آنچه باید قبل از خرید پژو پارس XU7P با موتور جدید بدانید؛
پژو پارس XU7P در بازار چه وضعیتی دارد؟
پژو پارس با موتور XU7P در فروش فوقالعاده شهریورماه با قیمت ۱۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد. ایرانخوردو همچنین یک مدل دیگر از پژو پارس با موتور TU5 را تقریبا ۱۱ میلیون تومان گرانتر فروخت.
بررسی آمار ثبتنام نشان میدهد هر دو خودرو بین شرکتکنندگان در قرعهکشی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. در سومین مرحله فروش سامانه یکپارچه خودرو، دو میلیون و ۲۸۵هزار و ۱۶۱نفر برای خرید پژو پارس با موتور TU5 ثبتنام کردهاند که حدود ۳۴درصد از کل شرکتکنندگان را شامل میشود. پژو پارس با موتور XU7P با نام پژو پارس سال هم با مجموع یک میلیون و ۱۸۳هزار و ۳۹۸نفر که ۱۷درصد کل متقاضیان را تشکیل میدهد در جایگاه سوم قرار گرفته است. اما جز اختلاف ۱۱میلیونی، چه تفاوتهایی فنی بین این دو خودرو وجود دارد و کدامیک از آنها را میتوان خودرو بهتری دانست؟ پژو پارس XU7P از نظر فنی چگونه عمل میکند؟ پژو پارس XU7P در بازار به نام پارس با موتور جدید شناخته میشود، اما XU7P نسبت به TU5 از تکنولوژی ساخت قدیمی استفاده میکند. ایرانخودرو تقریبا سهدهه از XU7 با هشت سوپاپ استفاده کرده و ابتدا آن را روی پژو ۴۰۵نصب میکرد. سمند نیز برای اولین بار با چنین موتوری به بازار آمد. بهتازگی روی این موتور تغییرات فنی انجام گرفته و اسم آن را XU7P یا XU7 پلاس گذاشتهاند. حجم موتور XU7 پلاس در قیاس با TU5 تقریبا ۲۰۰سیسی بیشتر است. ایرانخودرو میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سرسیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ را از نو طراحی کرده و در کنارش شمع و تسمه مورد استفاده را ارتقا داده تا عمر بالاتری داشته باشند. همچنین منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ دستخوش تغییر شدهاند. مهمترین ایراد موتور XU7 قدیمی، سوختن واشر سرسیلندر بود که تلاش کردهاند در XU7 پلاس با استفاده از واشر سرسیلندر مشابه موتور XU7 دوگانهسوز آن را برطرف کنند. کاربرد سیستم خنککاری جدید و اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری اتومات سیستم خنککاری مشابه آنچه در موتورهای TU7 و EF7 انجام میشود، قدمهای بعدی در راستای بهبود عملکرد فنی XU7 پلاس نسبت به XU7 قدیمی هستند. به این ترتیب توان و گشتاور XU7P حدود ۱۰درصد افزایش پیدا کرده است. ایرانخودرو میگوید دیسک و صفحه کلاچ در پژو پارس XU7P بزرگتر شده و همچنین شاهد کاهش استهلاک موتور و افت صدای موتور در کابین هستیم. لابد تا الان متوجه شدهاید که تمام این تغییرات و بهبودها را باید در مقایسه با موتور XU7 قدیمی لحاظ کرد که از نظر تکنولوژی به ۳۰سال پیش تعلق دارد. پس پژو پارس TU5 با موتور ۱۶سوپاپه، همچنان قادر است برتری خود را بر پژو پارس با موتور XU7P حفظ کند؟ احتمالا میتوان بدون عذاب وجدان به این سوال جواب مثبت داد. موتور XU7 هشت سوپاپه است و TU5 یک موتور ۱۶سوپاپ بهحساب میآید. ایرانخودرو ادعا میکند میانگین مصرف سوخت پژو پارس مجهز به موتور XU7P حدود ۷.۷لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است و میتواند استاندارد یورو ۵را بهسادگی پاس کند. آنها همچنین میگویند ۹۵درصد قطعات موتور در داخل کشور تولید میشود. دریچه گاز در موتور XU7P فعلا مکانیکی است و تا وقتی روی آن دریچه هوای برقی کار گذاشته نشوند، نمیتوان از کروز کنترل استفاده کرد. پژو پارس XU7P تنها خودرویی نیست که از این موتور استفاده میکند. ایرانخودرو قرار است آن را روی پژو ۴۰۵و سمند هم نصب کند. نسخه تکسوز موتور XU7 پلاس، روی پژو پارس و سمند نصب میشود و از نسخه دوگانهسوز روی پژو ۴۰۵و پژو پارس استفاده خواهد شد. پژو ۴۰۵با موتور موتور XU7P روی تنها کاربری تاکسی دارد. اگر عملکردها را مقایسه کنیم، از لحاظ توانایی، پژو پارس با موتور XU7P بهخاطر سبکتر بودن میتواند شتاب بیشتری داشته باشد ولی از لحاظ ایرودینامیکی عملکرد سمند بهتر است.
