• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
استمرار کم‌سابقه گرما؛

مشکلات شهدادی‌ها در گرمای ۵۳ درجه

آنطور که بخشدار شهداد اظهار می‌دارد طی هفت روز اخیر درجه هوای این منطقه به ۵۳ درجه رسیده و این استمرار کم‌سابقه گرما در منطقه باعث بروز مشکلاتی برای ساکنان این بخش نیز شده است...

بخش شهداد در ۸۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان قرار دارد که با سابقه تاریخی هفت هزار ساله در حاشیه بیابان جهانی لوت واقع شده است و همین مساله این ناحیه را به عنوان یکی از گرمترین مناطق دنیا معرفی کرده و گندم‌بریان در نزدیکی شهداد بالاترین دمای ثبت شده کره زمین را به خود اختصاص داده است.
گرمای کم سابقه امسال حتی قبل از آغاز فصل تابستان کشور و به تبع آن استان کرمان را تحت تاثیر خود قرار داد و دمای هوا در بخش شهداد در اوج گرما به استناد گزارش ها تا ۵۳ درجه هم رسیده است که طی نیم قرن گذشته بی سابقه بوده و با وجود گذشت هفت روز مستمر، همچنان هوا خیال خنک شدن ندارد.
گرمای شدید البته تنها مشکل نیست؛ تبعات آن که در زندگی شهروندان تاثیر می گذارد نیز در بخش های مختلف خود را از قبیل کمبود و افت فشار آب، افزایش مصرف برق، اختلال در امور زندگی روزمره شهروندان، خسارت به محصولات کشاورزی و غیره نشان داده که هر کدام نیاز به بررسی و رسیدگی دارد.
مصائب مردم شهداد در اوج گرما
عباس تقی زاده یکی از اهالی شهداد با اشاره به گرمای کم سابقه در ابتدای فصل تابستان به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند شهداد به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کویر لوت منطقه ای خشک و گرم است، اما گرمای چند روز اخیر کمتر سابقه داشته و زندگی اهالی منطقه را سخت تر کرده است.
وی اظهار داشت: شهداد محل تولید محصولاتی نظیر خرما و مرکبات است که در این گرما به طور قطع آسیب می بینند و خاموشی ۲ روزه موتورهای کشاورزی در ساعاتی از روز نیز این خسارت را افزایش می دهد؛ ضمن آنکه گرمای زیاد احتمال تلف شدن دام و طیور مردم را نیز در پی دارد.
تعرفه برق گرمسیری
این شهروند شهدادی تاکید کرد: اهالی شهداد و مناطق تابعه آن مجبورند در این گرمای هوا به منازل خود پناه ببرند و استفاده مداوم از وسائل خنک کننده مانند کولرهای آبی و گازی داشته باشند که همین مساله مصرف برق را به شدت افزایش می دهد و از آنجا که تعرفه برق در شهداد مانند مناطق گرمسیری محاسبه نمی شود باید منتظر قبوض سنگین برای مردم باشیم که نیاز به اصلاح تعرفه در این شرایط آب و هوایی سخت وجود دارد.
وی ادامه داد: شهداد با وجود جمعیت مناسب از حداقل امکانات رفاهی و تفریحی هم برخودار نیست تا مردم در ساعات شب از منازل خود بیرون بیایند و فضای عمومی استفاده کنند، حتی استخر و امکانات تفریحی برای قشر جوان و نوجوان نیز وجود ندارد.
استمداد رییس شورا
رییس شورای شهر شهداد نیز با ابراز گلایه از مشکلات به وجود آمده برای مردم این بخش در گرمای بالای ۵۰ درجه روزهای اخیر گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه کویری شهداد و اینکه تعرفه های برق افزایش پیدا کرده است، دولت باید تسهیلات و بسته های تشویقی برای مردم در حوزه برق فراهم کند و قیمت ها اصلاح شود.
ابوالقاسم وجه الدینی افزود: گرمای هوا به مواد غذایی و وسائل مردم خسارت های زیادی وارد می کند و سبب خسارت به درختان میوه از جمله خرما و سایر محصولات نیز می شود که با توجه به خشکسالی های مستمر این شرایط بدتر شده است و توجه به بخش کشاورزی باید بیشتر شود.
