• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
انتقاد از رشد 1200 درصدی عوارض اصناف در صحن شورا؛

صف‌آرایی موافقان و مخالفان افزایش عوارض اصناف

ارائه پیشنهاد تخفیف ۷۵ درصدی برای عوارض پسماند واحدهای صنفی و غیرصنفی شهر کرمان در حالی‌است که اعضای شورای شهر کرمان بر سر این تخفیف و البته اصل افزایش عوارض که یکی از اعضا میزان کل آن را برای اصناف یکهزار و ۲۰۰ درصد خواند، نظرهای متفاوتی دارند.

اصناف و مشاغل در سطح شهرها بعد از اینکه تاسیس و مبادرت به فعالیت می‌کنند، نیاز به یکسری خدمات دارند؛ خدماتی که شهرداری در اختیار این اصناف می‌گذارد و در قبال آن عوارض مشخصی دریافت می‌کند. در تعیین عوارض صنفی عوامل متعددی از جمله مساحت و طبقه ملک، قیمت منطقه‌ای و غیره دخیل هستند و در فرمولی که وزارت کشور برای این منظور مشخص کرده محاسبه می شود.
در شصت و هفتمین نشست عمومی شورا شهر کرمان طی روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه موضوع تخفیف ۷۵ درصدی عوارض واحدهای صنفی و به صورت ویژه عوارض پسماند این واحدها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر کدام از اعضای شورا نظری داشتند.
عده‌ای افزایش عوارض صنفی بویژه عوارض پسماند را اتفاقی نادرست می‌دانستند و اعتقاد داشتند چرا اصل  افزایش  اتفاق افتاده که بخواهد مشمول این تخفیف شود و عده‌ای دیگر بر این باور بودند که افزایش عوارض صنفی براساس فرمول وزارت کشور و ضروریات است و مصوبه شورا در این زمینه را نمی توان تغییر داد و فقط می توان با تخفیف ۷۵ درصدی به اصناف امسال کمکی به این واحدها کرد.
فتح الله مویدی عضو شورا گفت: این ۷۵ درصد تخفیف در عوارض پسماند واحدهای صنفی، تخفیف نیست؛ در واقع برای عوارض پسماند مبلغی که نباید تصویب شده و این تصویب اشتباه محض بوده است.
انتقاد از رشد هزار و 200 درصدی درصدی عوارض اصناف
وی با بیان اینکه ۳۰۰ درصد عوارض پسماند اصناف نسبت به سال گذشته افزایش یافته اظهارداشت: مثلا عوارض ۳۳۵ هزار تومانی یک بستنی فروشی در خیابان دستغیب آن هم فقط در بخش عوارض پسماند که بخشی از عوارض صنفی است به چهار میلیون و ۴۲۲ هزار تومان افزایش رسیده است.
این عضو شورا تصریح کرد: مکان صنفی در خیابان دستغیب با واحد صنفی در خیابان هزارو یکشب(مناطق گران) باید یک مبلغ واحد  عوارض پسماند را بدهند آیا این عادلانه است؟
مویدی افزود: من بچه نیستم و متوجه هستم که یک‌دفعه عوارض اصناف را یکهزار و ۲۰۰ درصد افزایش می‌دهید؛ کجای دنیا این گونه افزایش دارند و بعد از آن بیایند توجیه هم کنند؟. در موقعیتی که کرونا بوده و واحدهای صنفی متضرر شده اند، سال گذشته ۲ هزارو ۷۰۰ پروانۀ صنفی لغو پروانه  شده. چه کسی می‌خواهد جوابگوی این لغو پروانه‌های اصناف باشد.
وی با تاکید بر اینکه اصناف در ۲ سال کرونا هیچ کمکی از دولت دریافت نکردند و کلی متضرر شدند، اظهارداشت: واقعیت‌ها را بررسی کنید و براساس تولید زباله عوارض(عوارض پسماند واحدهای صنفی) بگیرید.
رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست شورای کرمان ادامه داد: چرا مردم در این شهر راه می‌روند از آنها عوارض می‌گیرید؟، بگذارید چیزی نگویم. این عوارض ارزش‌افزوده ۷۰ میلیارد تومانی در ماه را که شهرداری می‌گیرد، از جیب همین شهروندان و اصناف است. عوارض پروانه و حق تفکیک و ارزش‌افزوده و انواع عوارض را دارید از مردم می‌گیرید.
وی ادامه داد: مردم در حال انفجار هستند؛ دست از این سختگیری‌ها برای مردم بردارید. دلتان برای این شهر نمی‌سوزد؟ هر گره و نارضایتی که برای حکومت درست می‌کنید خیانت به خون شهداست.
مویدی بیان کرد: ۱۰ بار گفته‌ام یک نظرسنجی از مردم درباره عملکرد شورا گرفته شود. توجه نمی‌کنید مردم چه می‌خواهند.
وی ادامه داد: همه مدارک مربوط به عوارضی که از مردم گرفته می‌شود را جمع کرده‌ام و از طریق روزنامه‌ها آن را به مردم خواهم گفت.
عوارض برای آبادنی شهر
علیرضا نادری رییس شورا اما با اشاره به اینکه با درآمدهای کسب شده، شهر آباد می‌شود، افزود:  اگر در یک شهر آباد زندگی کنیم بهتر است یا جیبمان پول داشته باشد اما در شهری مخروبه و کثیف باشیم؛ اگر عوارضی هم تحت هر عنوان کم یا زیاد گرفته می شود در جهت آبادانی شهر است.
