printlogo


اتاق کرمان و دانشگاه ملی مهارت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند؛
سند ملی مهارت در کرمان تدوین می‌شود
سند ملی مهارت در کرمان تدوین می‌شود
کد خبر: 11592
در چهارمین نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت استان، اتاق کرمان و دانشگاه ملی مهارت واحد استان کرمان، تفاهم نامه همکاری را به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار، پایداری اشتغال شاغلان و انجام طرح های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز صنعت به امضا رساندند...
موضوعات تفاهم نامه شامل همکاری برای معرفی فارغ التحصیلان و نیروی مورد نیاز صنایع و بنگاه های اقتصادی عضو اتاق برای جذب نیروی انسانی دارای مهارت و همکاری های آموزشی و پژوهشی به منظور بهبود و توسعه فضای کسب و کار صنایع مورد تقاضاست.
رئیس اتاق کرمان در این نشست داشتن مهارت را یک ضرورت دانست و گفت: در پایش محیط کسب و کار یکی از دغدغه های جدی استان، تربیت نیروی ماهر برای کار در بخش های مختلف اقتصادی و همچنین نبود نیروی ماهر یکی از 10 دغدغه اصلی فعالان اقتصادی است. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: روند توسعه مهارت ها و افراد ماهر مطلوب و متناسب با نیاز استان نیست و اتاق کرمان بنا به ضرورت، اهمیت و لزوم مهارت آموزی علاقمند به ایفای نقش موثر در برنامه های مهارت آموزی است.
وی ادامه داد: اتاق کرمان تفاهم نامه اعزام سفیران مهارت را به امضا رسانده که بر اساس آن مربیان با همراهی صنایع و شرکت ها آموزش های لازم را دریافت می کنند تا آنها را به دانش آموزان انتقال دهند و این کار از دبیرستان ها آغاز می شود. طبیب زاده، تصریح کرد: برای اجرای فرآیند مهارت آموزی موثر باید دستگاه های متولی فرهنگ، ارزش و اهمیت نیاز کشور به مهارت را تبیین کنند زیرا هنوز رشته های فنی، آن جایگاه ویژه را در بین خانواده ها و دانش آموزان ندارند.
رئیس اتاق کرمان بیان کرد: استفاده از قانون جهش تولید در حوزه دانش بنیان، این امکان را فراهم کرده که 100 میلیارد تومان به حوزه ملی مهارت کمک شود که یک اقدام بنیادی و علمی خواهد بود و بهتر است صنایع به جای پرداخت مالیات به فعالیت های دانش بنیان مورد تائید معاونت علمی رئیس جمهوری بپردازند. طبیب زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته از هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار قانون جهش تولید دانش بنیان فقط 85 میلیارد تومان در استان استفاده شده، در حالی که بالاترین نرخ رشد مالیات معادل 60 میلیارد تومان در استان کرمان است و باید از این فرصت بهترین استفاده را ببریم. وی پیشنهاد اجرای طرح ارزیابی میزان تاثیر بکارگیری نیروی ماهر در بنگاه های اقتصادی را با کمک اتاق کرمان مطرح کرد و گفت: با اجرای این طرح می توان ارتباط توسعه تکنولوژی و افزایش بهره وری را با نیروی کار ماهر بررسی کرد.
در ادامه این نشست عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاه مهارت نسبت به دانشگاه های دیگر، کاربردی تر هستند، گفت: در پایش محیط کسب و کار فقدان نیروی ماهر دغدغه جدی فعالان اقتصادی است. عباس جبالبارزی افزود: با توجه به اینکه اعلام می شود از هر 10 فارغ التحصیل دانشگاه ها 4 نفر بیکار هستند و از سوی دیگر صنایع و بنگاه های اقتصادی کمبود نیروی ماهر دارند، نشان می دهد که سطح مهارت در بین افراد جویای کار بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه نیروی های متخصص دارای مهارت در صنایع کوچک و متوسط، به دلیل افزایش دستمزد بیشتر جذب صنایع بزرگ می شوند، تصریح کرد: فرهنگ کارآفرینی در کشور ما وجود ندارد و در تصویب قانون کار، دیدگاه توسعه اقتصادی وجود نداشته و به همین دلیل قانون فعلی کار بیشترین لطمه را به کارگر و اقتصاد کشور وارد می کند. جبالبارزی، با تاکید بر اینکه باید همه ظرفیت های استان در حوزه مهارت دور هم جمع شوند و از موازی کاری جلوگیری شود، اظهار کرد: برای حل معضل فقدان نیروی کار ماهر باید واحدهای درسی عملی در دانشگاه ها را افزایش داد تا خروجی های توانمند از دانشگاه داشته باشیم.
در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: سند مهارت استان در حال تدوین است، همه شهرستان ها و نیازهای آنها در این سند دیده شده که امیدواریم تا دو ماه آینده به اتمام برسد. امیر حسن زاده تصریح کرد: دستگاه های فعال در حوزه مهارت زیاد و پراکنده بودند که با اجرای این سند همه در کنار یکدیگر قرار می گیرند و از مشکلات موازی کاری در این حوزه کم خواهد شد.
رئیس دانشگاه ملی مهارت استان کرمان نیز در این نشست گفت: کنسرسیوم اشتغال و مهارت استان کرمان به دلیل همدلی و وفاق ارکان مختلف در استان موفق بوده و پیشروتر از استان های تهران، اصفهان و تبریز عمل کرده است. مصطفی جعفری کرمانی پور، افزود: در راستای اجرای طرح معرفی نیروی کار به صنایع استان، تاکنون دو مرحله نیرو به شرکت شهرک های صنعتی به ویژه انجمن قطعه سازان استان داشتیم که امروز نیز از 100 نفر مصاحبه گرفته می شود و در صورت تائید، جذب صنایع خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی ادامه داد: در اقدام دیگر آماده سازی نیروها و آموزش های پیش از ورود به صنعت مدنظر بود که در این رابطه امروز دوره آموزشی کار با دستگاهCNC  برای نیروهای شرکت ایپکو برگزار می شود که تعدادی دانشجو برای شرکت در این دوره معرفی شدند. جعفری کرمانی پور، به دریافت مجوز برای اجرای طرح "فب لب" با حمایت های استان و معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این طرح کارگاه هایی راه اندازی می شود که در تبدیل ایده به محصول و نیاز به ساخت نمونه اولیه، به صنایع کمک خواهد کرد.
گفتنی است در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری اتاق کرمان با دانشگاه ملی مهارت واحد استان کرمان به امضا رسید.

 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11592