printlogo


مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان کرمان خبر داد
راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری
راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری
کد خبر: 11608
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان گفت: با توجه به نیازمندی استان به داشتن موزه تخصصی گلیم و دستبافته‌های عشایری به دنبال همکاری با بخش خصوصی برای بازگشایی و راه‌اندازی موزه مشارکتی این حوزه هستیم...
سعید شاهرخی امروز ۱۸ تیرماه در بازدید از آب‌انبار گنجعلیخان کرمان اظهار کرد: در ‌راستای معرفی سیر تولید، حفظ، توسعه و ترویج تکنیک‌های بافندگی و نمایش طرح و نقوش گلیم و دستبافته‌های عشایری استان، در تلاش هستیم با مشارکت بخش خصوص موزه گلیم در کرمان را راه‌اندازی کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان افزود: سعی برای پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، هنری و تاریخی ایلات و عشایر بر اثر تغییر سبک زندگی امروزه از ضروریات است و حفظ و ترویج داشته‌های با ارزش عشایر در زمینه تولید دستبافته‌ها و گلیم با ارزش بوده و می‌تواند نقش پررنگی در اشتغال، تولید و تجارت استان داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به به اهمیت حفظ فرهنگ و هنر عشایری در بافت گلیم، راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری و روستایی اقوام مختلف استان کرمان در حال پیگیری است.
شاهرخی اظهار کرد: آنچه دستبافته‌های عشایری را به‌عنوان یک هنر اصیل معرفی می‌کند، تنوع بافت و زیبایی طرح، نقش و رنگ به کار رفته در آن بوده و استان کرمان یکی از غنی‌ترین تنوع ایلات و عشایر را به تناسب طرح، نقش و رنگ در گلیم و دستبافته‌ها به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان عنوان کرد: هنر بافندگی از قدیم نزد عشایر وجود داشته و فنون آن سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و هر قوم و ایل با دخیل کردن فرهنگ و هویت خود باعث تنوع نقش و رنگ در دستبافته‌ها عشایری استان کرمان شده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11608