printlogo


گام اول در مسیر تحقق اهداف رویداد؛
امضای ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری در کرمان آیدکس
امضای ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری در کرمان آیدکس
کد خبر: 11186
در همایش کرمان آیدکس 2024 علاوه بر ارائه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری، تفاهم نامه‌هایی نیز بین شرکت ها ، موسسات و نهادهای مختلف منعقد شد که امضای ۱۰ تفاهم نامه در این همایش را می توان گام نخست در مسیر دستیابی به اهداف آن قلمداد کرد...
همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ برای دومین مرحله پس از ۲ سال، از روز ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدت چهار روز در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته هایتک ماهان کرمان برگزار شد که فعالان اقتصادی معتقدند این همایش دستاوردهای بی‌نظیری در حوزه های مختلف برجای گذاشته است.
یکی از این دستاوردها، انعقاد تفاهم نامه های بود که نخستین گام در راستای اجرای سیاست های کلان اقتصادی کشور، رفع موانع و مشکلات سرمایه گذاری و همچنین عملیاتی شدن فرصت های سرمایه گذاری به شمار می‌رود، این تفاهم نامه‌ها بین اتاق بازرگانی، بنگاه های اقتصادی و برخی دستگاه‌های اجرایی به امضا رسید تا مسئولان در یک همکاری مشترک موظف و متعهد به رفع چالش های سرمایه‌گذاری و در نهایت توسعه پایدار پهناورترین استان کشور شوند.
تفاهم با صندوق توسعه ملی
یکی از مشکلات و چالش های بزرگی استان کرمان که مانع توسعه و پیشرفت استان به شمار می رود، مسأله تامین مالی است که در همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ نیز مورد تایید دستگاه‌های اجرایی و سرمایه گذاران قرار گرفت.
به عقیده مسئولان بانک‌های استان کرمان همکاری لازم را با سرمایه گذاران ندارند لذا در رایزنی اتاق بازرگانی کرمان با مسئولان صندوق توسعه ملی مقرر شد که تامین مالی پروژه های عمرانی استان با همکاری صندوق توسعه ملی صورت گیرد.
اتاق کرمان و صندوق توسعه ملی، در پنل تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی همایش کرمان آیدکس 2024، تفاهم نامه همکاری امضا کردند و در این زمینه اتاق کرمان نخستین اتاق بازرگانی کشور است که با صندوق توسعه ملی تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده است.
هدف از این تفاهم نامه ایجاد چارچوب مشترک برای تسهیل و تسریع در دسترسی فعالان اقتصادی بخش خصوصی به منابع ارزی صندوق توسعه ملی یاد شده و طرفین این تفاهم نامه قصد دارند تا با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های خود زمینه ساز تحقق پروژه های اقتصادی پایدار و مؤثر در استان و سطح ملی باشند.
از جمله موضوعات همکاری صندوق توسعه ملی در این تفاهم نامه شامل تسهیل ارتباط سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به منظور بهبود فرآیندهای تأمین مالی ارزی از منابع صندوق توسعه ملی ذکر شده است.
تفاهم نامه همکاری اتاق کرمان، زغال‌سنگ و جهاد نصر
همچنین تفاهم نامه همکاری بین اتاق کرمان، شرکت معادن زغال‌سنگ و شرکت جهاد نصر در پنل تخصصی "ظرفیت ها و چالش های سرمایه گذاری و بهره برداری پایدار از فرصت های معدنی کرمان" در حاشیه همایش کرمان آیدکس 2024 به امضاء رسید.
این تفاهم نامه همکاری در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و بهینه سازی منابع در یکی از مهمترین بخش های صنعتی کشور یعنی زغال‌سنگ و با هدف بررسی، شناسایی، اکتشاف استخراج و فرآوری سایر مواد معدنی و فلزات همراه زغال‌سنگ در محدوده های این شرکت تدوین شده است و این اقدامات راهبردی، بیانگر یک نقشه راه جامع برای پیشبرد صنعت زغال‌سنگ با اصول پایداری و نوآوری است.
