برداری از پروژه های که پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد داشته و به سرعت قابل افتتاح هستند، واریز خواهد شد که این واریزی منحصر به فرد خواهد بود.
استاندار کرمان با بیان اینکه بیشتر این اعتبار (یک سوم اعتبار پرداختی علی الحساب) برای پروژه های نیمه تمام و اولویت دار آموزش و پرورش جهت آماده سازی مدارس برای ابتدای مهرماه هزینه خواهد شد افزود: بخشی از این اعتبار نیز برای بیمارستان ها و مراکز درمانی، جاده های آسیب دیده از سیل اخیر، تکمیل مجموعه فرهنگی شهرستان قلعه گنج و در مجموع پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد هزینه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه دولت حسن ظن دارد که به استان کرمان کمک کند افزود: موضوع آبرسانی به شهرهای استان کرمان نیز یکی دیگر از اولویت های استان است که در همین راستا طرح های آبرسانی به شهرهای شمالی استان از محل انتقال آب از خلیج فارس به صنایع در دستور کار است که امیدواریم سال آینده آب صنعت برای مصرف شرب به کرمان برسد که در همین راستا ۳۰ میلیون مترمکعب برای کرمان و رفسنجان برداشت خواهد شد.
فداکار در بخش پایانی صحبت های خود به موضوع طرح های بزرگ توسعه ای در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان توسط شرکت صنعتی معدنی گل گهر پروژه در بردسیر در حال اجراست ضمن آنکه شرکت ملی مس ایران نیز پروژه بزرگ توسعه ای در دست اقدام دارد که عمده این افزایش پروژه یک میلیون تنی مس در استان کرمان خواهد بود.
استاندار کرمان با اعلام خبر سرمایه گذاری چند ده هزار میلیاردی توسط چند بخش خصوصی در استان کرمان در آینده نزدیک گفت: چند پروژه بزرگ در حاشیه شهر کرمان با اعتباری در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی آغاز خواهد شد که شاخص ها در حوزه اشتغال استان را به صورت جدی افزایش و بهبود خواهد داد.
فداکار خاطر نشان کرد: شاخص اشتغال استان کرمان رو به بهبود بوده اما نرخ بیکاری بالاست و این شرایط به هیچ عنوان برای ما قابل پذیرش نیست.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4836
اخبار مرتبط
نظرات شما