printlogo


بنیانی برای یک رابطه‌ی پایدار و سودمند؛
نقش موجران املاک تجاری در بقای کسب و کارها
نقش موجران املاک تجاری در بقای کسب و کارها
کد خبر: 11212
در این دوران دشوار، موجران املاک تجاری باید نقش فعال‌تری در حمایت از مستأجران خود ایفا کنند. همدلی و تفاهم میان موجر و مستأجر می‌تواند به عنوان بنیانی برای ایجاد یک رابطه‌ی پایدار و سودمند برای هر دو طرف عمل کند...
امیرشمس‌الدین سعید
رئیس کانون کارافرینی اتاق کرمان
 در دهه‌ی اخیر، اقتصاد ایران تحت تأثیر رکودی عمیق قرار گرفته که تأثیرات آن به ویژه بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط محسوس بوده است. با توجه به افزایش نرخ تورم که طی یک ده گذشته به بیش از ۴۰ درصد رسیده، قدرت خرید عمومی به شدت کاهش یافته و در نتیجه، درآمد کسب‌وکارها نیز به طور قابل توجهی افت کرده‌است.
تحت این شرایط، مدیریت هزینه‌ها برای بسیاری از صاحبان مشاغل به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. طبق منطق، سهم هزینه اجاره در یک ‌کسب و کار نباید بیش از ۳۰ درصد سود آن باشد و هر چه کمتر باشد کسب وکار پایدارتر می‌شود ،متاسفانه این روزها شاهد این هستم که این هزینه در بعضی از کسب وکارها به بالای ۵۰ درصد سودشان نیز می‌رسد که اگر دیگر هزینه‌ها را هم در نظر بگیریم قطعا موجب ورشکستگی و تعطیلی کسب و کار که خود منبع درآمد افراد زیادی است می‌شود.
در این بین، موجران املاک تجاری می‌توانند نقش کلیدی در حمایت از بقای این کسب‌وکارها ایفا کنند.
افزایش بی‌رویه‌ی اجاره‌بها نه تنها بر بقای این مشاغل، سخت فشار می‌آورد، بلکه موجب تعطیلی زودهنگام بسیاری از آن‌ها نیز می‌شود. تعطیلی کسب‌وکارها به نوبه خود به از دست دادن شغل‌ها، کاهش خدمات محلی و افت کیفیت زندگی منجر می‌گردد.
 پیشنهاد می‌شود موجران، با درک شرایط دشوار کسب‌وکارها، به جای افزایش‌های ناگهانی و بی‌رویه اجاره‌بها، با درصدهای منطقی و معقولانه‌ای اقدام کنند. قطعا اصرار بر اجاره‌های بالا و غیرمنطقی موجب ورشکستگی و تخلیه مداوم این املاک در زمان‌های کوتاه مدت و سرانجام خالی شدن املاک تجاری و از رونق افتادن این املاک به مرور زمان می‌گردد .
از طریق همکاری، تفاهم و انعطاف‌پذیری، موجران می‌توانند به حل بحران کنونی کمک کرده و به ثبات و رشد متقابل کسب‌وکارها کمک کنند.
نتیجه‌گیری
 در این دوران دشوار، موجران املاک تجاری باید نقش فعال‌تری در حمایت از مستأجران خود ایفا کنند. همدلی و تفاهم میان موجر و مستأجر می‌تواند به عنوان بنیانی برای ایجاد یک رابطه‌ی پایدار و سودمند برای هر دو طرف عمل کند.
با کمی تامل و درک متقابل، می‌توان بسیاری از تعطیلی‌های کسب‌وکارها را پیشگیری کرد و زمینه‌های سازنده‌ای برای آینده‌ی آن‌ها فراهم آورد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11212