• چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024

  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024
سه خودروساز ژاپنی برای حفظ رقابت‌پذیری،ائتلاف کردند

اتحاد سامورایی در جنگ خودرو

خودروسازان ژاپنی راهبرد تشکیل ائتلاف را برای حفظ رقابت‌پذیری در عصر جدید خودروسازی که به توسعه باتری‌ها و نرم‌افزارها وابسته است، در پیش گرفته‌اند. در همین راستا،‌ سه تولیدکننده عمده خودرو در این کشور دست به دست هم داده‌اند تا مکمل ائتلاف دیگری تحت رهبری تویوتا موتورز شوند...

به گزارش بلومبرگ،‌ شرکت هوندا موتورز و شرکت خودروسازی نیسان موتورز هفته‌ گذشته توافق کردند که در راستای اجرای توافق اولیه‌ای که در ماه مارس منعقد شد، گام‌های بیشتری بردارند. آنها همچنین جزئیات بیشتری از نحوه برنامه‌ریزی در راستای همکاری و همچنین پیوستن شرکت میتسوبیشی موتورز به این ائتلاف منتشر کردند. توشیهیرو میبه، مدیر اجرایی هوندا در همین مورد گفت که این سه شرکت‌ هنوز درباره گسترش دامنه این همکاری و حرکت به سمت ادغام فعالیت‌های مالی گفت‌وگو نکرده‌اند،‌ اما تشکیل یک ائتلاف مالی می‌تواند یک گزینه و احتمال باشد.
طبق اعلام این سه شرکت، این همکاری فعالیت مشترک در زمینه توسعه نرم‌افزار، باتری‌ها و سایر اجزای خودروهای برقی و همچنین خدمات شارژ و تامین انرژی خودروهای برقی را شامل می‌شود. نزدیکی و گرم شدن تنور رابطه این شرکت‌ها پس از آن روی داد که تویوتا بخشی از سهام شرکت‌های‌ سوبارو،‌ سوزوکی موتورز و مزدا موتورز را خریداری کرد تا به آنها کمک کند از دوران  پرفرازونشیب فعلی برای شرکت‌های خودروسازی قدیمی، عبور کنند.
در حالی که تویوتا همراه با همتایان داخلی خود از موضع قدرت حرکت می‌کند (این خودروساز برای چهار سال متوالی پرفروش‌ترین خودروساز جهان بوده است)، هوندا، نیسان و میتسوبیشی هر کدام بازیگران بسیار کوچک‌تری هستند. گرد هم آمدن این شرکت‌ها به عنوان اقدامی از سوی دولت ژاپن برای تقویت خودروسازی داخلی، در پی ظهور چین به عنوان صادرکننده برتر خودرو در جهان، تلقی می‌شود.
به گفته جیمز هونگ، تحلیلگر یک شرکت تحقیقاتی سهام در کره جنوبی،‌ این رویکرد توسط دولت توکیو با هدف افزایش رقابت‌پذیری خودروسازی این کشور در سطح بین‌المللی هماهنگ می‌شود. او افزود: اکثر خودروسازان در ژاپن آنقدر کوچک هستند که نمی‌توانند به صورت جداگانه برای توسعه خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد این رویکرد (تشکیل ائتلاف بین خودروسازان) با انگیزه‌های سیاسی اتخاذ شده است.
در‌حالی‌که ایالات متحده سه شرکت بزرگ خودروسازی (جنرال موتورز، فورد موتورز و کرایسلر) را دارد و در آلمان نیز سه شرکت فولکس واگن، ب‌ام‌و و مرسدس بنز فعال هستند، ژاپن خودروسازان بسیار بیشتری را به خود می‌بیند که در سراسر جهان خودرو عرضه می‌کنند.
شرکت‌های هوندا، نیسان و میتسوبیشی در مجموع در شش ماه اول سال، حدود چهار میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروختند. این در حالی است که شرکت تویوتا طی این مدت به‌تنهایی بیش از پنج‌میلیون دستگاه خودرو فروخت. با وجود اینکه این سه شرکت چشم‌اندازی برای ایجاد هم‌افزایی از طریق همکاری با یکدیگر ترسیم کرده‌اند، مدیر اجرایی نیسان، ماکوتو اوچیدا، به احتمال بروز اختلاف در آینده اشاره کرده است. اوچیدا در یک کنفرانس خبری مشترک با مدیر اجرایی هوندا گفت: اگرچه فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارد، اما چالش‌های مشابهی داریم.
برنامه توسعه فناورانه
