printlogo


میثاق نامه دومین همایش به امضا رسید؛
سه پیشنهاد ملی «کرمان آیدکس 2024 »
سه پیشنهاد ملی «کرمان آیدکس 2024 »
کد خبر: 11201
میثاق نامه دومین دوره همایش سرمایه گذاری و توسعه کرمان (کرمان آیدکس 2024) با هدف تلاش در مسیر گفتمان سازی، تسهیل گری، بسترسازی و تقویت سرمایه گذاری و با همدلی و هم افزایی بین نهادهای سیاست گذار و تصمیم ساز، دستگاههای اجرایی و نهادهای قضایی در راستای تحقق 16 اولویت به امضای مدیران استانی و ملی رسید...
متن این میثاق نامه توسط "محمد قاسمی" رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران قرائت شد و وی در ادامه از سه پیشنهاد ملی این رویداد بزرگ خبر داد.
وی گفت: اولین پیشنهاد در حوزۀ ارز بود، جلساتی که با بنگاه‌های بزرگ صادرکنندۀ استان برگزار شد یک درخواست مشخص داشتند و آن هم این است که به حداقل 50 درصد از ارز حاصل از صادرات این بنگاه‌ها اجازه داده شود در طرح‌های نیمه‌تمام بدون دخالت بانک مرکزی در تعیین سقف قیمتی برای تکمیل زنجیره‌های ارزش سرمایه‌گذاری شود.
همچنین به‌طور مشخص جلساتی که در حوزۀ بخش کشاورزی برگزار شد درخواست اکید فعالان حوزۀ بخش کشاورزی و صنعت گردشگری این است که محصولات کشاورزی و محصولات صنایع‌دستی از پیمان‌سپاری ارزی معاف شوند به شرط این‌که آن ارزهای صادراتی را به آن طریقی که بانک مرکزی تعیین می‌کند بتوانند باز بدون دخالت در سقف قیمتی به صرافی‌ها و بانک‌های معتبر بفروشند.
 قاسمی افزود: نکتۀ دوم دربارۀ مسائل مالیاتی است که درخواست شرکت‌های بزرگ و متوسط استان و البته کشور است و آن هم این است که به‌صورت مشخص با استدلال‌های درستی که در حوزۀ جلوگیری از خام‌فروشی بیان می‌شود متاسفانه نتیجۀ غلطی گرفته می‌شود و آن این است که مالیات‌هایی که از  شرکت‌های بزرگ گرفته می‌شود به مصارف دولتی اختصاص پیدا می‌کند. درخواست مشخص این بود که 80 درصد سود این بنگاه‌ها در صورت سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره‌های ارزش در خود بنگاه‌ها باقی بماند و پیشنهاد نهایی هم این بود که به‌طور مشخص در حوزۀ دیپلماسی اقتصادی روابط با هند و کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس به‌صورت سریع در دستور کار دیپلماسی اقتصادی قرار گیرد در کنار استفاده از تفاهم‌نامۀ راهبردی چین و ظرفیت‌های ایجاد شده ناشی از عضویت در پیمان بریکس و شانگ‌های.
وی بیان کرد: نکتۀ پایانی درخواست مشخص بخش خصوصی این بود که برای کاهش هزینه‌های مبادله به‌صورت سریع عضویت در معاهداتی مانند اف‌ای‌تی‌اف و ... بدون تعارف در دستور کار قرار گیرد. ما امیدواریم که استان کرمان به‌عنوان یک استان میانی و جزو یکی از آن بندهایی که تفاهم شد مجموعه مطالعاتی برای تکمیل زنجیره‌های ارزش تعریف کند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11201