سید محمد صادق تقوی عضو شورا نیز با اشاره به اینکه قطعا همه خواستار این هستیم که یک شهر تمیز و عاری از آلایندگی داشته باشیم، افزود: اینکه ماهانه ۲۱ میلیارد تومان برای جمع آوری، دفع زباله در شهر هزینه می‌شود عدد قابل اهمیتی است.
وی ادامه داد: اگر شهرداری با کمک عادلانه و منطقی مردم قادر به تامین این مبلغ برای جمع‌آوری و دفع  زباله نباشد مجبور می‌شود زمین و منابع خود را به فروش برساند.
این عضو شورا تاکید کرد: عوارضی که شهرداری بابت پسماند واحدهای صنفی می‌گیرد صرف نظافت شهر و جمع‌آوری زباله استفاده خواهد شد.
ضرورت بازنگری در عوارض‌های صنفی
سید محمد موسوی عضو شوار نیز افزود:برای موضوع عوارض پسماند واحدهای صنفی درباره چگونگی محاسبه مقدار پسماند و متراژ محل صنفی برای سال ۱۴۰۱ در مصوبه سال گذشته شورا بحث و بر اساس  ۲ شاخص متراژ اعلامی اتاق اصناف و دستورالعمل وزارت کشور این محاسبات انجام شد.
وی ادامه داد: در فرمول محاسبه عوارض به لحاظ آنچه در آن اتفاق  افتاده از جهت دخل و تصرفاتی که شده با توجه به ضرایبی که برای ۱۴۰۱ اعمال کردند در بحث عوارض صنفی مربوط به صنوف و عوارض پسماند افزایش فوق العاده‌ای را داشته‌ایم.
این عضو شورا تاکید کرد: قطعا فرمول و نحوه تعیین میزان پسماند عوارض باید بازنگری شود.
وی بیان کرد: بحث اعمال ۷۵ درصد تخفیف برای عوارض پسماند واحدهای صنفی موضوع خوبی است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که موضوع (کیلوگرم پسماند) در فرمول محاسبه این عوارض اصلاح نشده و در سال آینده با افزایش این عوارض پسماند صنوف مواجه خواهیم بود.
قانون تنها اجازه کاهش یا لغو عوارض را داده
به گزارش ایرنا،حسین چناریان دیگر عضو شورا نیز افزود: مجموع عوارض واحدهای صنفی شامل عوارض صنف و پسماند است و در این راستا سرجمع عددی محاسبه و مبلغی به عنوان عوارض صنفی ملاک قرار می‌گیرد و اعمال می شود.
وی ادامه داد: عناصر فرمول محاسبه عوارض جزو اختیارات شورای شهر است و این  شورا اختیار دارد که عوارض محلی در محدوده یک شهر را تصویب کند؛ بنابراین باید با مشارکت اصناف، تلاش مجموعه شهرداری و شورا در آینده این عوارض منطقی و عادلانه شود.
 این عضو شورا با اشاره به اینکه برای اصلاح نحوه محاسبه عوارض پسماند واحدهای صنفی باید تلاش کنیم، تاکید کرد: امسال فرصت بررسی مجدد اجزای فرمول وجود ندارد و قانون تنها اجازه داده که این عوارض را لغو کنیم یا کاهش دهیم.
فرمول محاسبه عوارض صنوف عادلانه است
 محمد امینی زاده عضو شورا نیز با اشاره به اینکه  عوارضی که اصناف به شهرداری می‌دهند شامل ۲ بخش مجزاست، اشاره‌ای به وضعیت دریافت عوارض صنفی شهر کرمان  نسبت به شهرهای دیگر کرد و  افزود: در سال ۱۴۰۰ در حالی که مثلا یک خواربار فروشی در شیراز ۴۰۰ هزار تومان عوارض صنفی پرداخت می‌کرد در مقابل در کرمان یک خواربار فروشی ۱۰۰ هزار تومان پرداخت عوارض داشت.
وی ادامه داد: سال گذشته درصدی از عوارض صنفی که آن هم میزان کمی بود به عنوان عوارض پسماند پرداخت شده است اما این عوارضی که اصناف در سال گذشته پرداخت کردند قطعا پاسخگویی هزینه‌های جمع آوری پسماندها نبوده است.
این عضو شورا تاکید کرد: این فرمول محاسبه عوارض پسماند قطعا عادلانه است زیرا عوارض ماهیانه، مساحت واقعی، حداقل مساحت صنف مورد نظر و قیمت منطقه‌ای در آن لحاظ شده و باید گفت فرمول عوارض صنفی به سمت عادلانه شدن رفته است.
 مساله آب کشتارگاه کرمان حل شده
مویدی عضو شورا افزود: هم‌اینک در کشتارگاه کرمان آب شرب استفاده می‌شود  و بهداشت نیز  از این مکان بازدید و اعلام کرده که آب آشامیدنی در حال استفاده است.
در ادامه این جلسه همچنین مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورا به مشکل چند وقت پیش مربوط به تامین آب مناسب برای کشتارگاه اشاره و بیان کرد: هم‌اینک در کشتارگاه کرمان آب شرب استفاده می‌شود و بهداشت نیز  از این مکان بازدید و اعلام کرده که آب آشامیدنی در حال استفاده است.
کرمان نیازمند پارکینگ‌های طبقاتی
اما در ادامه جلسه منصور ایرانمنش عضو شورا به موضوع دیگری پرداخت و افزود: در مورد پارکینگ طبقاتی در سطح شهر کرمان مشکل داریم و  امیدواریم شاهد ساخت پارکینگ طبقاتی به ویژه در محورهای (چهارراه سمیه و خیابان شهید بهشتی) باشیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5452
اخبار مرتبط
نظرات شما