این تفاهم نامه نمادی از التزام به پیشرفت و تعهد به آینده ای روشن تر برای صنعت زغال‌سنگ و اقتصاد کرمان محسوب می شود که با هدف قرار دادن پایداری، نوآوری و شفافیت در مرکز توجهات، مسیری نوین را برای تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه ترسیم می کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این زمینه بر اهمیت توسعه صنعت زغال‌سنگ و راهکارهای رفع چالش های این صنعت و همچنین ضرورت بهره برداری مدرن از این معاون تاکید کرد و گفت: زمان خاتمه برداشت سنتی از معادن زغال سنگ فرا رسیده و باید ضمن افزایش اکتشافات، صنایع پایین دستی و فرآوری این صنعت به سرعت در استان شکل گیرد تا زمینه جهش تولید و اشتغالزایی فراهم شود.
سید مهدی طبیب زاده در ادامه به ظرفیت های بی نظیر استان کرمان برای توسعه این صنعت و همچنین ضرورت تامین نیاز داخلی، صادرات و جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان در پنل تخصصی "ظرفیت ها و چالش های سرمایه گذاری و بهره برداری پایدار از فرصت های معدنی کرمان" همایش کرمان آیدکس 2024 ضمن معرفی این شرکت به بیان فرصت های سرمایه گذاری برروی اکتشافات و بهره برداری زغالسنگ و فراوری  باطله زغال پرداخت.
کورش یزدان افزود: وجود ذخایر بزرگ زغالی در استان کرمان و محصول تولیدی مطلوب از لحاظ کیفی و کمی برای واحدهای کک سازی کشور، هزینه سرمایه گذاری پایین در زمینه اکتشاف، تجهیز معادن و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز، حفظ و توجه به منابع طبیعی و محیط زیست، ایجاد معادن با ظرفیت مناسب با بکارگیری روش‌های نوین و ارزیابی شرایط و پارامترهای تاثیرگذار در تولید، دسترسی آسان به صنایع پایین دستی کک و فولاد و دارا بودن زمینی در محدوده شهر زرند به وسعت 800 هکتار در بهترین نقطه حد فاصل معادن زغالسنگ برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در حوزه زغال اهم مزایای سرمایه گذاری در این شرکت به شمار می رود.
وی با اشاره به پیش بینی ها در خصوص توسعه این صنعت افزود: با توجه به روند رو به رشد بازار زغال‌سنگ کک شو و حرارتی در جهان و منطقه و همچنین وجود مزایای متعدد مناطق زغال‌دار کرمان ، استقبال سرمایه گذاران در این بخش قابل توجه باشد، که امیدواریم با سرمایه گذاری در حوزه معادن زغال‌سنگ شاهد ارتقا سطح زغال باشیم و بتوانیم این طلای سیاه را به نحوه مناسب مورد استفاده قرار دهیم که در نتیجه فرصت بهینه اى براى نوسازى  معادن این شرکت، خلق درآمد و ثروت و  همچنین ایجاد شغل براى استان کرمان باشیم.
مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ استان کرمان در ادامه ضمن قدردانی از حمایت و  پشیبانی استاندار کرمان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی به عنوان مجری برپایی این رویداد عنوان کرد: همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ در راستای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی استان کرمان بسیار حائز اهمیت و تأثیرگذار است.
در ادامه نیز تفاهم نامه پژوهشی تحقیقاتی پیرامون زغالسنگ بین شرکت معادن زغالسنگ و موسسه جهاد نصر کرمان با مشارکت اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان کرمان در محل همایش کرمان آیدکس به امضا طرفین رسید.
تفاهم نامه همکاری اتاق بازرگانی و شهرداری کرمان
رییس اتاق کرمان و شهردار کرمان در پنل تخصصی بررسی موانع سرمایه گذاری در ساخت و ساز شهری، همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴، تفاهم نامه همکاری ۲ جانبه منعقد کردند.
این تفاهم نامه در راستای تحقق اهداف توسعه متوازن و پایدار و بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذار در حوزه صنعت ساختمان و همچنین بهره مندی و هم افزایی ظرفیت و تجربه دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی به امضای طرفین رسید.
موضوع تفاهم نامه همکاری در ارائه خدمات پژوهشی آموزشی و اجرایی برای بهبود فرآیند اخذ مجوزهای حوزه ساخت و ساز شهری و فراهم آوردن قابلیت جذب سرمایه های علمی اجرایی و مادی طرفین و تلاش برای تحقق اهداف مشترک در چهارچوب اساسنامه ها و اسناد بالادستی و به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت و سایر موارد مرتبط با حوزه های کاری طرفین بوده است.
