• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
ثبت بازدهی منفی در بازارهای دلار و سهام؛

بازدهی بازارها در اولین هفته بهمن 1401

بررسی بازدهی بازارها در نخستین هفته بهمن‌ماه نشان می‌دهد دلار و بورس روند منفی در بازارهای سرمایه‌ای داشته‌اند. در این میان بازار طلا بیشترین بازدهی را داشت...

بازارهای مالی و سرمایه‌ای در هفته گذشته تحت تاثیر اخبار بین‌المللی و تصمیمات پارلمان اروپا افزایشی بودند؛ این در حالی است که طی هفته‌ جاری قیمت دلار و سکه در بازار آزاد نوسان زیادی داشت و  در نهایت با روند افزایشی در آخرین روز هفته بسته شد.
قیمت دلار
قیمت دلار در این هفته بازدهی منفی داشت؛ بازدهی این بازار در هفته گذشته ۳/۴۷ درصد بود.
صرافی ملی روز پنج‌شنبه ۲۹ دی، قیمت دلار را ۴۱ هزار و ۹۸۳ تومان اعلام کرد. این در حالی است که قیمت این اسکناس آمریکایی روز گذشته در صرافی ملی  ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد و نسبت به هفته گذشته ۰/۴۴ درصد بازدهی منفی داشت.
بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت دلار ۱۸۳ تومان در یک هفته گذشته ارزان شده است.
روند قیمت دلار در نخستین هفته بهمن‌ماه متاثر از سیگنال‌های بین‌المللی و تلاش‌های داخلی، روند پرنوسانی را پشت‌ سر گذاشت.
این اسکناس آمریکایی که دو روز ابتدایی هفته جاری را با روند افزایشی طی کرد، در حالی روز دوشنبه در مسیر نزولی قرار گرفت که نهاد پولی کشور این بار بازار آزاد را به رسمیت شناخت و دست بانک مرکزی از آستین بازارساز خارج شد.
معامله‌گران که با خوشبینی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه را پشت‌ سر گذاشتند، بار دیگر روز پنجشنبه با افزایش قیمت دلار، با بازار احتیاطی و انتظارات تورمی مواجه شدند.
این هفته، سقف دلار سهمیه‌ای افزایش پیدا کرد، حلقه تحریم‌های بین‌المللی تنگ‌تر شد و مسیر عراق برای ورود ارز به کشور در دست‌انداز سخت‌گیری‌های امنیتی آمریکا افتاد؛ در همین حال شاخص بورس هم افت کرد.
همچنین بازار معاملات آزاد ارز از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته شد و بانک مرکزی ادعا کرد به طور مستقل و مستقیم بازار مذکور را مدیریت می‌کند.
قیمت طلا
طلا این هفته بازدهی ۴/۱۱ درصدی داشت، بازدهی این بازار این هفته بیشترین بازدهی را داشت.
قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۱، دو میلیون و ۳۳ هزار تومان‌ بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۶ بهمن ۱۴۰۱، دو میلیون و ۱۱۷ هزار تومان معامله شد. طلا در هفته ابتدایی بهمن‌ماه ۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان نسبت به هفته قبل گرانتر شد.
روز پنجشنبه ۶ بهمن‌ماه هر مثقال طلا با ۲۴۰ هزار تومان افزایش قیمت، در کانال جدید ۹ میلیون تومانی قرار گرفت.
مثقال طلا در سه ماه گذشته بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران شده و رشد قیمتی در حدود ۵۷ درصد را پشت‌ سر گذاشته است.
هر مثقال طلا با قیمت ۹ میلیون و ۱۷۴ تومان در بازار معامله شد؛ این در حالی است که ۷ آبان امسال یعنی سه ماه قبل این مقدار طلا با قیمت پنج میلیون و ۸۷۳ هزار تومان در بازار مبادله می‌شد.
قیمت سکه
بازدهی بازار سکه در هفته چهارم دی رشد ۱۱/۲۷ درصدی داشت و بیشترین بازدهی در بازارهای مالی را به خود اختصاص داد. این در حالی است که این بازار در هفته نخست بهمن‌ماه ، ۰/۵۵ درصد بازدهی داشت.
سکه نسبت به هفته قبل  ۱۳۱ هزار تومان گران شد. قیمت سکه امامی روز ۲۹ بهمن‌ماه ۲۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان بود و ۶ بهمن‌ماه با قیمت ۲۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان در بازار معامله شد.
قیمت طلا و سکه پس از سه روز متوالی کاهش، روز گذشته با روند صعودی به کار خود پایان داد.
قیمت طلا و سکه دنباله‌رو قیمت دلار است و از کاهش و افزایش این اسکناس آمریکایی تبعیت می‌کند؛ هر چند فاکتور انس جهانی طلا به عنوان دومین عامل تاثیر‌گذار بر تعیین قیمت، در بازار فلز زرد در نظر گرفته می‌شود اما به اعتقاد تحلیلگران، این روزها تاثیر چندانی بر بازار ندارد.
البته با توجه به روند قیمت طلا و سکه، این بازار به سمت هر بازاری که مسیر صعودی را طی می‌کند تمایل دارد.
بورس
هفته اول بهمن‌ماه معاملات بازار سهام در حالی پایان یافت که سهامداران، شاهد ساز ناکوک بازار سرمایه بودند.
بر این اساس شاخص کل در این هفته با افت 4.6 درصدی به سطح یک میلیون و 611 هزار واحدی رسید.
به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص هم‌وزن نیز در هفته قرمز بورس با کاهش 2.95 درصدی همراه شد و در ارتفاع 512 هزار و 491 واحد ایستاد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6423
اخبار مرتبط
نظرات شما