پژو پارس XU7P؛ آنچه باید قبل خرید پژو پارس با موتور جدید بدانیدپارس XU7P معمولی با ترمز عقب کاسهای، رینگ فولادی، رادیو پخش معمولی، و تنظیمات دستی صندلی عرضه میشود پژو پارس با موتور XU7P از شتاب صفر تا ۱۰۰معادل ۱۲ثانیه برخوردار است. شتاب صفر تا ۱۰۰در پژو پارس با موتور TU5 معادل ۱۳.۲ثانیه خواهد بود. با این حال پارس با موتور TU5 میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۰کیلومتر بر ساعت میرسد در حالی که حداکثر سرعت پارس XU7P به ۱۸۵کیلومتر بر ساعت است. به این ترتیب شاید پژو پارس با موتور XU7P برای شتابگیری خودرو مناسبی نباشد ولی در دور موتور پایین کشش بیشتری خواهد داشت پژو پارس XU7P در بازار چه وضعیتی دارد؟ پژو پارس با موتور XU7P در فروش فوقالعاده شهریورماه با قیمت ۱۶۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان عرضه شد در حالی که قیمت پژو پارس با موتور TU5 تقریبا ۱۱میلیون تومان گرانتر بود و به ۱۷۶میلیون و ۷۸۰هزار تومان میرسید. روی هم رفته سه میلیون و ۴۶۸هزار و ۵۵۹نفر برای این دو خودرو ثبتنام کردهاند که ۵۱درصد متقاضیان را تشکیل میدهند. از این جمعیت پس از قرعهکشی تنها هزار نفر بهعنوان برنده پارس TU5 و چهار هزار نفر برنده پارس XU7P معرفی میشوند. برای اینکه متوجه علت اقتصادی و فنی محبوبیت پژو پارس TU5 و XU7P شوید، آنها را باید با کوییک R عرضه شده توسط سایپا با قیمت ۱۷۸میلیون و ۲۰هزار تومان یا ساینا S با قیمت ۱۶۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان مقایسه کرد. برندگان قرعهکشی سامانه یکپارچه فروش خودرو شهریور که یکی از چهار هزار دستگاه پارس XU7P را دریافت میکنند، باید ۱۶۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان به ایرانخودرو بپردازند. قیمت همین خودرو در بازار معادل ۳۱۰میلیون است. یعنی با فروش خودرو میتوان ۱۴۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان (معادل حدود ۸۷درصد) سود دریافت کرد. پژو پارس XU7P را فعلا در بازار آزاد بین ۲۹۷تا ۳۲۰میلیون میفروشند. شانس پیدا کردن خریدار برای آنهایی که روی ۳۱۰میلیون تومان حساب میکنند بیشتر است. بررسی آگهیها نشان میدهد پژو پارس XU7P را ۳۱۴و ۳۱۶میلیون تومان هم قیمتگذاری کردهاند. همچنین بعضی نمایشگاهها حاضر هستند آن را با دریافت ۱۱۱میلیون تومان بهعنوان پیشپرداخت و ۲۴قسط ماهانه ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان واگذار کنند. در این حالت پس از دو سال پژو پارس XU7P برای خریدار ۴۴۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان تمام میشود. پژو پارس با موتور XU7P، توسط ایرانخودرو در سه نسخه عرضه میشود؛ نسخه معمولی، نسخه سفارشی و نسخه سفارشی ELX. هر سه سیستم تهویه اتوماتیک، تریم دورنگ، موبایل هندزفری، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، بازکن در صندوق از داخل، هشداردهنده موانع عقب، دور ایربگ و ترمز ABS دارند. پژو پارس XU7P معمولی ترمز چرخهای عقب کاسهای دارد. با رینگ فولادی، رادیو پخش معمولی، آینههای جانبی برقی راهنمادار و تنظیمات دستی صندلی جلو عرضه میشود. در پژو پارس XU7P سفارشی، ترمز چرخهای عقب دیسکی است. رنگها از نوع ۱۵اینچ آلومینیومی انتخاب شدهاند و فقط تنظیم پشتسری صندلیهای جلو را باید بهشکل دستی انجام داد. شیشه جانبی عقب و شیشه عقب هم دودی شدهاند. پژو پارس XU7P سفارشی ELX علاوه بر ترمز عقب دیسکی و رینگ ۱۵اینچ آلومینیومی، به تنظیم برقی پشتی صندلی، سیستمصوتی مالتیمدیا، آینههای جانبی برقی تاشو، دوربین دید عقب، سنسور نور و باران، هشدار کاهش باد لاستیک، دسته راهنمای جدید و جلو آمپر دیجیتال مجهز است.