• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
آغاز اجلاس داووس؛

مجمع جهانی اقتصاد بر چه مسائلی تمرکز دارد؟

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد که هر ساله در داووس برگزار می‌شود، برخلاف تمام انتقاداتی که برای گردهمایی صاحبان ثروت و قدرت جهان به آن وارد است دستاوردهای بزرگی داشته و رسیدگی بی‌طرفانه به مسائل جهان را همیشه در اولویت خود قرار داده است...

داووس یک شهر کوهستانی کوچک در کشور سوئیس است که هر سال در ماه ژانویه به مدت یک هفته نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) را میزبانی می‌کند. اما در داووس چه اتفاقی می‌افتد و اهمیت آن در کجاست؟
مجمع جهانی اقتصاد چیست؟
به نقل از یورونیوز، مجمع جهانی اقتصاد در سال 1971 توسط کلاوس شواب، اقتصاددان و پروفسور سوئیسی-آلمانی، با هدف تقویت همکاری جهانی در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تأسیس شد.
هدف این سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی که اکنون مقر آن در نزدیکی ژنو قرار دارد، گرد هم آوردن بخش‌های دولتی و خصوصی برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای این مشکلات جهانی بود و تعهد به بهبود وضعیت جهان یکی از اصول پایه‌گذاری آن است که طی این سالها همچنان باقی مانده است.
اولین نشست WEF پنج دهه پیش در داووس برگزار شد و از آن زمان تا کنون هر ساله مرکز گردهمایی سالانه آن بوده است، نام این شهر حتی به عنوان یک نام رایج دیگر برای این رویداد تبدیل شده است.
چه کسانی در اجلاس داووس حضور پیدا می‌کنند؟
آنچه افرادی مانند دونالد ترامپ، گرتا تونبرگ و التون جان را که هیچ مشترکاتی با هم ندارند به یکدیگر متصل می‌کند این است که قبلاً در اجلاس داووس شرکت کرده‌اند.
یکی از منحصر به فردترین مسائل در مورد داووس افرادی هستند که در آن شرکت می‌کنند. در حالی که این نشست اغلب به عنوان بازاری برای 1 درصدی‌های ممتاز جهان مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما مردم نیز برای اعمال نفوذ بر این افراد سرشناس و قدرتمند تلاش می‌کنند تا بر تغییرات در مقیاس جهانی تأثیر بگذارند.
به طور معمول، می‌توان انتظار حضور رهبران جهان، معمولاً رئیس جمهور کنونی ایالات متحده، رهبری اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد و همچنین رهبران تجاری و کارآفرینان، متفکران و دانشگاهیان برجسته، روسای سازمان‌های غیردولتی و بخش خیریه، نوآوران، رسانه‌ها، جامعه مدنی، فعالان از همه عقاید و حتی گاهی افراد مشهور را داشت.
و تجمع این افراد در یک مکان به معنای دسترسی بی‌سابقه بسیاری از افراد به تصمیم‌گیرندگان جهانی است.
لیست رسمی مهمانان اغلب بسیار انحصاری است و از حدود 2 تا 3 هزار شرکت‌کننده و سخنران تشکیل شده است، اما خود جلسه هزاران نفر دیگر را به رویدادهای حاشیه‌ای خود جذب می‌کند. همچنین داووس جایی است که شرکت‌ها و حتی کشورها و مناطق غرفه‌های خود را برای فروش مفاهیم و خدمات یا جذب سرمایه برپا می‌کنند.
در امتداد گذرگاه اصلی داووس، خانه‌هایی هستند که در آن شرکت‌ها می‌توانند برای یک هفته فضایی را اجاره کنند تا پایگاه‌هایی را برای استقبال از بازدیدکنندگان، برگزاری جلسات و غیره راه‌اندازی کنند که فراتر از سخنرانی‌ها و پانل‌های اصلی در مرکز کنگره یعنی مرکز اصلی داووس، به خودی خود یکی از ویژگی‌های بارز این رویداد سالانه بوده است.
دلیل حضور در داووس چیست؟
یکی از اصول پایه‌گذاری مجمع جهانی اقتصاد بی طرف بودن، مستقل بودن و عاری بودن از منافع خاص بود. اما با این حال داووس هرگز دور از انتقاد نبوده اسات. با توجه به کنار هم قرار گرفتن برنامه‌های رقیب و همپوشانی حوزه‌های سیاسی و شرکتی، این مجمع اغلب هدف انتقاد مخالفانی قرار دارد که استدلال می‌کنند داووس یک نیروی بدخیم در جهان است.
به عنوان مثال، یکی از انتقادهای اصلی که هر ساله به سازمان‌دهندگان این رویداد وارد می‌شود، ریاکاری در مورد وجود بحران آب و هوایی در دستور کار جلسه است، در حالی که از هر 10 شرکت کننده در سال 2022، یک نفر با جت شخصی برای رسیدن به آنجا سفر کرده است.
شاید این انتقادها تا حدودی درست باشد و این مجمع تنها ویترینی برای ثروتمندان و قدرتمندان جهان فراهم کند، اما داووس یک انجمن بی‌نظیر برای بحث و مناظره در مقیاس جهانی است و دستاوردهای مهمی در تاریخ 50 ساله خود دارد.
در سال 1988، توافقنامه‌ای معروف به اعلامیه داووس، که در این نشست به امضا رسید، به ترکیه و یونان کمک کرد تا از آستانه درگیری مسلحانه عقب‌نشینی کنند.
به گزارش تجارت‌نیوز،مجدداً در سال 1992، نلسون ماندلا و رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی، اولین حضور مشترک خود را در صحنه بین‌المللی در داووس داشتند که مسلماً گامی مهم در جهت پایان دادن به آپارتاید بود. این زوج یک سال بعد جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.
در سال 2000، اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی (Gavi) در داووس راه اندازی شد که از آن زمان دسترسی میلیون‌ها نفر به واکسن‌ها را بهبود بخشیده است. از زمان ایجاد، این اتحاد، در واکسیناسیون 760 میلیون کودک در سراسر جهان مشارکت داشته است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6278
اخبار مرتبط
نظرات شما