مطالبی که به تازگی منتشر شده، نشان میدهد که در سراسر جهان، ۸۶درصد از مدیران هیاتمدیره تغییر اقلیم را به عنوان یک فرصت تجاری میدانند. ۹ نفراز ۱۰ نفر میگویند که چالش آبوهوا مستلزم اشکال جدیدی از رهبری از اتاقهای هیاتمدیره است...
بیش از نیمی از مشاغل هنوز فرصت تجاری ایجادشده توسط تغییرات آبوهوایی را درک نکردهاند.
کانتار، شرکت پیشرو در زمینه دادههای بازاریابی و تجزیهوتحلیل، همراه با ابتکار حکمرانی آبوهوا، یک شبکه جهانی از مدیران غیراجرایی در بیش از ۷۰ کشور جهان، امروزه دیدگاه منحصر به فردی از تاثیر وضعیت آبوهوا در اتاقهای هیاتمدیره ارائه میدهند.
چگونه میتوانیم اقدامات اقلیمی را در هیاتمدیره پیش ببریم؟
مطالبی که به تازگی منتشر شد، نشان میدهد که در سراسر جهان، ۸۶درصد از مدیران هیاتمدیره تغییر اقلیم را به عنوان یک فرصت تجاری میدانند. ۹ نفراز ۱۰ نفر میگویند که چالش آبوهوا مستلزم اشکال جدیدی از رهبری از اتاقهای هیاتمدیره است.
بر اساس پاسخهای نظرسنجی و مصاحبههای طولانی با اعضای شبکه ابتکار در ۲۰ کشور، مشخص شد که ۹۰درصد از مدیران هیاتمدیره معتقدند که هیاتمدیره مسوول هدایت برنامههای آبوهوایی در سازمانهایشان است. به طور مثبت، اکثریت قریب به اتفاق (۹۳ درصد) احساس میکنند که در موقعیتی هستند که میتوانند بر جهت سازمان خود در مورد آبوهوا تاثیر بگذارند. اکثریت افراد (۸۴ درصد) نیز انگیزه شخصی برای اقدام دارند، که گفتهاند تا حدودی یا به شدت با این موضوع درگیر هستند. با وجود این چشمانداز مثبت، پیشرفت ملموسی دیده نمیشود و به نسبت عقب است.
در سطح جهانی، در حال حاضر فقط ۴۰درصد از هیاتمدیرهها نوعی گزارشدهی مرتبط با آبوهوا را انجام میدهند و بیش از نیمی از مدیران هیاتمدیره هیچ برنامهای برای انتشار برنامه انتقالی ندارند (۵۶ درصد). بزرگترین موانع برای اقدام مدیران هیاتمدیره عدماولویتبندی است که به دلیل تمرکز بر تفکر کوتاهمدت انجام میشود. شکاف دانش و فقدان انگیزه مالی به شدت از دلایل این امر است.
با این حال، انتظار میرود روند مثبت شتاب بگیرد. انتظار میرود تعداد هیاتمدیرههایی که گزارشهای مرتبط با آبوهوا را انجام میدهند، در سال آینده از ۴۰درصد به ۷۲درصد افزایش یابد. در حالی که ۵۷درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آبوهوا در استراتژی کسب و کار امروز آنها محور است، ۷۷درصد بر این باورند که در طول زمان مدل کسب و کار آنها را تغییر خواهد داد. مدیران هیاتمدیره در حال حاضر از طریق استراتژی، سیاستها و گزارشهای تجاری در حال پیشرفت در زمینه تغییر آبوهوا هستند.
الکساندرا بولتون، مدیر ابتکار مدیریت آبوهوا، گفت: «این تحقیق نشان میدهد که از هر ۱۰ مدیر هیاتمدیره ۹ نفر معتقدند که نقش آنها تاثیرگذاری بر نحوه واکنش کسب و کار به چالش آبوهواست. اما بسیاری از آنها توسط عوامل مختلفی از جمله شکاف دانش عقب ماندهاند.
ابتکار حاکمیت آبوهوا به مدیران هیاتمدیره این امکان را میدهد تا با افزایش دانش و مهارتهای خود در مدیریت آبوهوا، سرعت تغییرات را تسریع کنند. این گزارش نشان میدهد که اکثر مدیرانی که به شدت با شبکه ما درگیر هستند احساس میکنند که ما به آنها کمک کردهایم تا در اتاق هیاتمدیره اقدام کنند. این مطالعه مهم اطلاعات بسیار مهمی را ارائه میکند که به ما کمک میکند موانع پیشرفت مدیران هیاتمدیره را از بین ببریم و تاثیری را که هیاتمدیرهها میتوانند بر بحران آبوهوا بگذارند، برجسته کنیم.»
جاناتان هال، شریک اجرایی کانتار در زمینه تحول پایدار، افزود: «اکثریت قریب به اتفاق مدیران هیاتمدیره در سراسر جهان، آبوهوا را یک فرصت تجاری میدانند. اما مهمتر از همه، آنها معتقدند که تحقق این فرصتها مستلزم تغییر ذهنیت است. در حالی که دیدن این رهبری کسبوکار از بالا بسیار عالی است، بسیاری از شرکتها هنوز نمیتوانند فرصتی را که باگذار به رشد پایدار ایجاد میشود، باز کنند.
اگر مثبتنگر باشیم، به نظر میرسد که در آینده نزدیک شاهد تسریع در برنامهریزی گذار خواهیم بود و من مطمئن هستم که اعضای هیاتمدیره که با فصلهای ابتکار حکمرانی آبوهوا همکاری میکنند، شرکتهای خود را در تبدیل قصد به اقدام برای رشد مبتنی بر توسعه پایدار در آینده رهبری خواهند کرد. »
در فوریه ۲۰۲۴، این دو سازمان همکاری خود را برای سرعت بخشیدن به سرعت تحول پایدار در بین مشاغل اعلام کردند، که باعث شد کانتار به شریک بررسی تاثیرات ابتکار مدیریت آبوهوا در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود.