• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
بگویید طلای ۵ درصد می‌خواهم؛

ترفندهای درگوشی برای خرید طلای دست دوم

زمانی که تصمیم به خرید طلا می‌گیرید، متوجه می‌شوید ماجرا فقط به قیمت هر گرم طلا که روی تابلوی مغازه درج شده، ختم نمی‌شود.برای خرید طلا اعم از گردنبند، دستبند، گوشواره، النگو و... درصد اجرت و کارمزد ساخت به همراه مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروش، به فاکتور نهایی شما اضافه می‌شود...

البته درصد اجرت ساخت مربوط به طلای نو است. مالیات بر ارزش افزوده هم ۹ درصد و سود طلافروش متغیر و معمولا بین ۵ تا ۸ درصد است، اما آیا برای خرید طلای مستعمل( دست دوم)، راهکاری هست که کمتر از ۹ درصد مالیات بدهیم؟ چند توصیه درگوشی در این باره به شما خواهیم داشت!
بگویید طلای ۵ درصد می‌خواهم
در اولین قدم، فرمول خرید طلا را فراموش کنید که شامل وزن طلا ضربدر اجرت ساخت به علاوه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار بود که دست آخر باید مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروش به آن اضافه شود! کلا این فرمول را فراموش کنید و زمانی که به طلا فروشی مراجعه می‌کنید، به او بگویید که طلای ۵ درصد می‌خواهم. البته توقع نداشته باشید که طلافروش‌ها از شنیدن این درخواست شما خوشحال شوند، به ویژه اگر مشتری دیگری در مغازه‌شان باشد! چون بعضی از مشتری‌ها با شنیدن ۵ درصد، از خرید طلا با اجرت ساخت بالا و پرداخت بیش از ۱۰ یا ۱۵ درصد مالیات منصرف می‌شوند؛ بنابراین بهتر است به سراغ مغازه‌هایی بروید که مشتری ندارند و البته اگر هم در برابر این درخواست، روی خوش نشان ندادند نباید توی ذوق‌تان بخورد.
بعد از این‌که طلافروشی به شما یک سری طلاهای مستعمل را نشان داد که با ۵ درصد سود می‌تواند به شما بفروشد، بررسی کنید که کدام‌شان به درد شما می‌خورد. برای خرید عجله نکنید و طلایی اعم از گردنبند، گوشواره، دستبند، النگو و... را بخرید که قابل استفاده باشد و با سلیقه شما جور دربیاید. سپس از طلافروش، وزن دقیق طلا شامل گرم و سوت آن را بپرسید. حالا باید دست به ماشین حساب شوید. قیمت هر گرم طلا را که روی تابلو یا تلویزیون مغازه نوشته شده، در وزن طلا ضرب و سپس ۵ درصد به آن اضافه کنید. حواس‌تان باشد که اگر تصمیم به خرید این طلا گرفتید، باید دقیقا همین عدد را پرداخت کنید.
شانس‌تان را برای پرداخت سود کمتر امتحان کنید
طلاهای دست دوم و مستعمل، قطعا به زیبایی، شیکی و تمیزی طلاهای نو نیستند و گاهی بعضی‌هایشان بیشتر از حد طبیعی، فرسوده شده‌اند یا نقص دارند. مثل النگویی که کمی کج شده یا گردنبندی که زنجیرش تعمیر شده یا.... در این مواقع از فروشنده بخواهید به جای ۵ درصد، ۳ درصد از شما سود بگیرد. فقط خیلی چانه نزنید که بروید روی اعصاب طلافروش و خودتان! اما بد نیست که شانس‌تان را برای پرداخت سود کمتر امتحان کنید، اما تعداد بسیار کمی از طلافروش‌ها راضی به فروش طلا با کمتر از ۵ درصد سود می‌شوند.
حتما فاکتور معتبر بگیرید
امروزه اعتبار طلا به طلافروش است و کاغذی که به عنوان فاکتور به دست مان می‌دهند. فاکتوری که قرار است هم ضمانتی برای طلای‌مان باشد و هم امنیتی برای سرمایه‌گذاری‌مان. طلاهای تقلبی همیشه در کمین هستند بنابراین حتما از جای معتبر خرید کنید و دقت داشته باشید که همه مشخصات طلایی که می‌خرید با جزئیات در فاکتور ثبت شود. بعضی‌ها تصور می‌کنند که طلای دست دوم، نیازی به فاکتور ندارد که این اشتباه‌شان موقع فروش برای‌شان گران تمام خواهد شد. در ضمن، اگر طلای دست‌دومی که می‌خرید دارای سنگ و جواهرات اصل باشد حتماً شناسنامه یا فاکتور سنگ‌ها را از فروشنده بخواهید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7280
اخبار مرتبط
نظرات شما