وی با اشاره به افزایش مصرف آب در گرمای شدید هوای شهداد اظهار داشت: کمبود آب در شهداد از ماه های قبل مطرح بود که با پیگیری مسئولان آبفا کرمان قرار شد یک حلقه چاه برای جبران کمبود آب در منطقه حفر شود.
گرمازدگی ۳۵ نفر در شهداد
وجه الدینی اظهار داشت: بنا به اعلام شبکه بهداشت در چند روز گذشته حدود ۳۵ نفر به دلیل گرمازدگی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که همین مساله نشان از تاثیر گرما در زندگی شهروندان دارد.
خطر مهاجرت از شهداد
رییس شورای شهر شهداد با بیان اینکه جمعیت بخش شهداد حدود ۲۳ هزار نفر است تصریح کرد: شهداد به لحاظ زیرساخت ها و امکانات مانند پارک و سایر اماکن تفریحی با کمبودهای جدی مواجه است که اگر مسئولان برای آن فکری نکنند در سال های آینده با مهاجرت مردم روبه رو می شویم و تبعات خاص خود را خواهد داشت؛ شهداد ظرفیت های فرهنگی و گردشگری زیادی دارد که نیازمند رسیدگی هستند.
تداوم هفت روزه دمای ۵۳ درجه
بخشدار شهداد گفت: بر اساس اعلام هواشناسی دمای ۵۳ درجه هوا طی هفت روز گذشته در شهداد ادامه دارد که بی سابقه بوده و همین مساله باعث مشکلاتی نظیر بالا رفتن مصرف آب و برق نیز می شود.
رضا اعتماد افزود: برای تامین آب مورد نیاز شهروندان و اهالی طی روزهای گذشته فشار شبکه تنطیم شده است تا افراد به حداقل نیاز آب خود دسترسی داشته باشند و تاکنون با قطعی و جیره بندی آب در منطقه روبه رو نشده ایم؛ هر چند در ساعاتی از روز افت فشار وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی شده تا آخر امسال یک حلقه چاه برای جبران کمبود آب وارد مدار آبرسانی منطقه شهداد شود، البته به شهروندان نیز توصیه می کنیم در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند تا از اوج گرما عبور کنیم.
۷۰ درصد شبکه آب شهداد نیاز به بازسازی دارد
بخشدار شهدا با بیان اینکه ۷۰ درصد شبکه آبرسانی شهداد نیاز به بازسازی دارد تاکید کرد: شبکه های اصلی، فرعی و مویرگی نیاز به اعتبار مناسبی برای مرمت دارد که از توان اعتبار محلی خارج است؛ ضمن اینکه به دلیل کاهش استعداد پرسنل شبکه آبفا شهداد و اندوهجرد از ۳۰ نفر به ۱۵ نفر، کنترل و نظارت بر شبکه سخت تر شده است.
وی ادامه داد: سعی کردیم با اطلاع رسانی مناسب مردم را به صرفه جویی در مصرف آب و برق تشویق کنیم، هرچند بهبود و احداث زیرساخت ها وامکانات در شهداد به اعتبار زیادی نیاز دارد.
اعتماد بیان کرد: خوشبختانه در حوزه برق شهداد خاموشی و قطع برق از ابتدای امسال و در فصل گرما نداشتیم، اما خاموشی چاه های کشاورزی طبق مصوبه وزارت نیرو ۲ روز در هفته اعمال شده که تقاضا کردیم به یک روز کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به افزایش مصرف برق شهروندان شهداد در فصل گرما تصریح کرد: متاسفانه به دلایل فنی و گزارش هواشناسی تعرفه های خاص مناطق گرمسیری فصل گرما شامل مردم این منطقه نمی شود؛ هر چند دولت بسته ها و طرح های تشویقی برق برای سال جدید در نظر گرفته است.
لزوم بیمه کشاورزی و دام و طیور
بخشدار شهداد همچنین گفت: برای جلوگیری از خسارت های گرما به محصولات کشاورزی و دام و طیور مردم منطقه، باید افراد از بیمه های کشاورزی و تسهیلات مرتبط استفاده کنند تا در صورت وارد آمدن هر گونه خسارت، زیان ها جبران شود.
به گزارش ایرنا، وی درباره وضعیت ساعت کاری نیز اظهار داشت: ستاد بحران استان کرمان به دلیل گرمای هوای شدید مصوب کرده است که ساعات کاری ادارات این بخش از ۶ صبح تا ۱۲ ظهر باشد.
شهداد در حاشیه بیابان لوت و کلوت های منحصربه فرد که ثبت جهانی شده است از جاذبه های بسیار مهم گردشگری استان کرمان به شمار می رود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7789
اخبار مرتبط
نظرات شما