• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
تفاوت های طلای سفید و پلاتین؛

کدامیک برای سرمایه گذاری به صرفه تر است؟

سالانه در جهان حدود 80 تن پلاتین از دل طبیعت استخراج می‌شود اما میزان استخراج طلا از طبیعت، سالانه بیش از 2700 تن است.بیشتر مردم از لحاظ ظاهری نمی‌توانند طلای سفید و پلاتین را یکدیگرتشخیص دهند زیرا این دو فلز گرانبها هر دو سفید رنگ هستند...

اما این دو فلز با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. در ادامه فرق طلای سفید و پلاتین را مورد بررسی قرار می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که خرید کدام به صرفه‌تر است.
طلای سفید چیست؟
طلای سفید آلیاژی است از طلای زرد رنگ که با فلزات دیگری ترکیب شده و به رنگ سفید درآمده است. این فلزات که با طلای زرد ترکیب می‌شوند باعث می‌شود طلا مستحکم‌تر شود. طلای 24 عیار بسیار نرم و شکننده است به همین دلیل برای ساخت زیورآلات مناسب نیست.
شرکت‌ها، برای تولید طلای سفید، به طلای زرد رنگ فلزات نیکل، مس، روی یا پالادیوم اضافه می‌کنند. فلزاتی که به طلای خالص اضافه می‌کنند باعث می‌شود عیار طلا پایین‌تر از میزان خالص آن بیاید. طلای سفید ساخته شده با استفاده از این فلزات دارای عیار 18 است. نکته قابل توجه و مهم این است که در طبیعت طلای سفید وجود ندارد بلکه این فلز ساخته دست انسان است.
پلاتین چیست؟
پلاتین فلزی زیبا و بسیار مستحکم است که در طبیعت وجود دارد و انسان می‌تواند آن را با استفاده از تکنولوژی‌های نوین برداشت کند. در ساخت جواهرات و زیورآلات پلاتینی، فلزات دیگر را به آن اضافه نمی‌کنند.
ماندگاری طلای سفید و پلاتین
یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ساخت جواهرات، ماندگاری فلز گرانبهایی است که برای ساخت این زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. فلز پلاتین استحکامی بسیار بالاتر از طلای سفید دارد و به جرات می‌توان گفت که پلاتین یکی از مستحکم‌ترین فلزات شناخته شده است.
در جواهرسازی ماندگاری روکش فلز اهمیت ویژه دارد. به دلیل استحکام پلاتین، جواهراتی که از پلاتین ساخته شده‌اند محکم‌تر از جواهراتی هستند که از طلای سفید ساخته شده‌اند.
نکاتی جالب درباره فرق های طلای سفید و پلاتین
طلای سفید و پلاتین از چند نظر با هم تفاوت دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
کمیابی
سالانه در جهان حدود 80 تن پلاتین از دل طبیعت استخراج می‌شود اما میزان استخراج طلا از طبیعت، سالانه بیش از 2700 تن است.
میزان خلوص فلز
طلای سفید دارای ناخالصی است و با سایر فلزات ترکیب شده است اما فلز پلاتین بصورت آلیاژی نیست و خالص است. طبق یک قاعده کلی فلزات گرانبها هرچقدر خالص‌تر باشند با ارزش‌تر هستند.
در ساخت برخی حلقه‌ها وزن پلاتین به کار رفته بیشتر از طلای سفید در حلقه‌های مشابه است چرا که همان طور که اشاره شد پلاتین با فلزات دیگر ترکیب نمی‌شود. همین مساله ممکن است باعث شود حلقه‌‍ای از جنس پلاتین گران‌تر از حلقه‌ای از جنس طلای سفید با وزن مشابه باشد.
دشواری ساخت جواهر با فلز گرانبها
ساخت جواهرات از برخی از فلزات به علت استحکامی که دارند، بسیار سخت و هزینه‌بر است. به همین ترتیب ساخت جواهرات با استفاده از طلای سفید نسبت به پلاتین بسیار آسان‌تر است. همین موضوع هم باعث می‌شود اجرت و دستمزد بالاتری برای جواهرات پلاتینی در نظر گرفته شود.
حساسیت پوستی
برخی از افراد نسبت به برخی آلیاژها حساسیت پوستی دارند به همین دلیل فلزی که حساسیت و آلرژی کمتری ایجاد کند در جامعه متقاضی خاص خود را دارد و می‌تواند مناسب آنها باشد. فلز پلاتین نسبت به طلای سفید حساسیت کمتری ایجاد می‌کند. به علاوه، فلز پلاتین کاربرد‌های پزشکی نیز دارد.
ماندگاری و طول عمر
منظور از ماندگاری، از بین رفتن فلز نیست بلکه به معنی این است که فلز مورد نظر تا چه زمانی زیبایی ظاهری خود را حفظ می کند. پلاتین دارای میزان ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به طلای سفید است. هنگامی که یک قطعه پلاتین و یک قطعه طلای سفید را از لحاظ سختی مورد آزمایش قرار دهید، مشخص می‌شود که سختی پلاتین دو برابر سختی طلای سفید است.
خرید طلای سفید به صرفه‌تر است یا پلاتین؟
پلاتین نسبت به طلای سفید چگالی بالاتری دارد. به همین دلیل برای خرید یک قطعه جواهر پلاتینی باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم. به این معنی که اگر دو قطعه جواهر مشابه از طلای سفید و پلاتین ساخته شده باشد، قطعه ساخته شده از پلاتین سنگین‌تر است و به تبع قیمت بالاتری دارد.
سرمایه‌گذاری در کدام یک بهتر است؟
سرمایه‌گذاری در طلا کمی متفاوت‌تر از سرمایه‌گذاری در پلاتین است. فلز پلاتین بیشترین مصرفی که دارد، مصرف صنعتی است اما طلا بیشتر در ساخت سکه و جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل این تفاوت، هرگاه اقتصاد جهانی وارد رکود شود قیمت پلاتین کاهش خواهد یافت و هرگاه اقتصاد جهانی وارد رشد شود به دلیل نیاز صنعت به پلاتین، قیمت این فلز گرانبها افزایش خواهد یافت.
در ایران تعداد طلا فروشی‌ها بسیار زیاد هستند و خرید و فروش طلا به آسانی اتفاق می‌افتد اما کسانی که در بازار پلاتین فعالیت می‌کنند زیاد نیستند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این فلز در ایران نقد شوندگی پایین‌تری نسبت به طلای سفید دارد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6314
اخبار مرتبط
نظرات شما