printlogo


اتاق کرمان پیشنهاد داد؛
راه اندازی بازار طلاسازی در بازار قلعه محمود
 راه اندازی بازار طلاسازی در بازار قلعه محمود
کد خبر: 11436
در راستای اجرای طرح گردشگری کرمان 1404، اتاق بازرگانی کرمان به همراه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان کرمان، در نشستی با حضور استاندار، رئیس اتاق کرمان، شهردار و جمعی از مدیران استان، پیشنهاد راه اندازی بازار تولید و ساخت طلا را در محل بازار قلعه محمود مطرح کرد...
رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: در بافت قدیم شهر کرمان ظرفیت های مکانی و فرهنگی بسیاری ماند بازار قلعه محمود برای رونق گردشگری وجود دارد که می تواند به رونق کسب و کارها نیز کمک کند.
سیدمهدی طبیب زاده، افزود: پیشنهاد اختصاص بازار قلعه محمود به بازار ساخت و تولید طلا و جواهر با هدف انتقال کارگاه های طلا و جواهر به کرمان، اشتغالزایی بالا، کاهش خروج ساخت طلا از استان، رونق کسب و کارها و گردشگری مطرح شده که اگر اجرایی شود، ظرفیت بسیار فوق العاده ای برای استان خواهد شد.
وی ادامه داد: اقتصاد فعال به معنای واقعی آن می تواند محرک بازآفرینی در بافت های شهری ناکارآمد باشد به شرط آنکه مدیریت یکپارچه و‌ مستمر از آن حمایت و‌ روند سرمایه گذاری را تسهیل کند.
بازار قلعه محمود به مدیریت اقتصادی مناسب نیاز دارد
استاندار کرمان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تاکنون چندین بار برای ساماندهی بازار قلعه محمود اقداماتی انجام شده اما تاکنون نتیجه لازم را در پی نداشته است، گفت: باید مجموعه ای با مدیریت اقتصادی مناسب کار را انجام دهد تا بازار قلعه محمود احیا شود و رونق یابد.
محمدمهدی فداکار، افزود: طرح تبدیل بازار قلعه محمود به بازار ساخت و تولید طلا و جواهر از سوی اتاق بازرگانی کرمان و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ارائه تا ابعاد مختلف طرح در نشستی با هماهنگی دستگاه های اوقاف، شهرداری، میراث فرهنگی، استانداری و نیروی انتظامی بررسی شود. وی ادامه داد: برای پیشبرد این کار باید یک سرمایه گذار پای کار بیاید تا بتواند رونق را به بازار برگرداند و از سوی دیگر با راه اندازی این بازار اشتغال و امنیت نیز افزایش می یابد.
سهم 30 درصدی کرمان در استخراج طلا و نقره کشور
در ادامه رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی استان کرمان، با اشاره به اینکه هزار و 200 واحد فروش طلا و جواهر در استان وجود دارد که در مجموع حداقل دو هزار و 400 کیلوگرم مصنوعات طلا دارند، بیان کرد: اگر اجرت کار دست را بین 10 تا 35 درصد و سهم بنکدار را 2 تا 25 درصد در نظر بگیریم، هر سال بیش از  3 هزار و 200 میلیارد تومان برای اجرت کارها از استان خارج می شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، احمد منصوری نژاد، تصریح کرد: طلا، صنعت هزار میلیارد دلاری و دومین صنعت پرسود در دنیاست که ما در استان کرمان نیز 40 درصد سنگ های قیمتی و 30 درصد استخراج طلا و نقره کشور را داراست اما از این ظرفیت برای کارآفرینی و اشتغالزایی استفاده نشده است. وی اظهار کرد: با وجود اینکه کرمان ششمین استان مصرف کننده طلا و جواهرات در کشور است، کارخانه تولید و ساخت طلا ندارد که باید برای این ظرفیت مغفول به طور جدی اقدام شود.
در ادامه این نشست شهردار کرمان با اشاره به اینکه واحد بازآفرینی شهری باید با جدیت کار را دنبال کند، گفت: اگر بافت قدیم شهر کرمان ساماندهی شود، سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این منطقه استقبال خواهند کرد. محسن تویسرکانی بیان کرد: با الهام گرفتن از برگزاری همایش کرمان آیدکس 2024 در نظر داریم همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری خاص شهرداری ها را با محوریت شهرداری کرمان برگزار تا فرصت ها شناسایی و معرفی شوند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11436