printlogo


چرا تقاضای فلز زرد در هندوستان کاهش داشته است؟
درام هندی طلا
درام هندی طلا
کد خبر: 11611
پایه‌های فرهنگی آیین هندو در هند همواره ارزش بالایی برای طلا قائل بوده و به همین دلیل حجم تقاضای خرده‌فروشی در هند به قدری بالاست که همواره یکی از عوامل مهم اثرگذار بر قیمت طلا در جهان تلقی می‌شود. اما اکنون نشانه‌هایی از این وجود دارد که رشد قیمت طلا موجب کاهش اساسی در تقاضای آن در هند شده است...
عوامل متعددی در هند باعث شده که قیمت طلا طی 12 ماه گذشته در این کشور حدود 24 درصد افزایش داشته باشد. از جمله مهم‌ترین این دلایل، کشمکش‌ها در خاورمیانه، جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش تقاضا برای طلا در چین بوده است. از جمله مهم‌ترین شرکای هند برای واردات طلای زینتی مناسب فروش در خرده‌فروشی‌ها، کشورهای خاورمیانه، چین و روسیه هستند و هرکدام به دلایلی درگیر مسائل و مشکلاتی شده‌اند که بر قیمت طلا در هند موثر بوده است. فرهنگ شبه‌جزیره در هند با طلا پیوند خورده است. طلا از دیرباز منبعی برای ذخیره ثروت در خانواده‌های هندی محسوب می‌شده و همچنین پیوند نزدیکی با لاکشمی، خدای ثروت و رفاه در آیین هندو دارد. از این رو همواره تقاضا برای طلا در هند به قدری بالاست که می‌تواند بر قیمت‌های جهانی موثر باشد.
بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، با وجود اهمیت بسیار زیاد فرهنگی طلا در جشنواره‌ها و عروسی‌های هندی، تقاضا برای جواهرات طلا در هند در سال گذشته 6 درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در چین افزایشی 10 درصدی داشته است. براساس مصاحبه‌ای که فایننشال تایمز با یک خرده‌فروش هندی داشته، این فرد اذعان کرده که تقاضای خرید طلا برای فردی که در سال گذشته توان خرید حدود 200 گرم طلا را داشته، به 50 تا 60 گرم در امسال کاهش داشته است.
در این شرایط پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار طلا در هند حوالی مارس 2025 وارد فاز رکودی شود. این موضوع برای طلا یک سیگنال منفی به شمار می‌رود. میزان طلای وارداتی توسط چین در سال 2023 حدود 744 تن بوده و سهمی 17 درصدی از کل واردات این کشور را به خود اختصاص داده است. ورود بازار طلای هند به رکود می‌تواند تقاضای این فلز ارزشمند را برای یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های آن به‌شدت کاهش دهد. البته سیگنال‌های صعودی برای طلا طی یک یا دوسال آینده کم نیست اما این موضوع تا حدی می‌تواند اثر آن را خنثی کند. با توجه به این شرایط باید دید که در سال 2024، آیا چین می‌تواند به بزرگ‌ترین متقاضی طلا تبدیل شده و نقش هند را به عنوان کشوری اثرگذار بر قیمت طلا به خود اختصاص دهد یا خیر.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/11611