• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
«محمدرضا وزیری نسب» راهی سفر آخرت شد؛

درگذشت پیشکسوت فرش دستباف کرمان

محمدرضا وزیری نسب رئیس اسبق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف کرمان دار فانی را وداع گفت. «اقتصاد کرمان» ضایعه درگذشت این چهره ارزشمند و پیشکسوت را به پیشگامان و فعالان صنعت فرش دستباف استان و خانواده وزیری‌نسب تسلیت می گوید...

وزیری نسب که از چهره های پیشکسوت هنر صنعت فرش دستباف کرمان است در سال های اخیر همواره به طرح دغدغه‌های خود درباره افول این صنعت و آسیب‌هایی که به آن وارد شده می پرداخت و مسیر احیای مجدد این صنعت را یادآور می‌شد.
او در یکی از گفت و گوهای خود با رسانه ها در خصوص وضعیت فرش دستباف کرمان می گوید: وضعیت فرش دستباف کرمان مطلوب نیست و در صورت تداوم این امر شاهد ضربه بیشتر به این هنر اصیل کرمان خواهیم بود.
وزیری نسب تاکید می کند: حمایت از تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف تنها راه نجات فرش دستباف از این اوضاع است اما در شرایط کنونی تولید فرش دستباف مقرون به صرفه نیست و فعالان این بخش نیاز به حمایت‌های دولت و سیاستهای عملی و تشویقی دارند.
وی با اشاره به مسن شدن آخرین نسل بافندگان می افزاید: گرایش به قالی بافی با توجه به وضعیت کنونی این هنر و صنعت کم شده و بیم آن وجود دارد که نسل آینده فرش بافان در کنار کاهش شدید جمعیتی با کاهش انگیزه نیز مواجه شوند و در نهایت این هنر در خاطره ها بماند.
وزیری نسب افزایش بی رویه نرخ مواد اولیه فرش بافی از جمله نخ خامه، پشم و ابریشم را دلیل اصلی رکود در بازار می داند و می گوید: از سوی دیگر می بینیم که در کشورهای رقیب تولید قالی با استفاده از کپی برداری از نقشه های اصیل کرمان با نرخ پائین ادامه دارد و بازار فرش از دست هنرمندان و صادرکنندگان کرمانی خارج شده است.
وی اظهار می دارد: هم اکنون مهمترین وارد کنندگان فرش کرمان را کشورهای عربی تشکیل می دهند و به بازار مصرف فرش کرمان در اروپا و آمریکا صدمه جدی وارد شده است و به دست بافندگان چینی افتاده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5653
اخبار مرتبط
نظرات شما