سیدمهدی طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این آیین با اشاره به چالش‌ها و خلاءهای ساخت و ساز شهری کرمان عنوان کرد: مطالعات و ظرفیت‌های بخش خصوصی در همکاری با شهرداری کرمان می‌تواند در ادامه بسیاری از این مسائل را رفع و کرمان را به سمت کلانشهر مدرن سوق دهد.
محسن تویسرکانی شهردار کرمان نیز بر همکاری دوجانبه برای رفع چالش های شهری کرمان تاکید کرد.
تفاهم نامه سه جانبه اتاق کرمان، شرکت مس و شرکت کانی گستر ماد
تفاهم نامه همکاری مشترک بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، شرکت ملی مس ایران و شرکت کانی گستر ماد در پنل تخصصی "مس و زنجیره" همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ منعقد شد.
این تفاهم نامه سه جانبه در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و بهینه سازی منابع در صنعت معدن کشور و با هدف افزایش بهره وری در فرایند بایولیچینگ کانی های مس با عیار پایین و کمک به رفع موانع تامین مالی در این حوزه تدوین شده است.
بهره گیری از دانش فنی و نوآوری های پیشرفته در جهت ارتقاء راندمان استحصال مس، افزایش ظرفیت تولید کاتد مس کشور و تسریع تامین مالی مورد نیاز از اهداف این تفاهم نامه به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه رشد و تولید از محل ظرفیت‌های موجود، داشته‌های فناورانه و نوآورانه پدیدار می‌شود و جهش تولید مستلزم سرمایه‌گذاری است گفت: بنابراین اگر دنبال جهش تولید، ثروت آفرینی و اشتغال هستیم حلقه مفقوده این ابعاد سرمایه‌گذاری است.
حسین مدرس خیابانی افزود: سرمایه گذاری، بیشترین نیازمندی کشور در راستای توسعه یافتگی و پیشرفت است.
وی اظهار داشت: بدون سرمایه گذاری برنامه های توسعه یافتگی و پیشرفت راه به جایی نمی برد و بیهوده است.
مدرس خیابانی بیان کرد: امروز نه تنها شرکت مس بلکه همه بنگاه های اقتصادی باید در حوزه سرمایه گذاری به میدان بیایند تا ارتقا در سطح تولید کشور رقم بخورد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند جای شورای عالی سرمایه گذاری در کشور خالی است لذا همانطور که ما در مباحث انرژی، اعتبار، کار، فضای مجازی و دیگر موضوعات شورای عالی داریم باید شورای عالی سرمایه گذاری هم داشته باشیم که در این خصوص باید بنگاه های بزرگ و سیاستمداران، سرمایه داران بزرگ موضوع سرمایه گذاری را در راستای پیشبرد اهداف متعالی جدی بگیرند و شورای عالی سرمایه گذاری کشور را تشکیل دهند و در آن شرکت کنند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: انتظارات از مجموعه شرکت مس بالاست و وقتی صحبت از زنجیره مس به میان می آید حتما باید بخش های تعاونی، غیردولتی، خصوصی و مردمی پای کار بیایند و در صنایع پایین دستی مس سرمایه گذاری کنند تا به ارزش افزوده دست یابیم.
وی ادامه داد: به ازای تولید یک میلیون تن کاتد مس حجم عظیم سرمایه گذاری نیاز است تا بتوان با راه اندازی کارخانه کنستانتره و تامین آب به میزان ۱۹۲ میلیون متر مکعب، ۲۲۰ مگاوات برق، سدهای باطله، ماشین آلات سنگین، نیروی متخصص و نخبه و غیره بتوان به این حجم از کاتد مس دست یابیم.
مدرس خیابانی تصریح کرد: امروز مجموع معادن و ذخایر کشف شده مس بالغ بر ۲۰ میلیارد تن برآورد شده که می توان از آن ۵۰ میلیون تن مس آن هم در طول ۴۰ تا ۵۰ سال تولید کرد.
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه طرح توسعه صنعت مس کشور نیازمند ۱۵ میلیارد دلار بودجه است افزود: سال قبل بالای ۴۰۰ هزار متر حفاری در پهنه های مختلف معدنی مس در کشور صورت گرفته و امسال نیز برنامه حفاری تا ۴۲۰ هزار متر است و از ابتدای امسال تاکنون هم ۶۳ هزار متر حفاری شده است.
