• سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024

  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024
رئیس اتاق بازرگانی کرمان در افتتاح دفتر هیات صلح اتاق، پیشنهاد داد

تشکیل دادگاه‌ خاص جرائم اقتصادی در کرمان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در مراسم راه اندازی هیئت صلح اتاق بازرگانی گفت: لازم است دادگاه های خاص جرایم اقتصادی و دادگاه های تجاری تشکیل و این اقدام در استان کرمان به صورت جدی دنبال شود...

دفتر هیات صلح اتاق کرمان در آئینی با حضور رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، رئیس کل و برخی مدیران دادگستری استان با هدف رفع نگرانی فعالان اقتصادی، حمایت از اقتصاد، تولید و اشتغال افتتاح شد.
رئیس اتاق کرمان در این آئین با اشاره به اهتمام ویژه دستگاه قضا مانند دولت و نمایندگان مجلس در استان در زمینه حمایت از فعالان اقتصادی و همچنین قدردانی از آنها گفت: موضوع صلح و سازش پیش از این در اتاق کرمان وجود داشته به طوری که در موردی از اختلاف، با همت جلیل کاربخش نایب رئیس اتاق کرمان و علی نظری از پیشکسوتان صادرکننده پسته، طی چندین ماه برگزاری جلسات صلح و سازش، مشکل برطرف و از تشکیل حدود 300 پرونده قضایی جلوگیری شد.
سیدمهدی طبیب زاده، با بیان اینکه مبحث مهم صلح و سازش از این پس با قدرت و قوت بیشتری در اتاق کرمان دنبال خواهد شد، افزود: در قانون اساسی اتاق به عنوان مشاور سه قوه فعالیت دارد و اتاق کرمان سعی کرده در این زمینه مشاور امین باشد و هر جا که دستگاه قضا تشخیص دهد، همچنان نظرات کارشناسی خود را ارائه می دهد. وی به امضای تفاهم نامه مشترک بین اتاق کرمان و دادگستری استان که اخیرا به امضا رسیده اشاره و تصریح کرد: ایجاد دفتر صلح یکی از بندهای این تفاهم نامه بود که امروز اجرا شد و در ادامه تشکیل دادگاههای تجاری ویژه فعالان اقتصادی را نیز خواستاریم.
رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در بحث آموزش نیز اتاق کرمان فعال است به طوری که در حال حاضر دوره آموزشی ویژه قضات شرکت کننده در شوراهای حل اختلاف در اتاق کرمان برگزار می شود و در ادامه نیز آماده برگزاری دوره های آموزشی مختلف متناسب با نیاز وکلا، قضات و کارشناسان دادگستری هستیم. طبیب زاده، با اشاره به اینکه مرکز داوری اتاق کرمان نیز آمادگی رسیدگی به پرونده های ارجاع شده را نیز دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت اتاق کرمان از نظر کارشناسی قوی و توانمند است و می تواند به دستگاه قضا کمک کند.
در ادامه این نشست رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: اگر چه قاضی و قضاوت، جایگاه ویژه ای دارند اما در اولویت نیستند بلکه موضوع صلح و سازش مورد تاکید و اولویت است و از قضاوت برای راهکار پایانی استفاده می شود. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: امروز در جامعه این واقعیت وجود دارد که برخی مسائل با صلح و سازش به صورت ریشه ای حل شده اند و ادامه نیافته اند، اما گاهی مسائل مطرح شده در دادگاهها اگر هم حل شوند چه بسا مدت دیگری به شکل دیگری بروز می کنند و آن اختلاف باقی می ماند.
وی با تاکید بر اینکه در سازش ها حتما باید عدالت به معنای احقاق حق طرفین رعایت شود، تصریح کرد: صلح، سازش و رعایت عدالت در مسائل اقتصادی بسیار مهم است و تا امنیت کامل اقتصادی حاکم نباشد توسعه اقتصادی شکل نخواهد گرفت که بخشی از این امنیت توسط فعالیت های قضایی تامین می شود. حجت الاسلام حمیدی، با اشاره به اینکه سرمایه گذار و فعال اقتصادی نیازمند فضای امن برای سرمایه گذاری و فعالیت است، اظهار کرد: ایجاد دفتر صلح و سازش در اتاق بازرگانی علاوه بر اشاعه این فرهنگ، باعث جذب سرمایه گذار بیشتر و قوت قلب سرمایه گذاران خواهد شد.
وی در ادامه از موافقت رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با تشکیل شعبه تخصصی حل اختلاف برای اتاق بازرگانی کرمان خبر داد و گفت: این شعبه به عنوان مکمل در کنار دفتر صلح به فعالیت خواهد پرداخت. رئیس کل دادگستری استان کرمان، همچنین از راه اندازی هیات داوری تخصصی ویژه فعالان اقتصادی و راه اندازی شعبه میانجی گری در اتاق کرمان خبر داد و افزود: زیرساخت های لازم برای فعالیت دادگاههای تجاری را مطابق قانون فراهم خواهیم کرد تا دادرسی و قضاوت تجاری به صورت تخصصی انجام شود.
حجت الاسلام حمیدی، به فعالیت قضات بازنشسته و یا حقوقدانان مورد اعتماد در هیات های حل اختلاف مالیاتی و تامین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر قاضی شاغل در این هیات ها نداریم که شاید این تغییر و تحول  در کنار دوره های آموزشی که اتاق برای قضات برگزار کرده و رضایت بخش بوده، باعث ایجاد دقت بیشتر در رسیدگی پرونده های حل اختلاف شود. وی بیان کرد: مجموع این اقدامات نشان دهنده حمایت دستگاه قضایی استان بیش از گذشته، از فعالان اقتصادی، کار، اشتغال و تولید است تا جهشی در اقتصاد استان ایجاد شود

به گزارش روابط عمومی اتاق اتاق کرمان،در ادامه رئیس مرکز داوری اتاق کرمان از توجه ویژه رئیس کل دادگستری استان به بازنگری و بروز رسانی تفاهم نامه با اتاق کرمان پیش از امضای آن قدردانی کرد و گفت: اولین نتیجه این تفاهم نامه تشکیل دبیرخانه کمیته حمایت قضایی در اتاق کرمان بود که پیش از جلسات رسمی، پیش جلساتی برای بررسی بهتر پرونده ها برگزار می شود. منصور سالاری اظهار کرد: اگر دادگاههای تجاری نیز برای پرونده های فعالان اقتصادی به طور ویژه تشکیل شود به امنیت اقتصادی بسیار کمک خواهد کرد. وی در پایان از آمادگی اتاق کرمان برای برگزاری همایش ملی داوری با حضور داورانی از سراسر کشور خبر داد.
گفتنی است در این نشست برخی فعالان اقتصادی به بیان مسائل و مشکلات قضایی خود پرداختند. همچنین"عباس جبالبارزی" عضو هیات رئیسه اتاق کرمان،"محمود صنعتی"مشاور اتاق کرمان و"منصور سالاری" رئیس مرکز داوری اتاق کرمان به عنوان صلح یاران هیات صلح اتاق کرمان معرفی و احکام خود را از رئیس کل دادگستری استان دریافت کردند.





 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5615
اخبار مرتبط
نظرات شما