• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
زیان استان کرمان از خام فروشی؛

رئیس اتاق کرمان:صادرکننده ارزش افزوده هستیم!

رئیس اتاق کرمان در نشست مدیران واحدهای تابعه امور اقتصادی و دارایی استان با فعالان اقتصادی گفت: استان ما صادرکننده ارزش افزوده است زیرا اقلام صادراتی ما به طور عمده به صورت خام صادر می شود و سرمایه گذاری در فراوری محصولات انجام نشده است...

سیدمهدی طبیب زاده افزود: سال هاست که تعداد صادرکننده، بازارها و نوع کالا و محصول صادراتی کرمان مشابه و یکسان بوده و کمتر به فکر ایجاد ارزش افزوده بیشتر بوده ایم. وی با اشاره به اینکه گمرک بسیار می تواند به توسعه صادرات استان کمک کند، اظهار کرد: به بیمه های تجاری در استان چندان توجهی نمی شود در حالی که نقش مهمی در آرامش، امنیت و اشتغال استان دارند و می توان با اصلاح برخی قوانین و مقررات بیمه های تجاری را بهتر اجرا کرد.
طبیب زاده، اظهار کرد: همچنین استان کرمان سهم 7 تا 9 درصدی در بورس و فرابورس دارند اما نتوانسته ایم از این فرصت ها استفاده کنیم که اتاق کرمان در رابطه با برگزاری دوره های آموزشی برای تامین مالی از بازارهای سرمایه آمادگی خود را اعلام می کند. وی با اشاره به اینکه سود سهام شرکت های بزرگ از استان خارج و بین سهامداران توزیع می شود، خاطرنشان کرد: مجموع سود شرکت های بزرگ، حقوق دولتی و ... باعث می شود که سالانه 100 هزار میلیارد تومان از استان خارج شود. رئیس اتاق کرمان در ادامه رویکرد جدید اداره کل اقتصادی و دارایی استان را پیگیر و دغدغه مند نسبت به رفع مسائل اقتصادی عنوان کرد و گفت: این رویکرد با دیدگاه عالمانه و تخصصی تاثیرگذار خواهد بود.
سامانه ای برای ارزیابی رضایت از عملکرد ذیحسابان وجود ندارد
عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه اتاق متولی پایش محیط کسب و کار است، گفت: محیط کسب و کار باید قابل پیش بینی باشد و بتوان برای آن برنامه ریزی کرد، اما متاسفانه در شرایطی هستیم که نمی توانیم برای روز بعد نیز برنامه ریزی کنیم به طوری که به عنوان مثال نرخ ارز از شهریورماه سال جاری تاکنون تغییر 20 درصدی داشته است. عباس جبالبارزی افزود: در این شرایط آیا بانک ها سقف تسهیلات سرمایه در گردش را 20 درصد افزایش می دهند و یا در قراردادهای ریالی این تغییرات را اعمال می کنند؟ که قطعا پاسخ خیر است.
وی ادامه داد: ذیحسبان موظف هستند که پول محاسبه شده را در زمان خود پرداخت کنند در حالی که این مسئله رعایت نمی شود و متاسفانه در سازمان هایی که ذیحسابان فعالیت دارند هیچ سامانه ارزیابی برای سنجش میزان رضایت مراجعه کنندگان وجود ندارد. جبالبارزی، با اشاره به اینکه به نظر می رسد 90 درصد پرونده های مالیاتی رسیدگی می شوند در حالی که باید تعدادی پرونده به صورت رندومی رسیدگی شود، تصریح کرد: همچنین ضمانتنامه های بانکی برای ترخیص کالا از گمرک نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود که این مسئله به معنای حمایت از تولید نیست. عضو هیات رئیسه اتاق کرمان بیان کرد: ثبت زمان بر و دردسرساز الکترونیکی شرکت ها، ثبت اطلاعات فعالان اقتصادی در سامانه توسعه تجارت علاوه بر سامانه های گذشته، قطع برق و گاز واحدهای تولیدی در تابستان و زمستان، عدم تمدید تسهیلات در گردش بنگاه های تولیدی توسط بانک ها، بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استان است.
مقررات اصلاح شده اجرا نمی شوند
در ادامه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان نشست مدیران واحدهای تابعه امور اقتصادی و دارایی استان را در تبادل فکری بین بخش خصوصی، دولت، تشکل ها و جامعه مدنی تاثیرگذار دانست و بیان کرد:  در هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، همان مقدار اندک مقرراتی که اصلاح می شود در بدنه اجرایی دستگاهها به طور کامل اجرا نمی شود. صادق سلطانی نژاد، با اشاره به اینکه اتاق و فعالان اقتصادی به احصا مقررات  مزاحم به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کمک کند، افزود: ضعف ما عدم رصد کردن اجرای اصلاحات مقررات بود که در دستور کار قرار گرفته و باید دلایل عدم اجرا بیان شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی ادامه داد: همچنین ساختار صدور مجوزها تغییرات اساسی داشته که در حال حاضر صدور مجوز از مسیر درگاه ملی انجام می شود اما اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت نگرفته است. سلطانی نژاد، برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری استان(کرمان آیدکس) توسط اتاق کرمان را بسیار مفید عنوان و بیان کرد: توانستیم با کمک این همایش و برنامه های جانبی آن 91 فرصت سرمایه گذاری را در سایت سازمان سرمایه گذاری کشور بارگذاری کنیم که امیدواریم اولویت های سرمایه گذاری با همکاری اتاق و سایر بخش ها مشخص و اقدامات لازم صورت گیرد.
گفتنی است در این نشست برخی مدیران سازمان های تابعه اداره کل اقتصاد و دارایی استان و برخی فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود پرداختند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/5679
اخبار مرتبط
نظرات شما