تفاهم نامه همکاری اتاق کرمان، وزارت راه و نظام مهندسی کشور
همچنین تفاهم نامه سه جانبه همکاری های مشترک بین اتاق کرمان، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پنل تخصصی "بررسی موانع سرمایه گذاری در ساخت و ساز شهری" همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ به امضای طرفین رسید.
این تفاهم نامه در راستای تحقق اهداف توسعه متوازن پایدار و بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذار در حوزه صنعت ساختمان و همچنین بهره مندی و هم افزایی ظرفیت و تجربه دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی منعقد شد.
موضوع این تفاهم نامه همکاری در ارائه خدمات پژوهشی، آموزشی و اجرائی در راستای بهبود فرایند اخذ مجوزهای حوزه ساخت و ساز شهری و فراهم آوردن قابلیت جذب سرمایه های علمی، اجرائی و مادی طرفین و تلاش برای تحقق اهداف مشترک در چارچوب اساسنامه ها و اسناد بالادستی و به عنوان دستگاه های حاکمیتی و مشورتی دولت و سایر موارد مرتبط با حوزه های کاری طرفین است.
تفاهم‌نامه همکاری اتاق کرمان و ساتبا
تفاهم نامه همکاری مشترک و همه جانبه و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود بین اتاق کرمان و سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در پنل تخصصی سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر همایش کرمان آیدکس 2024 به امضای طرفین رسید.
ایجاد زیرساخت های لازم و حمایت از سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در استان کرمان از اهداف اصلی این تفاهم نامه به شمار می رود.
تسهیل امور و ترغیب سرمایه گذاران برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در استان کرمان، ارتقای ظرفیت تولید از منابع تجدیدناپذیر با توسعه زنجیره تولید تجهیزات تجدیدپذیر، برگزاری همایش ها، سمینارها، نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی، پژوهشی مشترک بر حسب نیاز طرفین و فرهنگ سازی در راستای افزایش جذابیت سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر از دیگر موضوعات اصلی این تفاهم نامه است.
تفاهم نامه اتاق کرمان و گروه هتل های بین المللی رکسان
تفاهم نامه همکاری بین اتاق کرمان و گروه هتل های بین المللی رکسان در پنل تخصصی توسعه صنعت گردشگری همایش کرمان آیدکس 2024 به امضاء رسید.
این تفاهم نامه در راستای توسعه پایدار اقتصادی که از استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در صنعت گردشگری و میراث فرهنگی ناشی می شود، با هدف تقویت بسترهای سرمایه گذاری و تسهیل و حمایت از فعالان اقتصادی شایسته در حوزه گردشگری تنظیم شده است.
این تفاهم نامه بیانگر التزام طرفین به یافتن راه حل های جدید و موثر برای دستیابی به چشم اندازهای مشترک است.
در قالب این تفاهم نامه، ۲ طرف متعهد شدند تا با همفکری و همکاری مستمر، پایه های اقتصاد مبتنی بر شایستگی و عدالت مالی را مستحکم تر سازند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این پنل تخصصی با اشاره به چالش ها و ضرورت اجرای راهکارهای نوین توسعه صنعت گردشگری گفت: استان کرمان ظرفیت های بی نظیری در حوزه گردشگری دارد و در این زمینه بایستی زمینه سرمایه گذاری فراهم تا مشکلات این بخش همچون هتلینگ و زیرساخت رفع شود.
مدیرعامل هلدینگ رکسان هم گفت: کرمان با وجود ۱۰ اثر ثبت جهانی، پنج فرودگاه، سهم فراوانی از تولید ناخالص ملی و زیرساخت های طبیعی در حوزه گردشگری مظلوم واقع شده و در مثلث گردشگری خارجی ما (شیراز، اصفهان و یزد) جای ندارد.
سمانه یوسفی تاکید کرد: واقع بین باشیم، متاسفانه صنعت گردشگری در کشور ما مظلوم واقع شده است.
وی اظهار کرد: کشورهای جهان برای توسعه از سه ضلع ازجمله گردشگری در کنار اقتصاد، صنعت و سیاست استفاده می کنند اما در کشور ما ردپای گردشگری را در اقتصاد به صورت نامحسوس مشاهده می‌کنیم که امیدوارم این موضوع با حمایت متولیان بهبود یابد.