نیسان، هوندا و میتسوبیشی در مسیر توسعه محصولی که به عنوان خودروی نرم‌افزاری شناخته می‌شود، عقب مانده‌اند. دولت ژاپن ماه گذشته هدفی را برای شرکت‌هایش تعیین کرد که ۳۰درصد از بازار خودروهای تعریف‌شده با نرم‌افزار در سال ۲۰۳۰ را به خود اختصاص دهند.
علاوه بر همکاری در زمینه‌های نرم‌افزاری از جمله رانندگی خودکار، اتصال و هوش مصنوعی، این خودروسازان ممکن است مشخصات مربوط به باتری‌ها و نحوه تامین آنها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. هوندا و نیسان همچنین در حال بررسی تغییر لوگوی خودروهای احتراقی و برقی مشترک خود هستند. البته این دو شرکت هنوز جزئیاتی در مورد مشخصات مدل‌های که قرار است به صورت اشتراکی عرضه شود، اعلام نکرده‌اند.
سرمایه‌گذاری هنگفت هوندا
هوندا همچنین برنامه‌ خود برای سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰تریلیون ین به منظور برقی‌سازی خودروها طی دهه جاری را اعلام کرده است، در حالی که نیسان دانش مربوط به اولین خودروی تمام‌الکتریکی عصر مدرن (لیف) را که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد روی میز می‌گذارد. میتسوبیشی موتورز در زمینه خودروهای هیبریدی پلاگین برتری دارد و در منطقه آسیای جنوب شرقی از موقعیت قوی‌تری برخوردار است.
پیشرفت صنعت خودروی چین  یک انگیزه کلیدی برای پیشبرد شراکت هوندا-نیسان-میتسوبیشی محسوب می‌شود. همه خودروسازان ژاپنی بخشی از سهم خود را در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان از دست داده‌اند، که عمدتا به دلیل افزایش محبوبیت خودروهای برقی است.
در ماه ژوئن، فروش هوندا و نیسان در چین پس از تعطیلی برخی از کارخانه‌های محلی آنها به ترتیب حدود ۴۰ و ۲۷درصد کاهش یافت. هفته گذشته، هوندا تصمیم گرفت تولید خودروهای بنزینی را ۱۹درصد کاهش دهد. میتسوبیشی موتورز سال گذشته از بازار چین خارج شد.   
به گفته تاتسو یوشیدا، تحلیلگر ارشد خودرو در بلومبرگ اینتلیجنس، «هوندا و نیسان در چین با مشکل مواجه شده‌اند و باید خودروهای برقی بیشتری بسازند تا بتوانند در آنجا بمانند.»
برای نیسان، امضای قرارداد با هوندا نشان‌دهنده فاصله گرفتن بیشتر از ائتلاف این شرکت با رنو است. در‌حالی‌که سازنده فرانسوی بیش از دو دهه پیش نیسان را با تزریق بودجه و با آوردن رئیس سابق کارلوس گون نجات داد، آنها اکنون در حال برابر کردن میزان مالکیت متقابل سهام یکدیگر و کاهش جنبه‌های همکاری چند دهه‌ای خود هستند. میتسوبیشی در سال ۲۰۱۶، زمانی که نیسان در این خودروساز کوچک‌تر سرمایه‌گذاری کرد، به این اتحاد پیوست. نیسان در حال حاضر حدود یک‌سوم سهام این شرکت را در اختیار دارد.
به گفته سیجی سوگیورا، تحلیلگر شرکت اطلاعاتی توکای توکیو، شراکت هوندا و نیسان نسبت به آنچه نیسان با رنو تجربه کرد، در موقعیت متوازن‌تری قرار خواهد داشت. نیسان نتوانست در برابر خواسته‌های رنو مقاومت کند، زیرا آنها واقعا شرکای برابری نبودند. روابط نیسان و رنو پس از دادگاهی شدن و برکناری کارلوس گون رو به وخامت گذاشته است. از طرف دیگر، شرکت هوندا که در حال همکاری با شرکت جنرال موتورز روی پروژه پیشرانه‌های برقی و نرم‌افزار بود، سال گذشته برنامه‌ خود را برای توسعه مشترک خودروهای برقی کوچک‌تر متوقف کرد.
در بین خودروسازان ژاپنی تویوتا  تمایل زیادی به مدل‌های هیبریدی دارد و معتقد است برای گذار از خودرو‌های احتراق داخلی و رفتن به سمت برقی‌ها ابتدا باید مسیر هیبرید‌ها را  طی کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11819
اخبار مرتبط
نظرات شما