• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
چرایی ممنوعیت ETFها؛

رویای دست نیافتنی صندوق‌های بیت‌کوینی

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند و طیف وسیعی از سرمایه‌گذارانی را به خود جذب کرده‌اند که به دنبال ایجاد سبدی متنوع از دارایی‌ها هستند...

موضوع صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETFهای بیت کوینی مدت زمان زیادیست که در حیطه ارزهای دیجیتال مطرح شده است. تاکنون چندین شرکت مطرح، طرح صندوق سرمایه‌گذاری اسپات بیت کوین را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالت متحده ارائه کرده‌اند، اما تمامی این پیشنهادات با شکست مواجه شده است. هرچند صندوق ETF فیوچرز بیت کوین در این کشور وجود دارد اما لازم به ذکر است که آن هم قدمت طولانی ندارد و در دوران اوج بازار کریپتو در سال ۲۰۲۱ به رسمیت درآمد. در آن زمان حضور این صندوق به رشد قیمت بیت کوین کمک کرد.
دلایل مختلفی برای رد صندوق ETF اسپات مطرح شده که می‌توان به نوسانات زیاد و در کل حمایت از سرمایه‌گذار اشاره کرد. وجود صندوق‌های ETF رمزارزی به عمق بخشیدن به بازار کمک می‌کند و می‌تواند برای این بازار مفید باشد. از طرف دیگر افراد به جای سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی رمزارزها می‌توانند، این صندوق‌ها را تهیه کنند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ریسک کمتری خواهد داشت.
صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند و طیف وسیعی از سرمایه‌گذارانی را به خود جذب کرده‌اند که به دنبال ایجاد سبدی متنوع از دارایی‌ها هستند. کامیونتی ارزهای دیجیتال مشتاقانه به پتانسیل ورود ETF ‌های اسپات بیت کوین به بازار چشم دوخته است. با این حال، یان ون اک، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری VanEck، گفت که هیچ شانسی وجود ندارد که یک ETF اسپات بیت کوین در آینده نزدیک در ایالات متحده راه‌اندازی شود.
ون اک اضافه کرد که حتی اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) نتواند در مناقشه حقوقی علیه گری‌اسکیل که از رگولاتور اوراق بهادار به دلیل مسدود کردن حرکتش برای تبدیل تراست بیت کوین به ETF شکایت کرده است، برنده شود، باز هم امکان وقوع آن کم است – و در بهترین حالت بیش از یک سال و نیم زمان خواهد برد.
این کارآفرین همچنین به پرونده‌های اخیر از سوی شرکت‌های ETF رقیب برای راه‌اندازی صندوق مبتنی بر معاملات آتی اتریوم اشاره کرد که سه مورد از آن‌ها تنها چند روز پس از تشکیل پرونده لغو شده‌اند. او گفت SEC فرش زیر پای آنها را خواهد کشید. آنها ابزارهای نظارتی زیادی دارند.
چرایی ممنوعیت ETFها
ETFها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شوند که در بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند، مشابه سهام. با این حال، این صندوق‌ها برای ردیابی عملکرد یک شاخص، بخش یا کالای خاص طراحی شده‌اند و راهی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند تا در مجموعه‌ای متنوع از دارایی‌ها را در اختیار داشته باشند.
در حالی که آنها در بازار سهام بسیار محبوب هستند، سرمایه‌گذاران رمزارز نیز به ETFهای آتی بیت کوین در ایالات متحده علاقه نشان داده‌اند. با این حال، SEC و سایر رگولاتورها به طور قابل توجهی در تایید ETFهای اسپات بیت کوین محتاطانه عمل کرده‌اند و به نگرانی‌هایی در مورد حمایت از سرمایه‌گذار و یکپارچگی بازار اشاره می‌کنند.
چندین شرکت، از جمله Grayscale، پیشنهاداتی را برای راه‌اندازی ETF بیت کوین ارائه کرده‌اند، اما SEC هنوز هیچ‌کدام را تایید نکرده است. در میان چیزهای دیگر، SEC در مورد عدم نظارت بر صرافی‌های کریپتو نیز ابراز نگرانی کرده است، که می‌تواند مانع از توانایی آنها در تنظیم ETF بر اساس ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین شود.
سایر حوزه‌های قضایی، از جمله کانادا و برزیل، پیش از این در سال 2021 به صندوق‌های ETF بیت‌کوین چراغ سبز نشان داده‌اند. سوئیس نیز اولین ETF بیت‌کوین با پشتوانه فیزیکی را یک سال پیش تأیید کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7427
اخبار مرتبط
نظرات شما