مدیرعامل هلدینگ رکسان با تاکید بر اینکه استان کرمان خود به تنهایی یک چند ضلعی گردشگری است عنوان کرد: بایستی نقش خود را در ارتقای این حوزه به خوبی پیاده سازی کنیم.
وی ادامه داد: اقدامات و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای گردشگری کرمان در شرایط فعلی اقتصادی قابل قدردانی است و در این زمینه افرادی همچون دکتر مهدی جهانگیری نقش به سزایی در گردشگری و ایجاد زیرساخت مناسب در این استان داشتند.
تفاهم نامه همکاری اتاق کرمان و مجمع تشکل های دانش بنیان ایران
تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی کرمان و مجمع تشکل های دانش بنیان ایران در پنل "تخصصی فناوری، هوش مصنوعی و کسب و کارهای دانش بنیان" کرمان آیدکس 2024 به امضاء رسید.
این تفاهم نامه در راستای بهره مندی از پتانسیل های موجود در مجمع تشکل های دانش بنیان ایران در حوزه های مرتبط با تاسیس و توسعه، سرمایه گذاری، سازمان و مدیریت، آموزش، توسعه بازار بین الملل و ... و از طرف دیگر توانایی های اتاق کرمان برای ایجاد و مدیریت ارتباط تجاری، اقتصادی و فرهنگی منعقد شده است.
هدف از تنظیم و اجرای این تفاهم نامه ایجاد همکاری های فی مابین اتاق با مجمع در زمینه های علمی، پژوهشی، خدماتی، آموزشی، حقوقی و توسعه بازار و کسب و کار و با در نظر گرفتن کلیه امکانات طرفین اعم از علمی و فنی خواهد بود.
تفاهم نامه اتاق کرمان و آموزش و پرورش
بر اساس امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی کرمان و اداره کل آموزش و پرورش استان در همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ به منظور آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و ارتقای توان کارآفرینی آنها، اجرای طرح سفیران مهارت بزودی آغاز خواهد شد.
 در راستای اجرای راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین ظرفیت سازی، فرهنگسازی و بسترسازی برای تقویت مشارکت‌های مردمی و غیردولتی، در سال "جهش تولید با مشارکت مردم" و با عنایت به مفاد قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی و آیین نامه همکاری وزارتخانه ها، سازمان‌ها، مراکز تولیدی، خدماتی و آموزشی در اجرای نظام آموزش متوسطه این تفاهم نامه منعقد شده است.
 انجام همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیت نیروی حرف های مورد نیاز بازار کار فعلی و آتی در زمینه های مرتبط با اهداف و برنامه های دو طرف موضوع اصلی این تفاهم‌نامه به شمار می رود.
تفاهم نامه اتاق کرمان و گروه تجاری موندو
 تفاهم نامه همکاری های مشترک بین اتاق کرمان و گروه تجاری موندو در پنل تخصصی"استان کرمان، بازرگانی و تجارت بین الملل" همایش کرمان آیدکس 2024 منعقد شد.
این تفاهم نامه در راستای اهداف گروه تجاری موندو مبنی بر کمک به شرکت های بین المللی برای موفقیت در سرمایه گذاری های تجاری خود و با توجه به نقش کلیدی اتاق کرمان در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی استان کرمان به امضاء رسید.
موضوع اصلی این تفاهم نامه؛ همکاری به منظور ایجاد، توسعه و اجرای دوره های آموزشی مشترک در زمینه صادرات با هدف انتقال دانش روز و ارتقاء مهارت های عملی فعالان اقتصادی است.
همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ که از روز ۲۴ فروردین در حوزه های مختلف سرمایه گذاری و زیرساختی فعالیت خود را آغاز کرده بود، امروز(پنجشنبه) به کار خود خاتمه داد.
دومین همایش کرمان آیدکس به عنوان بزرگترین رویداد سرمایه گذاری و توسعه کشور با حضور مدیران ارشد کشوری و استانی از 24 اردیبهشت ماه 1403 در دانشگاه هایتک آغاز به کار کرد در این همایش ۲۳ پنل تخصصی با حضور اساتید و اقتصاددانان برجسته کشوری برگزار شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11186