• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در مهرماه صورت گرفت؛

سقوط آزاد فروش و تولید صنعتی و معدنی‌‌ها

میزان فروش تولیدات صنعتی در مهرماه امسال بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، افت سنگین 15.8 درصدی داشته و محصولات معدنی هم افتی 40 درصدی داشته‌اند...

همچنین داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد تولیدات صنعتی در مهر امسال در مقایسه با شهریور 4.3درصد افت داشته و در این میان شرکت‌هایی که محصولات معدنی تولید می‌کنند شاهد 31درصد افت تولید بوده ایم که بیشترین کاهش در تمام صنایع محسوب می شود.  
افت فروش محصولات صنعتی در مهرماه در حالی ثبت شده که شهریورماه امسال بعد از ماه‌ها میزان تولید و فروش شرکت‌های صنعتی با افزایش مواجه شد، اما این روند ادامه نیافت و آنطورکه مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود، که با عنوان گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد منتشر می‌شود، اعلام کرده هم میزان تولید و هم میزان فروش شرکت‌های صنعتی کاهش یافته و شدت افت فروش در برخی از صنایع بسیار زیاد بوده است. طبق این گزارش میزان تولید و فروش مهم‌ترین صنایع ایران ازجمله شرکت‌های پتروشیمی، تولیدکننده‌های فلزات پایه، محصولات معدنی و خودرو‌سازی‌ در مهرماه امسال با افت همراه بوده است
براساس داده ها با وجود آنکه در نیمه نخست سال جاری میزان فروش صنعت خودرو افزایش یافته بود اما در این مدت با افت 16.5درصدی فروش مواجه شده و علت آن کاهش فروش خودرو‌های سواری و سبک بوده است. کمترین میزان افت فروش در نخستین ماه پاییز مربوط به گروه فلزات پایه یعنی تولیدکننده‌های فولاد، مس، آلومینیوم، روی و... است که با نزول 9.2درصدی فروش مواجه شده‌اند.
براساس ارزیابی های صورت گرفته علت افت فروش محصولات صنعتی به دلیل کاهش تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان و اتفاقات اخیر صورت گرفته است. به اعتقاد کارشناسان مرکز پژوهش‌ها شرکت‌های صنعتی همچنین به ‌دلیل بی ‌ثباتی نرخ ارز در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه شده‌اند که این امر بر میزان تولید آنها اثرگذاشته است.  
در مهرماه امسال همچنین میزان فروش محصولات شیمیایی که عمدتا شامل تولیدکننده‌های پتروشیمی هستند با افت 26.7درصدی مواجه شده است. علت کاهش فروش تولید کننده‌های پتروشیمی که ازجمله مهم‌ترین صنایع ایران هستند کاهش قابل‌توجه فروش خوراک پالایشگاه‌ها، کودها و ترکیبات نیتروژن و همچنین متانول بوده است.
از دیگر صنایعی که در مهرماه امسال با کاهش فروش مواجه شده می‌توان به صنایع غذایی و آشامیدنی اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت‌ها در مهر امسال 10.6درصد افت داشته است و همه محصولاتی که در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند به جز لبنیات با افت فروش مواجه شده‌اند. نکته قابل توجه این است که با گذشت 6ماه از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های اساسی، همچنان شاهد کاهش فروش محصولات روغنی هستیم.
یکی دیگر از صنایع مهمی که در مهر امسال با کاهش تولید مواجه شده، صنایع غذایی و آشامیدنی است. آمارها نشان می‌دهد میزان تولید این شرکت‌ها در مهر 14.9درصد افت کرده است. یک بررسی کلی نشان می ‌دهد این افت تولید به غیر از لبنیات در سطح همه محصولات غذایی و آشامیدنی رخ داده است. طبق این اطلاعات همچنین میزان تولید شرکت‌هایی که محصولات فلزی تولید می‌کنند نیز به 1.2درصد نزول کرده است. گروه محصولات شیمیایی نیز در این ماه با کاهش تولید مواجه شده و دلیل اصلی این موضوع کاهش تولید لاستیک و پلاستیک بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5587
اخبار مرتبط
نظرات شما