• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
پیش‌بینی تولید ۶۸ هزار تن گل محمدی در کشور؛

کرمان در رتبه دوم تولید گل محمدی

سه استان بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی را دارند. استان فارس با حدود ۱۰ هزار هکتار رتبه اول، کرمان با حدود ۴۵۰۰ هکتار رتبه دوم و استان اصفهان نیز با ۴۰۰۰ هکتار در رتبه سوم قرار دارد...

مجری طرح ‌گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه امسال در تولید گل محمدی شرایط خوبی داریم، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۸ هزار تن گل محمدی تولید شود.
حسین زینلی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گل محمدی گفت: بر اساس برآوردها به نظر می‌رسد امسال سطح زیر کشت گل محمدی  ۳۱ هزار هکتار و میزان گل تولیده شده نیز ۶۸ هزار تن باشد. این در حالیست که سال گذشته سطح زیر کشت حدود ۳۰ هزار هکتار  و تولید نیز ۶۰ هزار تن بود.
وی افزود: امسال گل‌های محمدی آسیب کمتری دیده‌اند. همچنین گل‌هایی که سال‌های گذشته کاشته شدند نیز رشد بیشتری  کرده‌اند و به طور کل می‌توان گفت شرایط تولید بسیار خوب است.
استان‌های تولیدکننده گل محمدی
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برداشت گل محمدی از عید شروع شده و تا اواخر تیر نیز ادامه دارد. اولین برداشت از سیستان و بلوچستان بود و آخرین برداشت نیز از استان‌های تبریز، اردبیل و کرمانشاه است.
وی تصریح کرد: سه استان بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی را دارند. استان فارس با حدود ۱۰ هزار هکتار رتبه اول، کرمان با حدود ۴۵۰۰ هکتار رتبه دوم و استان اصفهان نیز با ۴۰۰۰ هکتار در رتبه سوم قرار دارد
قیمت عمده فروشی گل محمدی
زینلی همچنین به قیمت گل محمدی نیز اشاره کرد و گفت: قیمت عمده فروشی گل تر محمدی در حال حاضر بسته به کیفیت آن کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. در حقیقت کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی کوچک مقیاس با قیمت مذکور به صورت عمده خریداری می‌کنند.
مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گل محمدی تولید شده در کشور به صنایع تبدیلی کوچک مقیاس یا کارخانه‌ها می‌رود تا تبدیل به گلاب یا اسانس شود، گفت: حدود ۱۰ درصد از این گل‌ها نیز به صورت غنچه برای خشک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
میزان صادرات و کشورهای هدف
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میزان صادرات نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۵ میلیون دلار صادرات گل محمدی داشتیم که عمدتا صادرات غنچه خشک بود، زیرا غنچه گل محمدی برند شده و بازار خوبی دارد. البته گلاب و اسانس نیز صادر می شود. عمدتا نیز صادرات به کشورهای اروپایی و چین بوده و تلاش داریم امسال صادرات به چین را افزایش دهیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7267
اخبار مرتبط
نظرات شما