• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
بازار جهانی پسته تقدیم آمریکا شد؟

افت 60 درصدی صادرات پسته

براساس آمار گمرک در هفت ماهه سال جاری، صادرات پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد افت کرده است. میزان صادرات پسته ایران در بازه مورد بررسی 32 هزار تن گزارش شده است؛ درحالی که این رقم سال گذشته 80 هزار تن بود...

براساس آمار گمرک ایران در هفت ماهه سال جاری نزدیک به 33 هزار تن انواع پسته صادر شده است که ارزش آن بالغ بر 172 میلیون و 808 هزار تن است. این پسته ها در تمام سال‌های اخیر به 75 کشور جهان صادر شده است. طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی سال گذشته این رقم ۸۰ هزار تن به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار بوده است.
میزان صادرات در پایان سال گذشته نیز طبق اعلام گمرک  ۱۳۵هزار و ۳۲۲تن  به ارزش ۹۱۴میلیون و ۴۲۷هزار و ۸۲۶ دلار بوده است. محمد صالحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران در این باره گفت: حدود دو سال ‌متوالی است که ما با سرمازدگی مواجه هستیم، اما گذشته از سرمازدگی صادرکنندگان مشکل رفع تعهد ارزی دارند، در واقع از سال‌گذشته که دولت صادرکنندگان پسته را موظف کرده است، پسته‌ای که با ارز آزاد می‌خرند را در نیما عرضه کنند؛ صادرکنندگان دیگر تمایلی به صادرات ندارند، چون این اتفاق به‌شدت به صادرکنندگان آسیب می‌زند.  او افزود: همین الان ما پسته را با نرخ آزاد بخریم و بعد بخواهیم در نیما عرضه کنیم باید 15‌درصد زیر قیمت پسته را تحویل بدهیم. براین اساس نیز به‌رغم اینکه درحال‌حاضر انبارهای کشاورزان و صادرکنندگان مملو از پسته است، ولی صادرکنندگان تمایلی به صادرات ندارند.
صالحی در مورد قیمت‌ جهانی پسته نیز گفت: ما مشکلی در قیمت‌گذاری در بازار جهانی نداریم؛ چون غیر از آمریکا رقیبی نداریم. آمریکا یک رقم پسته دارد و قیمت آن نیز 8‌هزارو 400 الی 8‌هزارو 500 دلار در تن است، در مقابل ایران چند رقم پسته دارد؛ براین اساس ارقام ریز پسته را زیر 8‌هزار دلار و ارقام درشت پسته را 9‌هزار دلار عرضه می‌کنیم.
به باور فعالان اقتصادی این حوزه یکی از مسائل  مهم و چالش برانگیز میزان تولید است. صالحی در این باره گفت:سال 1399 میزان تولید پسته 220‌هزار تن بود؛ این رقم در سال‌گذشته 70‌هزار تن افت کرد. در سال‌گذشته ما 150‌هزار تن پسته تولید کردیم. پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به 135‌هزار تن برسد. این روند نیز ناشی از سرمازدگی شدید در سال‌های اخیر بود. گذشته از اینکه کشاورزان پول کافی برای اصلاح باغات خود نداشتند.
او افزود: درحالی که آمریکا بیش از 600‌هزار تن پسته تولید می‌کند و اگر این روند ادامه پیدا کند آمریکا به‌طور کامل بازار پسته را از ما می‌رباید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5507
اخبار مرتبط
نظرات شما